Annons:
Etikettfoder
Läst 663 ggr
Greta 1
1/9/20, 10:53 AM

Äter inte hö

Hej alla marsvinskunniga🙂

Jag har sysslat med marsvin i många år,men det har dykt upp ett problem som jag tänkte att ni vet bättre än mig hur jag ska hantera ?

För över ett år sedan sålde jag min egen uppfödning till en ny ägare. För någon vecka  sedan tog jag tillbaka djuren pga allergi hos köparen.  Dessa marsvin har fått en helt annan kost än jag ger mina, och nu har jag tagit bort den kosten då jag inte anser att det är bra. 

Marsvin ska ju äta hö som basfoder. Problemet är att de  vägrar äta hö,utan sitter bara och väntar på att jag ska ge dem den kost de fick hos tidigare ägare,så nu undrar jag hur ska jag få dem att äta hö?  Jag har hört att kaniner gör såhär,när de  blivit bortskämda med mat som är mindre bra för dem, men jag visste inte att även marsvin gör detta. Mina äter hö i mängder,och det är ju så det ska vara. Har kollat deras hälsa och de verkar friska och pigga,bortsett från att de var överviktiga när de kom till mig. Grönsaker och godsaker äter de,men ej hö. Jag tror att felet är att de helt enkelt vill ha tillbaka fodret de hade hos tidigare ägare. Hur gör jag nu?

Annons:
Ljungåsen
1/9/20, 12:18 PM
#1

Om det hade varit mina marsvin så hade jag tagit dem till en marsvinskunnig veterinär för kontroll av kindtänderna. Har de ätit mestadels något annat än hö under en tid så finns risken att kindtänderna inte slipats som de ska, och då kan det göra ont att tugga någonting så tuggkrävande som hö. En annan teori är Artros i käkleden (orsakad av långvarig C-vitaminbrist). Då gör det också ont att tugga. Jag skulle alltså först vilja utesluta att det finns något fysiskt fel på marsvinen. I väntan på veterinärtid skulle jag servera sånt som jag vill att de ska äta (hö, grönsaker) och hålla koll på vikten med vägning samma tid varje dag. Tappar de för mycket i vikt skulle jag stödmata med Critical Care eller Recovery Plus, så att inte magen stannar av.

91Marran
1/12/20, 4:39 PM
#2

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Greta 1
1/14/20, 1:22 PM
#3

#2  Det har gått bra.  Jag drog troligen för snabba slutsatser och var för nojig, för nu äter dem hö som de ska🙂.

Ljungåsen
1/14/20, 1:38 PM
#4

#3 Det var riktigt skönt att höra!

Upp till toppen
Annons: