Annons:
Etikettskötsel
Läst 851 ggr
Tinisblom
2020-01-21 03:17

Jag är nybörjare och behöver tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag håller på att läsa på allt vad jag bara kan innan jag ska hämta två marsvinshanar på 16 och 18 månader i helgen. Jag kommer ha en bur på 180x76x76 cm. Buren har ingen botten, jag tänkte köpa OSB skiva och hjul plus bygga liten kant. Enevtuell plast av något slag i botten? Här är buren jag tänkt mig (och även besrällt): https://www.google.com/shopping/product/17034009392148927702?q=marsvinsbur&client=ms-android-huawei&biw=360&bih=518&tbs=vw:l,mr:1,cat:5017,pdtr0:1098779|1109936,ss:44&sxsrf=ACYBGNQawbSPYuhX2ebiWcRCQc1k4V5iLw:1579572352865&prds=epd:9956070206151441143,paur:ClkAsKraX_8NUJybcw3RlqwAhhQCuc3Qz-wN8ZXP-R_KqFbF55-yBnIiVgAqCOuX3tpOpaIqNZHTueHCSmvg0vvv0vtTJlerfhItAmfjoEA-_kPeb1d91qHeSRIZAFPVH72pJKDjO91NFbwme6BmiMvd5NGOcg,cdl:1,prmr:1,cs:1 Men jag ska även få en bur av en vän, som ser ut såhär: https://cdon.se/hem-tradgard/tectake-hamsterbur-av-tra-115x60x58cm-p48336557?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQiAvJXxBRCeARIsAMSkApoxATXW0x0KFT7xmH6plkjkl_8OLiKcaI6Z8rIKYLcqHQ-60afTqdQaAn8zEALw_wcB#fo_c=1753&fo_k=10ff3a7def02d1c4899dc522e793790b&fo_s=gplase Jag har lite frågor. 1. Gör det något att det är en hamsterbur jag ska få av min vän? Ska jag försöka bygga ihop burarna kanske? 2. Jag ska hämta två hanar. Vad är den bästa kombinationen av antal marsvin/könen på dom? 3. Jag har hört delade åsikter ang C-vitamin tillskott, är det någon som har koll på detta? 4. Är det någon som har erfarenhet av att ha marsvin tillsammans med katter? (Därav köpet av en stängd bur) 5. Hur mycket av hö, pellets och grönsaker ger ni varje dag till era marsvin? 6. Om man inte har ett högaller, vilket jag förstått kan vara en risk, vart ger ni då erat hö? 7. Vad är det viktigaste jag ska tänka på gällande allt? Jag tar gärna emot alla tips jag kan få! Jag vill lära mig allt så de kan må så bra som möjligt 😊💕 Jag uppdaterar gärna vidare i denna tråd hur allt går!

Annons:
Ljungåsen
2020-01-21 07:17
#1

Bygger du en botten av OSB-skiva så måste du ha någon sorts plast (våtrumsmatta, vaxduk) annars kommer det börja lukta. Bättre då att bygga en botten av formplywood, som står emot kiss. Jag har formplywood i botten av alla mina lådor. 1. Hamsterburen är ytmässigt för liten för att ha som ensam bur, speciellt för två icke-vuxna hanar. Inredningen behöver tas bort, så att den inte utgör en fallrisk. 2. Bästa nybörjarkombinationen är två honor och en kastrerad hane. Därefter skulle jag säga två hanar, med rejäl åldersskillnad. Eftersom du ska ha hanar så kan det vara bra att veta att de ska hållas två och två. 3. Det finns, som du skriver, delade uppfattningar. Det absolut viktigaste är att marsvinen får det c-vitamin de behöver. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har sett vilka hemska skador som C-vitaminbrist kan ge, så mina får lite askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. 4. Nej. 5. Mina får ungefär en deciliter blandade grönsaker per dygn, fördelade på två mål. Hö ger jag också två gånger per dygn. Ingen får pellets. 6. Absolut ingen höhäck. Skaderisken är enorm. Mina får sitt hö i en hög på burgolvet. Marsvin älskar att kunna vältra sig i sitt hö. 7. Blandade allmänna råd: Skaffa veterinärvårdsförsäkring. Det är ruskigt dyrt med veterinärvård. Agria och Sveland försäkrar marsvin. Håll koll på vikten. Väg varje vecka, och skriv upp vikten. En viktförändring är ofta första tecknet på att någonting är fel, och kan man reagera fort så ökar chansen att man kommer till veterinären i tid. Köp bra hö. Småbal anpassad för häst är jättebra mat för marsvin. Ha koll på c-vitaminet. Antingen genom tillskott eller genom grönsaker. Det viktiga är att marsvinen får det c-vitamin de behöver. Ha koll på kalcium-fosfor-kvoten i kosten. För mycket kalcium i förhållande till mängden fosfor ökar risken för urinsten. Undvik billiga pellets, fröblandningar och gnagarstänger. Det är inte marsvinsmat.

Ljungåsen
2020-01-21 07:32
#2

Kompletterande information: Enligt djurskyddslagen så måste marsvin ha en sådan inredning att de kan söka skydd. Istället för att köpa dyra marsvinshus i zooaffären så kan man använda barnpallar i plast, exempelvis den här. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/ Den har också den fördelen att den har flera ingångar och utgångar, så marsvinen kan inte stänga in varandra någonstans. Det är speciellt viktigt när man har hanar.

Anema
2020-01-24 03:14
#3

Roligt med burbygge. Vaxduk i botten skyddar bra och kan även bytas ut vid behov. Beroende på vilket underlag du har i buren så kan det vara bra med höga kanter. Spån skvätter lätt ut då marsvinen rör sig. Att sätta hjul på buren kan vara väldigt praktiskt. Jag har haft 2 hanar ihop och det funkade mycket bra. Ger man c-vitaminrik kost så brukar marsvinen må bra av detta och behöver inte extra vitamintillskott. Jag har katter och dom bryr sig inte alls om marsvinen. Dom lämnar dom ifred. Jag tror det är en vanesak men även olika från katt till katt. Mina marsvin äter mycket hö, grönsaker och pellets. Lycka till !

Tinisblom
2020-01-28 03:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för era tips! 😊 Jag tog tåget ner till Umeå för att hämta dom, från Boden! Såå söta! ♥ Nu heter dom Casper och Ton 618 (min pojkvän som fick välja, döpt efter det största mätbara svarta hålet!) Jag fick bara med mig en "resebur" eller en sådan dom säljer på djuraffären. Jag beställde kaninhagen och köpte förvaringshylla från Clas Ohlsson man kan bygga själv. Totalt blev buren 180x75x75 plus 140x70x35 😊 Min katt Luna vill gärna vara inneboende, men sig det funkar ej för en viss Luna blir lite väl exalterad. 🙄

Tinisblom
2020-01-28 03:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Under helgen har dom bott i denna bur innan hagen hann komma på posten.

Ljungåsen
2020-01-28 07:00
#6

Ja, de fick verkligen en stor och bra yta att bo på! Hoppas du kommer att trivas med dem, och de med dig - och att katten lugnar ner sig när nyhetens behag gått över.

Annons:
Amasone
2020-01-28 10:19
#7

Ser trevligt ut för marsvinen! Härligt med plats och hus och saker att göra!

Du har redan fått en massa bra råd, så jag kan bara lägga till lite av mina egna erfarenheter. Öppna hus eller hus med mer än en ingång, och tunnlar, tycker jag funkar bra, då kan marsvinen lätt springa ut om den andra vill in, och jag har också känslan av att de snabbare blir tama än när de har möjlighet att gömma sig i ett helt stängt hus. Vi har katt och hon är väldigt intresserad av marsvinen och jag måste stänga in henne när marsvinen är på golvet. Och fick snabbt byta ut första gallerburen mot en plexiglasbur eftersom hon stack in tassen och väntade på att de skulle springa förbi… Samma sak med uteburen, jag letade länge efter en med tillräckligt tätt avstånd mellan metalltrådarna i nätet så hon inte kan sticka in tassen. Men som barn hade jag också både katt och marsvin, och den katten var skicklig på att fånga fåglar ock ekorrar men marsvinen ville hon inte ens komma i närheten av, det var som om hon inte gillade lukten. Du märker nog snabbt vilken typ din katt är.

Jag ger marsvinen kål, persilja och röd paprika flera gånger i veckan. Det är c-vitaminrika grönsaker, särskilt persilja och paprika. 

De gillar att gnaga på färska grenar. Man behöver inte klippa tänderna, men de växer hela tiden och ska slitas ned. Får de bara massor med hö tror jag det räcker, men grenar från tex äpple, päron, hassel (mina marsvins favorit!) och björk är uppskattat och ofarligt. Undvik grenar från körsbär och barrväxter.

jasta13
2020-02-25 14:00
#8

Jag har både katt och marsvin. Man bör ha stängd bur. När jag tar ut mina marsvin för att rasta dem lite så är katterna alltid med, men de bara sitter och kollar +marsvinen är nyfikna på katterna. Och om någon av mina katter visar att de ska så kallat ”leka lite” med marsvinen genom att gå fram och PETA lite eller skrämma marsvinen då stänger jag ut katterna. Men som salt var det går bra att ha både katt och marsvin MEN men galler emellan sig😁

91Marran
2020-02-25 14:58
#9

Jag har öppen bur och katt i samma rum. Inga problem.

Mvh
Mig

jasta13
2020-02-25 15:59
#10

tror det beror på katten osv osv

Upp till toppen
Annons: