Annons:
Etikettallmänt
Läst 1310 ggr
Greta 1
1/14/20, 3:06 PM

Fått tillbaka marsvin jag tidigare sålt

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag tagit tillbaka marsvin jag tidigare sålt iväg, pga jag hade för många. 

Har haft marsvin ett bra tag. Många marsvin.  Jag kände att jag helt enkelt inte hade tiden eller orken att sköta alla burar och kloklippning på allihop, så jag sålde iväg fyra stycken. Allt kändes bra även fast jag saknade dem. Alla fyra var min egen uppfödning, så det kändes  ont i hjärtat, men jag tänkte att det kommer kännas bättre framöver.

Nu har det gått ett år sedan jag sålde iväg dem, och för några veckor sedan hörde köparna av sig och frågade om jag ville ha tillbaka marsvinen för de hade blivit allergiska.  Javisst,får de komma tillbaka,sa jag. De är min egna uppfödning. Jag vill absolut inte att de ska cirkulera på Blocket och bli avlivade för att ingen vill ha dem.

Jag känner ett djupt ansvar för djur jag själv satt till världen. 

Så nu har mitt marsvins antal ökat igen, efter att ha fått ner antalet ett tag.

Jag har fått köpa nya,större burar för att alla ska få så stort utrymme som  möjligt. Dessa burar var egentligen på tok för dyra, men vad gör man inte för de små….😛. Maten till dem blir ju också dyrare ju fler de är.

Vill inte  sälja dem igen. Nu stannar de hos mig, livet ut,för det verkar vara jättevanligt med allergier hos folk som skaffar marsvin,och att de blir tvungna att göra sig av med dem.   Jag vill veta att de får det bra.  Jag är trots allt väldigt fäst vid dem,och saknade dem faktiskt när jag sålde dem.

Det kommer bli tufft att sköta allihopa men det får gå helt enkelt. Vet inte varför jag skrev inlägget mer än att jag behövde skriva av mig?

Finns det fler därute som känner igen sig i min sits?

Annons:
Lona
1/14/20, 3:13 PM
#1

En eloge till dig som känner ansvar även för de marsvin som du har sålt! 👍 Tyvärr är marsvin väldigt allergena, i synnerhet hanarna. Tror att de ligger bland de mest allergiframkallande av de vanligaste arterna av sällskapsdjur.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
1/14/20, 4:09 PM
#2

Det finns otroligt många marsvin på begagnatmarknaden. Otroligt många. En anledning är säkert allergi, men jag tror mest att allergi är någonting bekvämt att skylla på. Typiskt är att man skaffar marsvin till barnen, och sedan när barnen tröttnar så gör man sig helt sonika av med dem. Som jag ser det så finns det två huvudsakliga problem. Det ena är att det är alldeles för lätt att få köpa marsvin. Zoobutiker massproducerar bebisar och säljer till vem som helst, typ. Det andra är att folk fortfarande vill ha bebisar, för att de tror att de inte blir tama annars (vilket absolut inte är sant, vuxna omplaceringar kan bli precis lika tama). Jag har tio begagnade marsvin. Två pojkpar och en liten flock med kastrat och fem honor. En del av dem kommer från fullständigt horribla förhållanden, andra är "bara" tröttnade på. För mig är det alldeles lagom många.

[Tante Aubergine]
1/14/20, 4:25 PM
#3

#1 Jaså? Det visste jag inte.

Har själv aldrig haft marsvin, men mina syskon har haft det.

Turligt nog har ingen av oss blivit allergiska, så de fick stanna livet ut. 🙂

Greta 1
1/14/20, 4:44 PM
#4

#2 Jag tror också att det är lätt att skylla på allergi,men en av köparna kändes seriös när de sa att de var allergiska. De körde en lång väg för att lämna tillbaka marsvinen hos mig,plus att när de kom hit,lät de faktiskt snoriga och eländiga, så jag tror på att de var allergi som var orsaken. 

Kändes så typiskt.  De kändes lång väg att de ville marsvinen väl. Det var så synd att de inte kunde ha dem kvar😕.

#1 Jag har också hört att detta är ett faktum. Marsvin är tydligen mycket allergi framkallande. Undrar egentligen varför? Är inte kaniner lika allergi framkallande som marsvin isåfall? Och hundar? Intressant ämne. Jag är oerhört tacksam att jag har sluppit allergi mot marsvin.

Ljungåsen
1/14/20, 5:59 PM
#5

#4 Om man ska tro på vad 1177 skriver, så är de vanligaste djuren som ger allergi katt, hund och häst. Marsvin och kanin nämns i samma mening, som djur som också kan orsaka allergi. Ingenting om att marsvin skulle vara speciellt allergiframkallande alltså. https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/allergier-och-overkanslighet/palsdjursallergi/ Maken är allergisk mot katt och kanin, men lyckligtvis inte mot marsvin.

redets
1/14/20, 6:35 PM
#6

Jag föder upp marsvin och när jag säljer några så säger jag alltid att de alltid har ett hem här att komma tillbaka till om nya ägarna inte kan behålla dem.

Har dessutom tagit hand om en del marsvin från Blocket som inte kunnat stanna i sina hem.

Verkar vara många som blir allergiska och det stämmer nog ofta - iallafall när jag tagit tillbaka marsvin pga allergi då har ägarna åkt långt för att lämna tillbaka och varit väldigt ledsna vid avskedet. Men visst använder nog en del det som ursäkt när de ledsnat.

Jag frågar inte varför när de lämnar tillbaka men det vanligaste är ändå när en avlidit och de inte vill skaffa en till. Anledningen att de får lämna tillbaka vilken orsak det än är är just att jag inte vill hitta "mina" marsvin på Blocket vilket faktiskt bara hänt ett par gånger under mina 15 år som uppfödare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: