Annons:
Etikettpresentationer
Läst 634 ggr
[lifebyanki]
2020-01-19 17:55

Ny till flocken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag så köpte jag ett till marsvin till flocken.

Han heter Mico och är 2 månader.

Jag och mina kompisar gick runt efter vi hade varit och handlat godis när vi såg honom och vi blev kära, vi pratade med hon i kassan och vi kollade upp om det skulle funka med en till i flocken, sagt och gjort, vi köpte honom. (Yes jag är 18 och yes jag har ekonomi och tid för ett till)

Vi blev väldigt nervösa till när dom skulle få träffa varandra men efter mycket tid och en stor yta så vågade dom gå fram sedan efter en timme typ så särade vi på dom och fixade mat sedan testade vi igen att släppa ihop dom och det gick super, dom pratar väldigt mycket med varandra men springer runt och leker och dom två äldre ser till att den nya äter som han ska.

Mico är mycket gladare än i djuraffären (Jag skulle aldrig köpa ur en djuraffär men jag såg honom och kunde inte låta honom vara kvar) Hon i kassan hade bra med kunskap dock, såg till att jag var 18 och frågade om vi har marsvin då vi bara köpte en, klippte klor och sådant.

En succé och Mico gör redan glädjeskutt med dom andra!

(Mico betyder blixt på latin, det passade för han springer väldigt fort)

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-19 18:20
#1

Flocken? Består flocken av hanar eller honor (med tanke på att du köpt en hane)? Fler än två hanar ihop är ingen bra idé oavsett vad djuraffären säger (de vill sälja djur och ärligt talat så kan de ofta inte mycket alls om de djur de säljer, har praktiserat i flera olika zoobutiker och vet hur lite de kan…jag har alltid kunnat mer, även när jag var fjorton…). En hane ihop med honor fungerar dock (förutsatt att han är kastrerad naturligtvis).

[lifebyanki]
2020-01-19 18:46
#2

#1 

Det är hanar, läste även på nätet och läste om flera som hade mer än 2 hanar ihop och för mig funkar det också jättebra, jag vet om riskerna och jag vet att det inte alltid funkar, om det inte hade funkat hade vi andra lösningar på det men mina kommer bra överens

Chinesecrestedlover
2020-01-19 18:59
#3

#2 De kommer överens nu…men misstänker att den nya är ganska ung med tanke på att du nyss köpt honom. När könsmognaden inträder kan det utveckla sig till strider som riskerar att skada marsvinen allvarligt. Jag hade inte tagit den risken. Vet inte var du läst att det fungerar med flera hanar, de jag vet som kan något om marsvin rekommenderar det absolut inte. 

Ser dessutom ut som du har en "vanlig" bur vilket gör att jag misstänker att du inte har i närheten av så mycket plats som skulle behövas för att ens ge det en chans att fungera. Hanar behöver mycket mer plats än honor för att kunna bo ihop utan bråk. 

Jag skriver detta för att jag bryr mig om djurens välbefinnande och detta är absolut inte menat som ett påhopp eller för att vara elak. Hoppas du inte tar det så. Vill bara att du ska slippa komma hem till ett blodbad en dag.

Ljungåsen
2020-01-19 19:22
#4

Att ha tre hanar tillsammans är ett högriskprojekt. Sannolikheten är extremt stor att det kommer bli löjligt mycket bråk, speciellt eftersom lillkillen har ungefär ett års tonårstid framför sig - och tonårsmarsvin kan vara ruskigt jobbiga. Det kan bli regelrätta slagsmål och marsvinsslagsmål kan ge fullständigt fruktansvärda skador. I värsta fall blir ditt fungerande par så osams att det slutar med att du har tre marsvin i varsin bur för att de inte längre tål varandra. För marsvinens skull så tycker jag att du ska avstå från att ha tre hanar tillsammans. Bättre att skaffa ytterligare en och hålla dem två och två.

Lillyrod
2020-01-20 17:27
#5

När man inte får den respons man vill ha så avslutar man sitt konto. 

Jag tycker synd om både tjejen och marsvinen. Det kommer inte att bli lätt för någon av dem tyvärr 😕

Chinesecrestedlover
2020-01-20 17:50
#6

#5 Tråkigt speciellt för djuren när man inte kan ta kritik som är till för att hjälpa. Ingen av oss vill ju TS något illa utan bara hjälpa marsvinen i fråga och hindra ett framtida "blodbad" (då det med allra största sannolikhet slutar i bråk mellan dessa hanar). 

Till de som eventuellt läser detta i framtiden: Lyssna inte på personal i Zoobutiker, till skillnad från vad man kan tro så är dessa oftast INTE utbildade (eller kunniga) i djurskötsel, utan kan betydligt mer om själva sälj och butiksdelen. Detta var det som gjorde att jag alltid kände det som att jag kunde betydligt mer (även då jag praktiserade som fjortonåring och liknande). Dessutom har de konstiga regler som inte är till för djurens bästa, utan för att hindra att butiken får kritik från de "högre upp i kedjan". Jag fick t.ex. skäll för att jag gav marsvinen hö i golvnivå (vilket är bäst för marsvinen) då de hade en regel som tvingade butiken att ha höhäck osv.

Annons:
Lillyrod
2020-01-20 18:04
#7

Jag har också sett trådar om 3 hanar ihop på andra ställen. Det slutar alltid med elände om man läser lite längre fram i tiden. Det finns säkert någon som har lyckats men jag vet ingen. 

Personal i djurbutiker, kedjor,  och även andra är tvungna att gå utbildning. Är man inte intresserad så fastnar det inte. Kanske har man inte hunnit gå än eller var man sjuk den dagen…. 

Sen finns det givetvis konstiga regler i en del butiker också. Som väl är minskar antalet butiker med levande däggdjur just nu. Det är jättebra.

Ljungåsen
2020-01-20 18:27
#8

#7 Precis. Så är det. Tre hanar tillsammans kan fungera en period, men så småningom smäller det och då får man vara tacksam om någon inte blir allvarligt skadad. Det kan vara alldeles tillräckligt utmanande att få två hanar att hålla sams, speciellt när någon av dem (eller båda!) är i puberteten, Ett väl bondat pojkpar är bland det roligaste man kan ha i marsvinsväg, men vägen dit är inte alltid lätt. Och har man ett bondat par så ska man vara rädd om det, tycker jag, och inte börja laborera med att sätta in en hane till. Min erfarenhet är att man gärna skriver på ett öppet forum om hur bra det fungerar när det gör det, men att man inte är lika öppen om det när det slutat fungera. Då skickar man pm istället.

Chinesecrestedlover
2020-01-20 19:09
#9

#7 Visst det får gå en "utbildning" där de får lära sig lite om djuren men inte någon speciellt omfattande eller vidare bra utbildning. För om de skulle ha det så skulle de inte ha fel om typ. allt. 

Jag har varit i zoobutiker som har reptiler i "ökenlandskap" som egentligen behöver väldigt hög luftfuktighet, art-information som absolut inte stämmer med vad de faktiskt säljer (ex. säger att de säljer en liten art av sköldpadda men säljer i själva verket en art som kommer bli stor och aggressiv som vuxen) osv. 

De har dessutom inte velat ta till sig korrekt information…för att det råkade komma från mig (som bara var praktikant). Visst det finns säkert undantag (som med allt) men jag ger verkligen inte mycket för deras "kunskap".  

Då jag sökt jobb i zoobutiker (vilket jag brukade göra förr) så har inte min kunskap om djur spelat speciellt högt ens, de har bara sett till "sälj/butiks-erfarenhet". Som du skriver så är jag glad ju mindre djur som säljs i butiker och hoppas att vi kommer till en punkt då man helt enkelt (precis som med hundar och katter) inte får sälja djur på det sättet. 

Alla kan gå in i en zoobutik och komma ut med ett djur…vilket är förkastligt, det är ju levande varelser vi pratar om. Att dessutom med extremt stor sannolikhet få helt fel information kring hur detta djur ska skötas för att det ska må bra…vi borde ha kommit längre…

Lillyrod
2020-01-20 19:11
#10

Håller med dig fullständigt.

Zam_
2020-01-21 14:04
#11

Hej, stängde av mitt konto då jag bytt namn på riktigt och klarade inte av att se mitt gamla namn.

Jag har läst det ni skrivit och jag vet att ni inte menar något illa

Jag förstår vad ni menar och jag vet riskerna, på torsdag ska jag beställa hem en ny bur, inte för dom bråkat men jag ska fixa en till, jag vill inte att något ska hända dom, jag älskar mina bebisar med hela mitt liv.

Jag tackar för ni hjälpte mig men jag är ännu kvar och lär mig av mina misstag

Ljungåsen
2020-01-21 14:51
#12

#11 Vad bra att du är tillbaka! Du säger att du förstår riskerna, men jag tror faktiskt inte du förstår hur illa det kan gå, och hur fruktansvärt dyrt det kan bli, så här kommer en historia om vad som hände ett av mina marsvin. Han blev ensam då kompisen dog, och när jag introducerade honom till ny kompis blev det slagsmål. Själva slagsmålet varade kanske tre sekunder. Jag avbröt introduktionen, och gick igenom marsvinen och hittade ett djupt bitsår på min kille. Vi åkte till veterinären och fick såret spolat, antibiotika, smärtstillande och instruktioner om sårskötsel. Spolade såret hemma två gånger om dagen i flera veckor, men trots det blev det infektion och därför krävdes en operation. Ett par dagar efter operationen sprack operationssåret (infektionen efter bettet gjorde att blodcirkulation var för dålig) så det blev ny, akut operation en söndag. Hela kalaset kostade 18000 kronor, och var en allt annan än angenäm upplevelse - speciellt för min stackars lille kille. Snälla, tänk om. Du vill inte uppleva något liknande.

Zam_
2020-01-21 15:40
#13

#12

Nej, jag skrev i texten att jag inte ska göra så, skrev att jag skulle fixa med en till bur mm, förklarade det längre ner i texten, jag vill inte att det ska hända dom något, jag förstod inte riskerna först men efter jag läst det ni skrivit så gör jag det, dom kommer inte bo i samma bur

Annons:
Ljungåsen
2020-01-21 15:55
#14

#13 Så bra. Då hoppas jag du också är medveten om att du inte får hålla ett marsvin ensamt i en bur. Det är ett brott mot djurskyddslagen. Marsvin måste ha minst en kompis i samma bur. Alltså behöver du skaffa en till. Rekommenderar en titt på Blocket. Det brukar finnas massor av begagnade marsvin där. Lämpligast är att dela på ditt ursprungspar (för visst är de vuxna?) och ge dem varsin bebis att ta hand om. Alternativt skaffa en vuxen till som kompis till din bebis. Två bebisar ihop är inte en bra idé. Det blir lätt trassel med rangordningen under tonårstiden. Om man har två pojkpar hemma så finns det en del att tänka på, speciellt om någon/några är unga. De bör hållas så att de inte ser varandra, och helst inte hör varandra heller. En del kan bli väldigt triggade av bara vetskapen att det finns andra marsvin i hemmet, så helst ska de inte förstå att det gör det.

Zam_
2020-01-21 16:55
#15

#14

Ja det är jag medveten om, skulle aldrig placera ett marsvin ensamt, han kommer få en ny kompis, ska satsa på en äldre då jag inte vill splittra paret jag hade från början.

Tack för tipsen och råden, ska absolut tänka på det, vill inte att någon ska skadas

Ljungåsen
2020-01-21 17:10
#16

#15 Underbart! Vad glad jag blir att du gör det bästa du kan, nu när det blev som det blev!

Upp till toppen
Annons: