Annons:
Etikettallmänt
Läst 889 ggr
My5665
2020-01-03 01:05

Fri gående Marsvin?

Hej, Jag är lite fundersam om man kan ha marsvin lösa i sitt rum hela dygnet som t .ex kaniner. Att marsvinet hade alla sina förnödenheter utspridda i ett rum. Hade tänkt nu när ena marsvins hanen är gammal och trött. Om detta nu skulle funka så kan man ju sätta ihop flocken en och en, Dom hinner vänjas vid varandra.  Kan det va en bra ide?

Annons:
Ljungåsen
2020-01-03 07:46
#1

Till skillnad från kaniner så brukar inte marsvin bli rumsrena, utan de kissar och bajsar precis överallt. Av den anledningen så skulle jag inte vilja ha frigående marsvin. När det gäller sista delen av din text så förstår jag inte vad du menar. Vad betyder att sätta ihop flocken en o en? På vilket vis är det relevant att ena hanen är gammal och trött?

Schhh
2020-01-03 12:32
#2

Jag har haft frigående marsvin och det är ett hästjobb :D som #1 skriver kissar de och bajsar överallt, och man får räkna med att rengöra golvet varje dag. Fun fact är att jag fortfarande jobbar med att få bort gamla kissfläckar från golvet, tyvärr tror jag det är bortom räddning.

Jag tolkar det som att #0 har två olika flockar och vill låta dem träffa varandra på golvet. Det kan gå bra, men hannar är ju lite som de är…

EDIT: Har för mig att det kan gå att få honor rumsrena eller åtminstone bajsrena om man har tur. Mest troligt kommer det inte funka dock. 

Om du mot förmodan får för dig att prova detta måste du vara noga med att ta bort allt de kan tugga på typ sladdar m.m.. Rekommenderar också att med någon barriär hindra dem från att springa in under sängen eller i andra skrymslen då de gillar att mysa (= kissa och bajsa) på svåråtkomliga ställen. Mattor är inte att rekommendera utom om de går lätt att tvätta. Fast de kan börja äta på trådarna så kanske inte mattor.

My5665
2020-01-03 14:25
#3

När hanen är dött kan man sätta ihop två flockar med honor eller ska jag köpa en ny hane?

Blackiebo
2020-01-03 14:28
#4

Frigående marsvin kan vara så roligt och jag saknar det verkligen. 

För några år sedan i vår gamla lägenhet hade marsvinen möjlighet att gå fritt så fort vi var hemma. Då de bor i en bokhyllelåda, byggde vi en ramp som vi satte över kanten så fort vi kom hem efter jobbet. Utanför lådan lade vi ut lakan och handdukar med lite olika hus och gömställen Det var det bästa marsvinen visste att komma ut på äventyr och hoppade ut så fort rampen var på plats varje dag. Den ena av mina marsvinskillar är den blyga av dem och vågade aldrig gå över tröskeln till vardagsrummet, men den modige av dem gick överallt i lägenheten. Kom t.o.m till köket och kollade om det fanns godsaker att tigga. Det mesta av kisset och bajset  hamnade på lakanen som det var tänkt, då killarna verkar föredra att hålla sig på tyger framför öppet golv. Men självklart hände det olyckor överallt. Jag städade dock varje dag och tog upp lakan och handdukar från golvet, för att lägga ut nytt dagen därpå. Vet inte om jag skulle ha marsvin boendes på golvet hela tiden för då blir det nog fläckar, samt att de gnager på ALLT. Alla sladdar måste bort så att inte marsvinen kan komma åt att bita på dem. En annan aspekt att tänka på är ju deras fötter. Marsvin behöver ett något mjukare underlag att gå på den mesta av tiden och jag tror inte våra golv är så bra då. Spelar ingen roll att vi lägger ut lite filtar.

Ljungåsen
2020-01-03 15:07
#5

#3 En flock brukar bli mer harmonisk om man har en kastrat i den. Goda råd för hur man bäst bär sig åt för att sammanföra marsvin finns i länken nedan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Schhh
2020-01-03 15:16
#6

#4 Aw roligt att läsa om fler frigående marsvin. Jag tror dock inte det är någon fara för tassarna så länge deras viktigaste ytor (sängplats, matplats osv) är mjuka, marsvin är ju inte ute och springer hela tiden. Det kanske är skillnad på typen av golv också. Men sammantaget tror jag det är mer positivt än negativt för dem att vara ute och röra på sig, måhända att man får hålla trampdynorna under uppsikt.  När våra var lösa hade vi mjukt i varje hörn och även en större yta täckt med filtar utöver det. Vissa golv är ju väldigt kalla, sånt kan ju vara obehagligt också säkert. 

Mitt marsvin Alfie var knäpp för han brukade gå ut på valfri öppen yta, där det var golv (=inte mjukt), och lägga sig raklång. Tydligen gillade han det, för efter att ha käkat hö (där det var mjukt) gick han mycket medvetet och lade sig utanför filteriet för att vila. Ett annat marsvin jag hade älskade fluff. När han en gång hamnade på en pläd i typ pälsimitation sträckte han ut sig ordentligt och blev så harmonisk och lycklig. Han var annars en väldigt räddhågsen individ som aldrig blev bekväm på andra platser än "hemma", men just den där pläden fick honom att bete sig helt annorlunda. De är verkligen olika.

Annons:
My5665
2020-01-03 15:45
#7

Man kan väl ha dom ute hela dynget? 

Om man säkrar alla eluttag och faror med nät/ galler så kan man väl ha dom ute hela dynget. Kan man inte ha två hanar på åtta honor.

Ljungåsen
2020-01-03 16:04
#8

#7 Nej, du kan inte ha två hanar tillsammans med honor. Det kommer bli bråk och elände, alldeles oavsett hur stort de bor. I en flock ska det bara finnas EN kastrat.

Schhh
2020-01-03 16:11
#9

#7 Du kan ha dem ute hela dygnet, men som sagt - de kissar och bajsar överallt. Låt dem bara vara ute under uppsikt i början så att du kan se om det är någon säkerhetsaspekt du glömt ta hänsyn till.

My5665
2020-01-04 14:23
#10

En till fråga bara. Kan man sove med marsvin i rummet eller kommer man utveckla allergi?

Schhh
2020-01-05 17:48
#11

#10 Vad jag vet ökar inte risken för allergi om man utsätts för någonting mer ofta, snarare tvärtom. Om du däremot redan börjat bli smått allergisk, då ökar allergin om du utsätter dig för den. Så svaret är att risken för att bli allergisk antagligen är densamma oavsett. Någon annan med kunskap i ämnet kan kanske ge ett bättre svar.

Det är alltså en myt att man blir mer allergisk för att man utsätter sig för något, men om du redan har börjat bli allergisk (fast utan att det märks) kan den allergin öka ju mer du umgås med marsvinen, och då kan det verka som att du "blir allergisk" fast ditt immunförsvar egentligen reagerade redan innan.

TLDR: Du kan sova med marsvinen i samma rum. De kanske lever om lite dock.

My5665
2020-01-06 12:32
#12

#11 tack för svaret.

Upp till toppen
Annons: