Annons:
Etikettallmänt
Läst 1419 ggr
Mosesbilly
2019-12-28 16:37

Hjälp, vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan jag har hittat något underligt på min ena marsvins framtassar. Trodde först det var smuts men är nu osäker. Det är som något mörkbrunt/svart växt från under trampdynan. Det verkar inte göra ont men det går inte av. Som att det sitter fast under huden. Svårt att förklara men genom att se bilderna kan någon kanske hjälpa mig förstå vad detta är!

Annons:
Mosesbilly
2019-12-28 16:42
#1

Han har likadant på andra framtassen. Ser nästan ut som typ en deformerad extra klo eller nått liknande. Han känner när jag drar försiktigt i det för det då drar i huden liksom. Han är ungefär ett år gammal om det har någon betydelse och detta har kommit under denna senaste månaden då han inte haft så tidigare.

Ljungåsen
2019-12-28 17:03
#2

Utväxter under fötterna brukar vara det som på engelska kallas för spurs. https://www.guinealynx.info/feet.html#spurs Dock så ser ditt marsvins utväxt inte typisk ut (jämför med bilden i länken ovan), framförallt när det gäller färgen. Hur känns den? Är den hård? Det jag främst reagerar på är att fotsulan ser väldigt irriterad och svullen ut. Det skulle kunna vara pododermatit - en inflammation i trampdynan. Det är väldigt smärtsamt, och måste behandlas. https://www.guinealynx.info/pododermatitis.html Rekommenderar ett veterinärbesök, så snart som möjligt. I väntan på veterinärtid så tycker jag du ska ta ett videosamtal med en marsvinskunnig veterinär på Firstvet. Är marsvinet försäkrat så ingår ett antal fria samtal i försäkringen. Om inte, så är första samtalet gratis i alla fall, så det finns ingen anledning att inte ringa. https://firstvet.com/sv

Mosesbilly
2019-12-28 17:08
#3

Det är hårt och det verkar inte göra ont på honom. Andra marsvinet som hålls i samma bur har inte detta. Kan möjligtvis vara spurs som du först nämnde fast det är mörkare.. Skall kontakta veterinär. Tack för snabbt svar! :)

Ljungåsen
2019-12-28 17:39
#4

#3 Bra att du kontaktar veterinär! Jag är betydligt mer bekymrad över själva svullnaden av fotsulan än av utväxten, speciellt om den är hård. Det är svullnaden som gör att jag absolut tycker att du måste ta ett veterinärbesök. Ett par av mina har spurs, och de klipper jag bara bort så nära fotsulan som möjligt, och slipar sedan den klippta kanten med en vanlig nagelfil.

Lillyrod
2019-12-28 17:54
#5

Billy hade också en förhårdnad som växte. Att klippa verkade inte vara ett alternativ eftersom det då stötte in i tassen när han gick. 

Efter att ha rådfrågat veterinär så fick jag denna salva utskriven. Är egentligen receptfri.  Salicylsyra 2% i Essex kräm APL.

Efter 4 veckor med smörj av utväxten varje kväll, veterinären ordinerade 2 gånger per dygn men jag ville inte utsätta Billy för mitt morgonhumör, så var utväxten borta. Den bara föll av och han är nu besvärsfri. Bättre än att klippa för den försvinner. Samma medel som tar bort vårtor mm så den är effektiv : ) Min veterinär kallade det för liktorn. 

Att tassen är svullen har jag dock inget tips om.

Ljungåsen
2019-12-28 18:25
#6

#5 Vad var det för utväxt Billy hade? Spurs? Var satt den? Hos mina sitter deras spurs precis som på bilden i länken i #2, vid bakre kanten av trampdynan. Ingenting de går på alltså.

Annons:
Lillyrod
2019-12-28 18:40
#7

Billys "liktorn" satt mitt emellan trampdynorna och han hade ont av den ett tag. Sen böjde den sig över en trampdyna så den tryckte inte in i tassen. 

Den satt nästan mitt i tassen. Nu är den borta och han rör sig obehindrat. Det var veterinären som sa att vi inte skulle klippa för det kunde skapa obehag utan att vi skulle försöka få bort den istället. Det fungerade och jag är så glad att den är borta : )

Ljungåsen
2019-12-28 18:44
#8

#7 Knepigt, men intressant. Du har ingen bild på hur det såg ut? Förstår att du är glad över att problemet löste sig!

Lillyrod
2019-12-28 18:54
#9

Nej har ingen bild på hur det såg ut. Nu är tassen alldeles normal : )

Upp till toppen
Annons: