Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 476 ggr
Sussie78
2020-02-03 17:03

Nybörjare

I fredags köpte jag mina första marsvin!! Det är 2 hanar. En som är 8 veckor, och en som är 1 år. Dem är jätte fina!! Mitt problem är att dem känns fortfarande rädda, men har börjat ta grönsaker från handen!! Det jag allra helst vill är att de ska bli tama! Förstår att det kan ta tid.. men lite tips hade inte skadat!! Tacksam för svar!!

Annons:
Ljungåsen
2020-02-03 18:08
#1

Om de tar grönsaker ur handen efter bara några dagar så går det verkligen jättebra. Marsvin brukar vara väldigt matglada, så när de väl har kopplat att du är deras resurs för mat så är mycket vunnet. Om du vill plocka upp dem så gör det så att de kan vara tillsammans i knät. Ha någonting som de kan gömma sig under, typ en handduk, och muta med deras favoritgrönsak. Tänk bara på att inte jaga runt dem i buren när du ska plocka upp dem. Det kan vara väldigt stressande för dem. Man behöver inte plocka upp för att de ska bli tama. Det kan de bli ändå, om man tillbringar mycket tid med att prata med och umgås med dem när de är i sin bur. Exempelvis genom att handmata grönsaker.

Upp till toppen
Annons: