Annons:
Etikettallmänt
Läst 758 ggr
vilmaaa_3
1/2/20, 4:29 PM

Varför låter han som en fågel?

Hej! Jag behöver eran hjälp, det är såhär att mitt 1 åriga Marsvin brukar låta underligt på kvällarna när jag släcker lampan och ska sova, han brukar låta som en fågel som är rosslig. När han låter som en fågel brukar han bara vara stilla, han är alltså typ som förstelnad. Jag behöver eran hjälp vad det kan vara för nåt? Skriva gärna vad ni tror det kan vara. Jag lägger upp en liten video på när han låter som en fågel och är förstelnad.

Annons:
Ljungåsen
1/2/20, 5:01 PM
#1

Jag kunde inte höra ljudet på din film, men på din beskrivning av ljudet så tolkar jag det som det ljud som brukar kallas chirping. Se länk. https://www.guineapighub.com/guinea-pig-sounds/ Det råder delade meningar om vad ljudet betyder, men det kan vara ett tecken på stress eller ensamhet.

vilmaaa_3
1/2/20, 5:06 PM
#2

#1

Okej, tack för svar. Han är inte ensam han bor med sin bror och på dagarna är han inte stressad. Kan det bero på att han är mörkrädd?

Ljungåsen
1/2/20, 5:38 PM
#3

#2 Marsvin har inte speciellt bra syn ens när det är ljust, men å andra sidan är de individer där den ene kan reagera på något som den andre inte bryr sig om. Hade det varit mitt marsvin så hade jag nog testat med en nattlampa i alla fall, för att se om det gör någon skillnad.

Schhh
1/2/20, 5:39 PM
#4

Det är ett ljud vissa marsvin ger ifrån sig men som vi inte vet något om. Jag skulle vara väldigt försiktig med att anta att det kommer från stress eller dylikt. Jag har haft sju marsvin och endast en av dem har gett ifrån sig ett sådant ljud, något han gjorde relativt regelbundet från att han var liten. Det finns på video här:
https://www.youtube.com/watch?v=fIm-3MF1wrE
(Alfie var en ljusröstad gosse, ofta är lätet mer hest som i din video)

Kort och gott, lätet är ofarligt och du behöver inte vara orolig. Men det är sällsynt. Förmodligen är det något ditt marsvin kommer göra då och då men utan att det betyder något. Om ett äldre marsvin plötsligt började kvittra hade jag dock blivit lite fundersam.

Vanligen ljuder fågelkvittret "chirping" i gryning och skymning eller nattetid.

EDIT: Jag tror inte det har någonting med mörkerrädsla att göra, utan med dygnsrytmen (som styrs av ljuset). Om du tillsätter ljus nattetid riskerar du i stället att rubba dygnsrytmen. Marsvin är ofta aktiva i gryning och skymning och just lätet chirping är något som mer frekvent uppträder den mörka delen av dygnet, men det betyder inte att det beror på mörkret. Mitt marsvin kunde låta så på ljusaste dagen för övrigt (se länk ovan).

vilmaaa_3
1/2/20, 6:07 PM
#5

#4 Tack för ditt svar! :-)

Lillyrod
1/2/20, 6:12 PM
#6

De allra flesta inom marsvinsvärlden, där jag har deltagit, är nog överens om att chirping inte är något positivt. Reaktionen på marsvin runt omkring säger att det är lite för allvarligt.

Jag har varit med om det en gång när jag hade nya små marsvin hemma. Den ena honan chirpade andra natten hos mej. 

Jag klev upp. Tände lampan i köket där de hade sin bur och satte mej och pratade med henne en stund. Talade om att hon inte behövde oroa sig. När hon hoppade ner från huset och gick in i det och lade sig gjorde jag detsamma. Det har aldrig hänt mer.

Någonting som inte känns bra gör att de låter så.

Annons:
vilmaaa_3
1/2/20, 6:15 PM
#7

#6 Tack, då vet jag! :-)

My5665
1/2/20, 6:30 PM
#8

Jag tror det är nattsång eller något sådant som marsvinet gör. Jag har aldrig hört något marsvin prata/sjunga på det viset.

Lillyrod
1/2/20, 6:39 PM
#9

Om man spelar upp en video från t ex youtube på ett chirpande marsvin så ens egna hör det så blir de helt förskräckta. 

Står stilla med stora ögon och rör sig inte ur fläcken. Det syns att de tycker det är mycket obehagligt. 

Någon typ av klagolåt är det men svårt att säga för vad.

Ljungåsen
1/2/20, 7:13 PM
#10

Jag tror inte heller att det är ett positivt ljud, och tycker nog att det kan vara klokt att lägga lite energi på att se om man kan hitta problemet, så att ljudet upphör. Att nattlampa skulle ställa till det för dygnsrytmen tror jag inte heller på. Min lilla flock har nattlampa ibland, när barnbarnen sover över här, för barnbarnen vill ha nattlampa. Marsvinen har aldrig brytt sig. En nattlampa är inte dagsljus precis.

Schhh
1/2/20, 7:17 PM
#11

Jag har hört diverse anekdoter om marsvin som kvittrat för att sedan dö dagen därpå och liknande, och jag vet att det ofta ses som en oroväckande signal. Men jag tror man ska vara försiktig med att dra slutsatser om orsak och verkan när det gäller ett så pass ovanligt fenomen. I synnerhet eftersom  inte alla marsvin gör ljudet, samtidigt som det finns andra marsvin vilka kvittrar ofta och i situationer som verkar trygga. 

Med det sagt, säkert kan det röra sig om stress i specifika fall – stress kan ju utlösa en mängd olika beteenden. Oftast när vi gör saker, människor såväl som andra djur, är det just efter att en viss "trigger" skett. Om det så är positiv eller negativ. Dock kvittrar inte marsvin i akut hotade situationer, åtminstone har jag aldrig hört om det. Han jag hade – och detta är en anekdot – var enligt min bedömning mitt modigaste marsvin, dock blev han lätt uttråkad. Han var en underlig personlighet allt som allt och hade en bred beteenderepertoar. 

Jag tänker så här, rätta mig om jag har fel, att i enstaka fall eller då det (kvittret) händer första gången bör man vara uppmärksam på om det kan finnas en orsak. Men i fallen med marsvin som lätt faller in i kvitter, får man försöka analysera om det sker i anslutning till stress, eller mer random.

Man bör tolka kvittret utifrån situationen, snarare än situationen utifrån kvittret. Om ett marsvin chirpar utan att det verkar finnas något annat problem, är det antagligen inget att oroa sig för. Uppvisar marsvinet andra beteenden före eller efter, får man utgå från dem i sin bedömning. Samtidigt som jag inte tror att ljudet i sig är någon anledning till oro kan jag förstå att människor – precis som marsvin – reagerar starkt på något så distinkt, ihållande och högljutt. Det låter ju lite som en siren, och vissa tror att det fungerar som varningsläte. Men, återigen, jag tror det låter mer än det kan säga oss om marsvinets behov. 

OBS! Detta inlägg präglas väldigt mycket av nån slags anti-alarmism. Jag vill ofta tona ner betydelsen av anekdoter och sånt, men det betyder inte att där inte finns ett mönster, bara att jag ser risker med att dra snabba slutsatser (hypoteser blir sanningar som blir desinformation).

Schhh
1/2/20, 7:19 PM
#12

#10 Du har rätt. Jag tror inte heller att en nattlampa stör dygnsrytmen, och det var kanske en onödig hypotes att lyfta. Men det är ju ljuset som dygnsrytmen styrs av, förutom rena vanor, och hypotetiskt hade man kunnat rubba dygnsrytmen med hjälp av ljus. I fallet med en nattlampa skulle det inte göra någon större skillnad, samtidigt tror jag inte det avhjälper kvittrandet. För att avhjälpa kvittrandet hade man behövt ändra dygnsrytmen helt så att det är ljust på natten och mörkt på dagen, men då hade det återigen ju fortfarande låtit, men på dagen. Att ha full belysning dygnet runt kanske, möjligen hade kunnat avhjälpa kvittret, men det är ju oetiskt för det kan störa dygnsrytmen, det var någonstans den poängen jag ville lägga fram men jag var alldeles för otydlig.

My5665
1/2/20, 10:40 PM
#13

Det är väl så att marsvin inte har någon speciell dygnsrytm utan tar några korta tupplurar varje timme.

Annons:
Ljungåsen
1/3/20, 7:42 AM
#14

#13 Någon sorts dygnsrytm har mina marsvin, men den är definitivt mer styrd av yttre händelser, som servering av grönsaker, än vad den är styrd av ljuset. Ett av mina marsvin är blind, och hon har då precis samma dygnsrytm som alla de andra. #11 Jag tror precis tvärtom: att det inte är bra att normalisera någonting som kan vara ett tecken på obehag.

Schhh
1/3/20, 12:30 PM
#15

Dygnsrytm är intressant. Alla organismer har en dygnsrytm, även växter och svampar. Svenska Wikipedia skriver ganska uttömmande om ämnet HÄR. Med det sagt, för marsvin är nog problemet oftare det motsatta, att det är för mörkt i deras miljö.

(OT: De flesta organismer har en inbyggd klocka som är ungefär lika lång som 24 h, så att följa en normal dygnsrytm går bra även om man är blind. För de vars inre klocka går snabbare eller långsammare än 24 h kan det bli lite knepigt att hålla samma rytm som omvärlden, om de inte kan se. Faktum är att många av oss seende har en klocka som avviker mer eller mindre från 24 h, men klockan "återställs" varje morgon med hjälp av ljuset. Blinda kan behöva äta sömnhormon för att återställa rytmen den vägen i stället.)

#14 Jag menar inte att man ska strunta i att tolka signaler… Jag menar bara att man inte måste anta att chirping är illavarslande. I stället ska man se till helheten. Vi vet inte hur vi bör tolka beteendet – allt vi har är spekulationer – och därför vet vi inte heller hur vi ska hantera det. Någon menade att man inte bör väcka ett marsvin ur dess "trans" när det kvittrar, men ett sådant råd är ju lika mycket taget ur luften som rådet att man bör väcka ett kvittermarsvin. Alltså finns det inga råd att ge. Men givetvis, GIVETVIS ska man alltid minimera stressorer, följa hälsan noggrant och ta allmänt bra hand om sin gris oavsett. Men vi vet inte.

Jag tror vi egentligen menar samma sak men att jag kände mig tvungen att klargöra att kunskapen om marsvinens chirpande är i princip obefintlig, att allt är gissningar. Jag menade inget illa, eller att man ska strunta i sina marsvin, och jag hoppas inte det uppfattas så… :(

Upp till toppen
Annons: