Annons:
Etikettallmänt
Läst 424 ggr
Netterbi
2020-01-05 21:28

Marsvinshane lugnare av kastrering?

Vi har två marsvinshanar. Den äldre (2,5 år) försöker hela tiden para sig med den yngre hanen (6 månader gammal), vilket den yngre självklart tycker är jobbigt. Skulle den äldre hanen sluta med det beteendet om man kastrerar honom?

Annons:
Lillyrod
2020-01-05 21:30
#1

Nej. En marsvinshane har ingen aning om att han är kastrerad. Han fungerar lika bra ändå så för honom är det ingen skillnad. 

Det enda är att han inte kan få några bebisar. 

Så länge de inte slåss är det ingen fara för dem. Det är den äldre hanen som talar om att det är han som bestämmer-

Netterbi
2020-01-05 21:35
#2

Tack för svaret. Synd att det inte skulle funka… Den yngre har den senaste veckan börjat bita den äldre eftersom han blir irriterad. Tror du att det kommer att gå över?

Ljungåsen
2020-01-06 06:44
#3

Den yngre är mitt i tonåren och är förmodligen den som startar bråken genom att inte bete sig respektfullt nog. Det är lätt att tro att det är den vuxne som är orsaken till problemet, men oftast är det faktiskt precis tvärtom. Det brukar gå att få ordning på, men kan ta tid och energi. Om det hade varit mina marsvin så hade jag gjort såhär: En ordentlig genomgång av båda marsvinen, med rengöring av Talgkörteln, penis och säcken i pungen. Kollat att det inte finns någonting som kan skapa obehag (som typ sperma i pälsen, mjäll i pälsbotten, vax i öronen…) Avsluta med schamponering och föna torrt. Sedan släppa pojkarna på en stor (minst två gånger två meter) neutral yta. Handdukar täckta av fleecefilt brukar fungera bra som underlag. Möblera ytan med gömställen med flera in och utgångar (typ barnpallar), flera höhögar. Ge dem en chans att komma undan från varandra. Vänta minst två veckor innan de kan flytta tillbaka till sin bur (om den är stor nog). Fler goda råd i länken nedan. Det står om bråkande hanar en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Det som är bra är att din vuxne är ordentligt vuxen. Då brukar det faktiskt kunna fungera på sikt.

Upp till toppen
Annons: