Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 669 ggr
Greta 1
2/6/20, 10:30 AM

Isolerat sjukt marsvin vill ej vara själv?

För några dagar sedan åkte jag i ilfart till marsvins kunnig veterinär med en av mina honor. Hon andades tungt,och man hörde hennes andning tydligt. Rinnig höger näsborre plus höger öga.  Plus nysningar.

De tog blodrov, röntgade och tog en bakterieodling.Får svar om en vecka. Fick utskrivet ögondroppar med antibiotika i.

Hon äter och dricker själv,men jag har isolerat henne från de andra pga smittrisk??  Veterinären nämnde inget om att jag skulle isolera henne från de andra,det är jag som antar det? Man hör inte längre ljud när hon andas,så det verkar ha blivit bättre. Jag tänker om det är en bakterie, så smittar det väl inte?

 Det märks att hon inte vill vara ensam. Hon hör och ser de andra,men jag är rädd att hon blir deprimerad av att sitta ensam.  Hon ska ta dessa ögondroppar i två veckors tid. Kommer hon verkligen klara att sitta ensam så länge?

Vad tror ni?

Annons:
MonicaLagerquist
2/6/20, 10:48 AM
#1

Slå en signal till veterinären ni var has och be om råd.

Stolt ägare till fem La permer

Ljungåsen
2/6/20, 11:31 AM
#2

Enda gångerna jag har isolerat ett sjukt marsvin är när det varit så dåligt att det inte kunnat freda sig mot kompisen/kompisarna. Så fort de beter sig någorlunda som vanligt har de fått åtminstone en kompis. Det gör underverk för återhämtningen. Jag skulle aldrig hålla ett marsvin ensamt i två veckor, bara för att hon ska medicineras. Med god hygien i buren smittar det inte speciellt lätt från marsvin till marsvin, är min erfarenhet. Inte ens luftvägsinfektion med nysningar har smittat här. Hade det varit mitt marsvin så hade jag satt ihop henne med den snällaste av kompisarna. Den hon gillar bäst.

Greta 1
2/6/20, 11:48 AM
#3

#2  Mitt undermedvetna ville ha henne isolerad från de andra då hennes kompisar har en benägenhet att slicka henne i det ögat som får antibiotika. Det är ju inte lämpligt att de andra slickar i sig medicinen. Men idag såg hon så ledsen ut så jag får sätta henne bland kompisarna,men med ett galler som avskiljer henne från de andra. Då är hon åtminstone i samma bur som kompisarna. Det är så synd att de ska envisas med att slicka henne i det sjuka ögat….😕

Ljungåsen
2/6/20, 11:59 AM
#4

#3 Slicka i ögat? Det jag varit med om är putsade i pälsen runt ögonen, och det känns riskfritt även om den som blir putsad får ögondroppar. Om hon absolut måste sitta själv för att få ha sitt öga ifred så är det mycket bättre med avspärrning i samma bur. Då kan de umgås genom gallret. I så fall så hade jag låtit henne dejta en av kompisarna åtminstone en stund varje dag. Ta upp dem i knät tillsammans och muta med något jättegott. Då kan du också ha koll på att kompisen inte gör det den inte får.

Greta 1
2/6/20, 1:57 PM
#5

# 4 Ville bara skriva och meddela att nu har jag satt ner henne med sina kompisar med ett galler som avskiljer dem. 

Oj vilken skillnad på humör det blev på sjuklingen.  Helt fantastiskt att se att hon popcornar av glädje när hon fick träffa kompisarna genom gallret. Hon är snart fyra år gammal. Det är inte ofta man ser ett så gammalt marsvin göra sådana glädjeskutt🙂  

Nu till nästa lilla dilemma. Hon skakar galler och vill in till dem andra…Jag ringde veterinären och hörde lite om detta med att de andra slickar henne i ögat. Och de höll med mig när jag tyckte att det är inte bra om de slickar i ögat så de får i sig medicinen. Ja. En av tjejerna är riktigt envis med att hon vill slicka det ögat som får antibiotika. För inte kan jag ha så fel att hon bara slickar runt om? Men även det, är ju inte bra,då ibland medicinen även kommer utanför ögat. 

Hon får medicin 3 ggr per dag,så medicinen hinner aldrig försvinna från ögat heller misstänker jag.

Ljungåsen
2/6/20, 2:52 PM
#6

#5 Såklart hon vill in till kompisarna. Hur många är de? Det finns ingen som är lugnare och låter bli ögat, som kan bo med henne i hennes del av buren? Jag har väldigt svårt att tro att de faktiskt slickar henne i ögat. Det låter som det skulle vara obehagligt, och inget marsvin accepterar att någon annan gör någonting som inte känns bra. Inte utan att skrika i himlans sky i alla fall. Det verkar betydligt mer troligt att det är putsade runt ögat som det handlar om.

Annons:
Greta 1
2/6/20, 3:08 PM
#7

# 6 Just denna lilla grupp består av 3 st. tjejer. Sedan har jag fler tjejflockar men de är bredvid i andra burar. En av dessa tre är väldigt benägen att slicka,och jag är rädd för att detta beteende nästan har förts över till den tredje tjejen som inte slickade något innan,men nu har börjat för att denna är så enträgen. 

Och de andra tjejflockarna har hon aldrig träffat förut,så jag känner mig tveksam om någon av dem skulle vara en lämplig kandidat att hålla henne sällskap.

Ljungåsen
2/6/20, 3:35 PM
#8

#7 Okej, då förstår jag problemet. Är de tre som bor tillsammans i vanliga fall så är det ju omöjligt att dela upp dem så att ingen blir ensam. Jag trodde du hade en större flock tillsammans. Just nu är inte rätt tidpunkt för nya kompisar, så är det ju. Däremot så kan det vara någonting att fundera på på sikt. Om flocken består av minst fyra stycken så blir det enklare för en, ifall någon blir sjuk. Då kan den isoleras tillsammans med snällaste kompisen utan att någon annan behöver bli ensam. Här är det min kastrat som är snällaste kompisen, som får ställa upp. Jag kan varmt rekommendera att ha en kastrat i flocken.

Greta 1
2/6/20, 6:41 PM
#9

#8 Denna flock har varit mycket större, men en del har fallit ifrån pga ålder. Därför är de bara tre i denna flock just nu.

Nu har det dykt upp ytterligare ett litet dilemma. Jag var inne i stan och gjorde lite ärenden. När jag kommer hem ser jag att honan som är så på att slicka antibiotika ögat,har tagit sig in till sjuklingen (fråga mig inte hur det gått till,men hon är dominant,så hon klarar det mesta hon bestämmer sig för)och jagar runt sjuklingen som en vettvilling i det pyttelilla utrymmet…..😕. Jag antar att hon känner att hon är sjuk och vill därför ha bort henne.

Jag särade förstås på dem omedelbart men nu blir hon ju ensam ändå😕Avskiljningen med gallret funkade uppenbarligen inte. 

Jag har en annan grupp på fyra st. Två av de honorna  är rätt unga. Kanske någon av dem skulle funka?

Jag har inga kastrerade hanar tyvärr…så den lösningen är inte heller möjlig.

Ljungåsen
2/7/20, 6:08 AM
#10

#9 Jag tycker ju att varje flock behöver en kastrat, men det är bara en åsikt och hjälper inte dig nu. Din dominanta skulle säkert må bra av en kille som håller ordning på henne. Synd att du inte lyckades få till en inbrottssäker avspärrning. Jag skulle inte ge sjuklingen en ny vän i det här läget. Däremot skulle jag nog fundera på om hon kan bo med snälla kompisen - och den dominanta kanske kan flytta ihop med en eller flera av honorna i din andra flock?

Greta 1
2/7/20, 8:55 AM
#11

#10 Ja detta med att skaffa en kastrat till tjejerna är inte aktuellt just nu,eftersom jag egentligen försiktigt försöker avveckla det många antalet marsvin jag tidigare haft. 

Från första början har denna flock varit 15-16 stycken i ett stort utrymme. Så har jag haft i flera år,men känner nu att det blir för mycket, och i takt med att de började minska i antal pga ålder,plus att jag sålt iväg några med. så har jag börjat känna att nu ska jag inte ha så många framöver. 

Känns mycket vemodigt att denna flock som var så många innan,att det bara är tre stycken kvar av så många tjejer. Den tjej som är dominant,har alltid varit lite speciell. Har fått kämpa mycket med att få henne att kunna vara i denna stora flock.

Nu efter såhär många år,har det lyckats. Hon har gått fint ihop med de andra. Och så går en av dem och blir sjuk=en förändring för henne när sjuklingen togs bort från flocken.  Och pga det,så lockas hennes gamla beteende fram igen.😕

Jag hade kunnat åkt in och avlivat sjuklingen när hon blev sjuk, men hon är dotter till  en av mina honor som gick bort i höstas. Och den honan  var jag mycket mycket fäst vid. Så jag klarar inte av att ta bort hennes dotter helt enkelt. Jag bestämde mig för att kämpa för hennes liv.  Jag satt och körde 50 mil till en marsvinskunnig veterinär för att hon skulle få bästa möjliga vård. 

Nu kom jag ifrån ämnet, men i alla fall, så kommer det att bli svårt att få ihop den dominanta honan med någon annan. Det kommer bli en utmaning den dagen hon blir ensam. Hon är nämligen yngst av alla i denna flock.

Nu har jag löst det så att jag har satt ett bur galler 120 cm i den 160 bur de har. På så vis kommer den dominanta honan inte åt sjuklingen. De andra två får ett för  litet utrymme,men jag har ingen annan lösning på detta. Jag kan bara hoppas på att inte de andra två blir osams nu när det blev så litet för dem. Men nu är inte sjuklingen ensam i allafall.

Ljungåsen
2/7/20, 11:09 AM
#12

#11 Jag hoppas det blir så bra som det kan bli efter omständigheterna, och att din trio kan återförenas utan större problem när medicineringen är klar. Och förstås hoppas jag att sjuklingen blir frisk igen!

Greta 1
2/7/20, 12:20 PM
#13

#12 Tack Ljungåsen. Det hoppas jag med. Jag tror att det ska gå bra. Sjuklingen är så pass pigg idag att jag har slutat stödmata henne  med Critcal Care. Hon äter och dricker helt själv nu.   Hon är bara lite rädd att dominanta damen ska komma åt henne igen, men med tiden så kommer hon att se att hon ej kommer åt henne,och bli lite mer avslappnad förhoppningsvis.

Annons:
Ljungåsen
2/7/20, 5:25 PM
#14

#13 Så skönt att hon börjar må bättre! Just att de äter själva igen brukar vara ett riktigt bra tecken på att det går åt rätt håll. Börjar hon deppa igen av att sitta själv så tror jag på en knädejt med snälla kompisen, där de får dela på ett salladsblad eller så. Konkurrens om maten brukar kunna väcka aptiten.

Upp till toppen
Annons: