Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 504 ggr
Amasone
2020-01-28 09:36

Marsvin biter ofta

Jag har ett marsvin som har utvecklat ett beteende där hon ofta biter. När hon är uppe i famnen biter hon så att det börjar blöda, och jag kan inte helt klura ut varför hon gör det. Hon verkar inte vara rädd, och liksom heller inte aggressiv, utan det är mer som om hon i stället för att nafsa lite (som ju vissa marsvin gör för at putsa mig, för att visa att de vill ha nåt gott att äta eller tala om för mig att de ska kissa eller vill ner i buren) biter alldeles för hårt. Hon verkar helt pigg och frisk,  och hon fungerar fint med sina burkompisar. Redan när jag fick henne från uppfödaren märkte jag att hon hade en tendens till att bitas lite, men då verkade det som om hon gjorde det för att hon kände sig otrygg. Nu har det alltså utvecklats åt helt fel håll och jag måste ha henne i en filt när hon är uppe för att hon inte ska komma åt att bitas. Vad kan det finnas för orsaker till ett sådant beteende? Några förslag på hur jag ska hantera det? Ska jag ägna mer tid åt henne, eller tvärtom låta bli att ta upp henne för hon kanske helt enkelt inte tycker om det? Fast hon myspratar när hon varit uppe en stund?

Annons:
Ljungåsen
2020-01-28 11:20
#1

Ett av mina marsvin bits. Inte så hårt att det blöder, men han nyper definitivt till så att det gör rejält ont, och det kan bli blåmärken. För hans del handlar det om att han inte tycker om att bli fasthållen. Han sitter gärna i knät och äter godis en stund om man inte håller fast honom, men när han tröttnat så kan han nypa till. Jag löser problemet genom att ha tillräckligt tjocka kläder på mig, och undvika att hålla fast honom eller ha mina händer i närheten av hans mun. Då går det bra. Om det fungerar att ha henne i en filt så skulle jag fortsätta med det. En del marsvin är mer orala än andra.

Amasone
2020-01-28 22:08
#2

Tack för svar! Ja det kanske bara är att gilla läget och acceptera att hon är sådan…

Ljungåsen
2020-01-29 07:32
#3

För mig så blev beteendet mycket lättare att stå ut med när jag började se att det trots allt fanns en logik bakom. Han bits liksom inte bara helt plötsligt, utan det beror alltid på att jag gjort någonting som han inte gillar. Lyckas jag undvika att göra honom irriterad så bits han inte, utan är hur tam och rar som helst. Om du studerar din flicka ordentligt så kanske du också kan hitta vad som triggar henne, och då blir det betydligt enklare. För dig, men också för henne.

Upp till toppen
Annons: