Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 711 ggr
[Malin_kost]
2/23/20, 12:37 PM

Knöl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett marsvin på 2 år, jag hittade en knöl på henne för en vecka sedan och konstaterade att det troligt vis var en fettknöl. Men nu har knölen växt och hon börjar tappa hår där knölen sitter [på ryggen] och hon gillar inte när jag tar på knölen! Och hon äter och bajsar som vanligt! Väldigt tacksam för svar! ❤️

Annons:
91Marran
2/23/20, 12:43 PM
#1

Åkt till en veterinären. Kan vara en tumör. Mitt marsvin hade en knöl. Han var som vanligt så trodde på fettknöl. Det visade sig vara en tumör och han dog trots att han verkade helt frisk.

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2/23/20, 1:08 PM
#2

Men vad tror du vetirnären skulle göra?

[Malin_kost]
2/23/20, 1:08 PM
#3

Tack för svar

Ljungåsen
2/23/20, 1:11 PM
#4

Jag säger också: åk till veterinären. Du behöver inte söka akut eftersom hon äter och bajsar som vanligt, men jag skulle verkligen försöka få en tid så snart det går. När knölen är så stor som den ser ut på bilden, och marsvinet är besvärat när man rör den, så måste man göra någonting åt den. Mest sannolikt är det någonting godartat, som kan opereras bort.

[Malin_kost]
2/23/20, 1:23 PM
#5

Min pappa tycker att det är alldeles för dyrt och säger att vi kanske ska av vakta. Om om hon får ytterligare besvär så ska vi avliva henne…. Håller inte riktigt med..

Ljungåsen
2/23/20, 1:35 PM
#6

Att avvakta med att söka vård när marsvinet är besvärat är inte okej. Det är ett brott mot djurskyddslagen, som faktiskt ställer krav på att man som ägare ger sina sjuka djur den vård de behöver. Att avliva en tvååring för att det är för dyrt att ta henne till veterinären är inte heller det okej. Resonerar man på det sättet så ska man inte ha några djur alls, tycker jag.

Annons:
[Malin_kost]
2/23/20, 1:36 PM
#7

Tack för svaret jag ska prata med pappa..

91Marran
2/23/20, 1:38 PM
#8

Prata med honom om att ni bryter mot lagen.

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2/23/20, 2:43 PM
#9

Om jag nu får åka till veterinären för mina pengar, hur stor risk är det att nåt går fel under en operation?

91Marran
2/23/20, 2:49 PM
#10

De sägs att narkosen kan vara riskabel, men jag har sövt hamstrar utan problem. Så det är nog ingen fara. Går du till en kunnig veterinär så kommer det att gå bra.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2/23/20, 2:58 PM
#11

Går du till en duktig veterinär med vana av att söva marsvin så är risken liten. Jag har genom alla år med marsvin låtit operera ett antal, och alla har klarat av sina respektive operationer och blivit friska efteråt. Att göra ingenting är inte ett alternativ, för marsvinet plågas som det är nu. Marsvin är bytesdjur och visar inte att de mår dåligt förrän det är katastrof på riktigt. Att hon reagerar när knölen berörs är ett solklart tecken på att den är väldigt obehaglig för henne att ha.. En veterinär behöver undersöka den för att kunna avgöra vad den är, och vad man kan göra åt den.

Upp till toppen
Annons: