Annons:
Etiketteravelungar
Läst 602 ggr
BillieBob
2020-02-12 14:35

Behöver råd, dräktigt marsvin, oplanerat

Hej! Vi köpte, vad vi trodde var, två hanar i höstas. De är födda augusti -19. För en tid sedan tyckte vi att den ena började se uppblåst ut, så vi bokade tid hos veterinär, men innan vi  hann åka dit upptäckte vi att det rörde sig i magen på "honom"! Kan tydligt känna minst två ungar där inne, och jag inbillar mig att det inte är långa stunden kvar innan det är dags att de tittar ut. 

Så nu sitter vi och känner oss väldigt stressade här hemma, det kom ju väldigt oväntat och är inget vi har haft några planer på alls. Googlar för fulla muggar, men det är ju så mycket info att ta del av och svårt att veta vad man ska söka efter. Så jag hoppas att jag kan få lite goda råd här, vad ska vi tänka på? 

Ska man ta bort pappan från buren? Hur länge ska han vara borta? Kan han gå tillsammans med ungarna alls? Kastreras ska han, och då antar jag att det går bra om det är flickor vi får? Men hur gamla ska ungarna vara innan han får komma tillbaka, och hur ska introduktionen gå till?

Är det något vi ska tänka på kring förlossningen?

Kommer säkert på fler frågor, men det här ju en start iaf! ;) Hoppas någon har lite kloka råd åt oss!

Annons:
Ljungåsen
2020-02-12 16:45
#1

Jag utgår ifrån att du har tittat efter och kontrollerat könet på de marsvin du har nu. Ja, hanen måste plockas bort från honan, med en gång. Sitter han kvar där när hon föder så kommer han para om henne direkt, och det sliter något fruktansvärt på honan med två täta dräktigheter. Kastrera så snart du kan. Det tar fyra veckor efter kastreringen innan han kan umgås med honor på ett säkert sätt. Han kan definitivt gå tillsammans med ungarna när han inte längre är fertil. Hanar brukar vara väldigt snälla mot små ungar. Om någon av ungarna blir en hane så måste han separeras från honorna vid tre-fyra veckors ålder - annars kan han orsaka fler (inavlade) dräktigheter. Då kan han lämpligtvis sättas med sin pappa. Humlans har bra, grundläggande information om vad man bör tänka på, inklusive eventuella komplikationer och könsbestämningsbilder på ungar. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/att_tanka_pa_innan.html Rekommenderar att du tar kontakt med antingen Eragons eller Marsvinshjälpen. Som omplaceringsorganisationer har de (tyvärr) god vana av oönskade dräktigheter och kan ge dig den hjälp du behöver.

BillieBob
2020-02-12 17:40
#2

Tack för svaret!

Ja, vi har ju bara två marsvin, så just nu är vi 100% säkra på att vi har en flicka och en pojke. ;) 

Vad skönt att höra att pappan kan vara med ungarna, det har jag läst så mycket blandat om så jag blev så osäker, vill ju inte skapa onödiga problem eller stressmoment för dem.

Vi har delat av buren som det är nu, och har fått tag på en extra bur som vi ska hämta imorgon, så de kan få mer plats igen. Vi tänker att burarna kan stå intill varandra, då borde de väl känna att de har sällskap fortfarande?

Kastrering ska vi boka in så snart som möjligt. Tack för både länk och tips om Eragon och Marsvinshjälpen. Ska kolla upp det också. Har redan två bra hem som de små kan få komma till om vi själva inte har plats, så det är ingen fara på taket på det viset iallafall, vilket är skönt. Är mest orolig nu över om det är något vi inte tänker på eller om något kommer gå på tok. Men jag håller tummarna för att allt bara löser sig och går bra!

Ljungåsen
2020-02-12 18:06
#3

Bra att du har en till bur på gång. Jag hade aldrig vågat lita på att en avspärrning verkligen håller hanen borta. De kan vara väldigt innovativa, om de verkligen vill. Såklart är det inte samma sak att ha kompisen i buren bredvid, som att dela bur, men det finns liksom inget vettigt alternativ till det just nu. Se till att honan får ordentligt med c-vitamin. Hennes dagsbehov tredubblas nu när hon är dräktig. Ta reda på var närmaste (kompetenta!) veterinär finns, och vilka öppettider de har. Ta också reda på var närmaste dygnetruntöppna djursjukhus finns - ifall hon drabbas av komplikationer så kan det bli ruskigt bråttom.

BillieBob
2020-02-12 18:51
#4

Vi litar inte heller på avspärrningen, men det känns som ett bra steg till att de får en till bur. Det har redan gått från att de var upprörda över att delas på till att de är ganska nöjda på var sin halva. Så blir det kanske inte lika extremt för dem imorgon när de får flytta om helt hoppas jag! :) Förstår att det inte blir samma att bara vara i en bur intill, men det kan ju iallafall inte vara lika illa som att sitta helt ensam hoppas jag.

Vitaminer har vi tänkt på, var ut och handlade in lite extra till henne idag också.

Veterinär har vi pratat med, och dygnetruntöppna djursjukhus ska vi kolla upp! Trodde faktiskt att det var ett sådant här, men ser nu att de har  bara jour till sen kväll..

Upp till toppen
Annons: