Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 593 ggr
Paubks
2020-02-10 22:06

Vitt i kisset

Jag har en hona som blev 2 år i november och som nyligen började kvida när hon kissade samt att urinen är ”mjölkig” (grumlig/vit). Veterinär uppsökes och prover visade inte på urinsten eller urinvägsinfektion men det kunde inte uteslutas att det kan vara på gång. Hon fick smärtstillande samt har påbörjat en antibiotikakur. I övrigt är hon precis som vanligt. Hon äter, dricker, bajsar och är pigg. Någon med liknande upplevelse som vill dela med sig av vad det kan vara?

Annons:
Ljungåsen
2020-02-11 06:35
#1

Det vita/grumliga kisset brukar kallas för kalciumdepositioner, och är ett tecken på att marsvinet får för mycket kalcium i sin kost. Kalciumöverskottet bildar uringrus som kissas ut, och detta uringrus kan i sin tur irritera blåsan och orsaka att marsvinet piper då det kissar. Uringrus kan leda både till urinsten (om gruset klumpar ihop sig) och urinvägsinfektion (för blåsan blir irriterad). Det första jag skulle göra är att se över marsvinets kost. Vad är det hon äter som ger kalciumöverskottet? Både kraftfoder (pellets), val av grönsaker och det hö du ger kan innehålla för mycket kalcium. Enklast brukar vara att börja med att se över kraftfoder och grönsaker. Extra vätska brukar också vara bra, för att späda ut kisset så det blir lättare att kissa ut. Man kan ge vatten i spruta direkt i munnen om marsvinet är dålig på att dricka själv. Man kan också skölja alla grönsaker så att de blir blöta innan man ger dem. Smärtstillande är bra att hon har fått. Mycket rörelse är också bra (minskar risken för att gruset klumpar ihop sig till urinsten). När min kille hade problem med uringrus så hade han dessutom god nytta av örtmedicinen Allrodin. Den gjorde att han drack bättre själv, och hjälpte honom att kissa ut gruset.

Paubks
2020-02-11 11:15
#2

Svårt för mig att veta vad som ger ett överskott, ingenting har förändrats i deras kost. Mycket hö, begränsat med pellets och varierat utbud av grönsaker. Men ska se över om jag kommer på något. Kan man genom kostförändring bli av med hennes bekymmer? Jag glömde nämna att hon hade en del gaser i magen. Är detta något som också påverkas av kosten? Ska kolla in Allrodin.

Ljungåsen
2020-02-11 11:41
#3

Olika marsvin är olika känsliga. Egentligen handlar det inte bara om mängden kalcium i kosten utan om kvoten mellan kalcium och fosfor. Man vill att den ska ligga på ungefär 1,5:1 - dvs mängden kalcium ska vara en och en halv gång mängden fosfor. Många sorters pellets innehåller för mycket kalcium i förhållande till mängden fosfor. Samma gäller för många vanliga grönsaker. På guinealynx finns det en excelkalkulator, där man kan mata in mängden av de olika grönsaker man ger, och på så vis få koll på både c-vitamin och kalcium-fosfor-kvot. Länk till den längst ner på sidan nedan. https://www.guinealynx.info/charts.html Gaser kan orsakas av kosten. Speciellt kålväxter kan ge gaser hos känsliga individer. Men gaserna kan också bero på smärta, eventuellt orsakat av uringrusproblemen. Eller på - återigen - att marsvinet är dålig på att dricka. En justering av kosten kan definitivt lösa problemet. Både gällande uringrus och gaser. Om man ger blandade grönsaker till en grupp av marsvin så kommer inte alla marsvinen äta lika mycket av alla grönsakerna. De har olika preferenser, och kanske är det så att hon med problemen väljer de mest kalciumrika när hon får välja själv?

Paubks
2020-02-11 13:11
#4

Kanske är det pelletsen som är problemet? Efter att ha läst runt lite på internet upptäckte jag att många inte ger det alls och att det bara var en, oxbow cavy cuisine, som verkar okej att ge. När marsvinen får pellets så bänkar dom sig vid skålarna och ja, honan som har problem nu lämnar skålarna sist. Jag ger burgess excel mint nuggets idag. Skulle det vara positivt att byta detta? Ta bort det helt? Ska kolla in länken mer noggrant och fundera över förändringar i kosten!

Ljungåsen
2020-02-11 14:28
#5

#4 Det här? https://shop.burgesspetcare.com/guinea-pig/food/Excel-Adult-Guinea-Pig-Nuggets-with-Mint/18 Jag hittar ingen information alls om fosforhalten, så det går inte att beräkna vilken kalcium-fosfor-kvot det har. Kan mycket väl vara för hög för sjuklingen. Behöver dina marsvin kraftfoder för att hålla vikten? Eller får de bara för att de tycker det är gott? Om de behöver lite extra så är det bättre att ge någonting som är mindre gott, och som har en bättre påverkan på kvoten i den totala kosten. Kornkross brukar vara populärt, men finns bara i storsäck. Fiberhavregryn är nog ett bättre val om du inte har jättemånga marsvin. Vill du ge lite pellets bara för att de tycker det är gott så kan du antingen handmata eller strö ut det i höet. På så vis kan hon inte trycka i sig så mycket.

Paubks
2020-02-11 19:23
#6

Ja det är det fodret. Nej det har hängt med sedan de var små och är väl mer som något gott nuförtiden än vad det är nödvändigt. Jag ska kolla igenom alternativen och tipsen jag har fått och hoppas på att något kan leda till en positiv förändring så det blir bättre för tjejen här hemma!

Annons:
Ljungåsen
2020-02-11 20:44
#7

#6 Det hoppas jag också.

Paubks
2020-02-11 22:14
#8

Ljungåsen: Jag har läst lite om Allrodin och det känns som värt att testa. Det verkar vara tabletter så undrar hur man ger dessa och i vilken mängd? Ska det blandas med någonting?

Ljungåsen
2020-02-11 22:25
#9

#8 Doseringen är en halv tablett tre gånger om dagen i 5-10 veckor, därefter en halv tablett en gång om dagen i max 6 månader. Det står på burken också. Jag mortlar tabletten och blandar den med ett par ml vatten, och ger med spruta direkt i munnen. Det finns marsvin som äter tabletterna som de är, men det har jag aldrig lyckats med.

Paubks
2020-02-11 22:56
#10

Okej tack för info!

Upp till toppen
Annons: