Annons:
Etikettallmänt
Läst 638 ggr
Marsvin01
2/27/20, 6:12 PM

Övertalning

Hej! Jag vill ha marsvin, och min syster vill också det. Vi håller på att spara pengar, så vi kommer nog att ha råd med själva maten, buren och det. Har någon av er marsvin för ett bra pris? Jag vill upplysa om att de har inte sagt ja, men inte nej heller. Jag undrar också vad det kostar med veterinär, och hur man håller dem friska. Och hur kan man övertala sina föräldrar om marsvin? Jag har försökt att lära mig så mycket jag kan om marsvin, och jag forskar fortfarande om dem. Och kan någon säga hur man förklarar för en marsvinsrädd pappa att marsvin inte bits, om man inte skadar dem? Just nu vet jag vad dem äter, hur stor buren ska vara, hur man sköter dem och så. Men mina föräldrar kan fortfarande inte släppa att när jag var 8, så hade jag vandrande pinnar, och de fick hjälpa till väldigt mycket. Men jag har ändrats! Jag menar, jag var åtta. Dessutom så tycker de att det skulle bli för mycket ansvar förlig och min syster, men vi har faktiskt blivit äldre och vi kan ta hand om ett husdjur! Till mina bevis, så var en av mina kompisar marsvinsvakt i en vecka, och jag var där varje dag och tog hand om dem, städade buren och gav dem mat, det var  bokstavligt bara jag som tog hand om dem. Och jag trivdes med det! Min pappa trodde att mitt marsvinsintresse skulle gå över efter en vecka, men nu har jag varit bokstavligt marsvinsGALEN i ett halvår! Och jag vill inte bara ha dem för att de är söta, jag tycker att de är jättegosiga och de är lätta att sköta, (nu menar jag att jag faktiskt HAR skött om marsvin, och jag vet att de är rätt så lättskötta.) Plus att jag inte är ett dugg rädd för marsvin, och jag vet att jag verkligen kan sköta marsvin!

MVH, den fullkomligt MARSVINSGALNA tjejen.

Annons:
Marsvin01
2/27/20, 6:15 PM
#1

Hej! Jag kom nu på att jag behöver ett tips på mat. Har hört att de behöver C-vitaminer, annars har jag koll på maten.

Marsvin01
2/27/20, 6:32 PM
#2

Kom på en fråga till. Om man ska skaffa marsvin, ska det vara två hanar eller två honor eller hur ska man ha det? Tacksam för svar.

Marsvin01
2/27/20, 6:46 PM
#3

Kan någon snälla svara? Behöver hjälp NU.

MVH. den tjejen som bara MÅSTE ha svar!

_Mino_
2/27/20, 7:04 PM
#4

Ja dom behöver c-vitamin och det får dom lättast i sig genom grönsaker med c-vitamin.

Du väljer självklart själv om du vill ha hanar eller honor, ska du dock ha hanar så ska dom hållas två stycken bara, har hört att det lättaste för nybörjare är honor men jag skaffade hanar och det har gått hur bra som helst.

Jag fick göra en powerpoint om marsvin, vad som behövs, vad för mat, olika sjukdomar med mera, efter det sa mamma att det var okej.

Hur gammal är du nu? Kan det vara något med din ålder som gör att dom blir lite osäkra. Sedan handlar det inte bara om att du och din syster vill, eftersom marsvinen kommer bo hos dina föräldrar då du bor hemma så får dom vuxna ett ansvar.

Ljungåsen
2/27/20, 7:11 PM
#5

Jag säger som jag brukar säga: om man ska ha marsvin i familjen så ska det vara hela familjen som vill ha marsvin, framförallt är det viktigt att de vuxna verkligen är intresserade och själva vill, annars kommer marsvinen vara de som drabbas. Då kommer de inte få den veterinärvård de behöver när de blir sjuka, för att de (ointresserade) vuxna tycker det är för dyrt. Alldeles för många marsvin plågas, för att barnen som har dem varken har kunskap eller ekonomiska eller praktiska möjligheter att ta dem till veterinären. Jag tycker du ska vänta tills du är vuxen, för marsvinens skull. Om du i alla fall skaffar marsvin, så tänk på följande : 1. Köp inte i zooaffär. Läs i länken nedan om varför. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull 2. Läs på. Ordentligt. Bra information finns att ladda ner från den här sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/ 3. Skaffa veterinärvårdsförsäkring. Det är svindyrt med veterinärvård. Sveland och Agria försäkrar marsvin. 4. Bästa nybörjarkombinationen är en kastrerad hane och två honor. Därefter två hanar, med rejäl åldersskillnad (cirka två år).

Ljungåsen
2/27/20, 7:13 PM
#6

Såg i en annan tråd att du bor i Stockholm. Då rekommenderar jag en kontakt med Marsvinshjälpen - innan du skaffar marsvin. http://marsvinshjalpen.se/?page_id=4

Annons:
Marsvin01
2/27/20, 7:20 PM
#7

Hej _Mino_! Jag är 10 år, och du kanske tycker att jag är dum i huvudet nu, men vad är en powerpoint? Jag har frågat mina föräldrar vad de tyckte var dåligt med marsvin. Jag kan skriva  deras svar här:

Dyrt

Föräldrarna kommer få ta hand om dem

Skräpigt

Luktar illa

Bajs

Kiss

Tuggar på saker

Plats

Åka bort

Städning

Jag har en lösning på  de flesta av problemen. De här har jag lösning på:

Bajs

Kiss

Plats

Åka bort

Städning

Skräpigt

Dyrt

Föräldrarna kommer få ta hand om dem (vilket de inte kommer få, jag skulle inte släppa pappa i närheten av buren!)

Då är det egentligen bara tuggar på saker och luktar illa som är problemet.

Men luktar de verkligen illa? Alltså själva marsvinen, inte bajset och kisset.

Marsvin01
2/27/20, 7:33 PM
#8

Hej Ljungåsen! Min pappa gillar djur, (han växte upp på en bondgård) och därför så tror jag att han kan tänka sig att hjälpa till med lite saker som inte är städning. Han älskar som sagt djur, så han kommer nog att kunna betala veterinär. Inte allt förstås, det är ju dyrt men om jag har marsvin, så vill jag att de ska må bra. Så om de blir sjuka, så  hjälper jag till med betalningen. Jag tror att det kostar några tusen kronor med veterinär, men jag brukar ha sparat ungefär 200 kronor varje månad. Om det visar sig att vi inte kan ta hand om marsvinen, så finns ju iFokus! På iFokus så kan man sälja/skänka bort djur om man inte kan ta hand om dem. Vi är 4 personer i min familj, men två stycken kommer att hjälpa till, och pappa kanske kan hjälpa till. Jag har läst på om marsvin i ett halvår, men jag förstår att jag måste lära mig mer. Sedan förstår jag inte hur Marsvinshjälpen kan hjälpa mig? Jag vet att det är en bra hemsida, men jag vet inte vad jag behöver hjälp med.

Wizbot
2/27/20, 7:35 PM
#9

Tio är inte särskilt mycket äldre än åtta och har du inte ens tålamod på att vänta på svar i ett forum i mer än trettio minuter så behöver du nog mogna mer innan du ska ta eget ansvar över ett djur. Marsvin behöver väldigt mycket mer omvårdnad, uppmärksamhet och pengar än vandrande pinnar. Dessutom borde du respektera dina föräldrar istället för att försöka tjata ihjäl dem.

Ljungåsen
2/27/20, 7:37 PM
#10

#8 Marsvinshjälpen omplacerar marsvin. Det finns otroligt många marsvin på begagnatmarknaden, och säkraste sättet att skaffa ett begagnat marsvin är via en seriös omplaceringsorganisation.

Marsvin01
2/27/20, 7:40 PM
#11

Tack för svaret Ljungåsen!

Marsvin01
2/27/20, 7:43 PM
#12

(Svar till Wizbot) Tack för upplysningen! Du sårade mig. Ska vänta tills jag har blivit äldre eftersom du förmodligen tycker att en halv familj inte räcker för att ta hand om ett marsvin. Jag tjatar inte ihjäl mina föräldrar, jag har frågat 3 gånger. Hejdå.

Marsvin01
2/27/20, 7:47 PM
#13

Dessutom, så kanske 10 inte är så mycket äldre än åtta, men min pappa har haft en massa olika sorters djur i över 20 år. Han är 46. Vi klarar faktiskt av att ta hand om marsvin.

Annons:
Lona
2/27/20, 8:08 PM
#14

Hoppelej!
"Om det visar sig att vi inte kan ta hand om marsvinen, så finns ju iFokus! På iFokus så kan man sälja/skänka bort djur om man inte kan ta hand om dem."

Nej, nej och åter nej! Man kan inte "sälja/skänka bort djur om man inte kan ta hand om dem"! Det finns redan alldeles för många djur som åker runt från hem efter hem för att ägarna tröttnat, inte orkar sköta dem, inte har råd, inte har tillräckligt med kunskap och så vidare. Är man inte säker på att man kan ta hand om ett djur så skaffar man inget! Visst, det kan alltid hända oförutsägbara saker men att utgå från att man kan omplacera om det inte funkar är i mina ögon totalt fel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

_Mino_
2/27/20, 8:09 PM
#15

Jag tror absolut att en tio åring kan ta hand om marsvin med hjälp av familjen.

Om du är tio så förstår jag att du inte vet vad en powerpoint är men det är ett program på datorn där man kan skriva fakta så man kan ha presentationer men du kan såklart använda ett papper och skriva ner all din fakta, argument och lösningar på problem sedan sätta dig ner och argumentera för detta.

Marsvin luktar inte illa men dom luktar precis som alla andra djur gör, det gäller ju bara att tvätta sig så är det inget man märker av.

Vad menas med tugga på saker? Det gör många djur och är helt naturligt men såklart inte alltid bra, om man har dom löst så får man ju se till att det inte finns något farligt dom kan tugga i sig

Wizbot
2/27/20, 10:36 PM
#16

Dina föräldrar har ju sagt att de inte vill ta hand om dina djur åt dig så då är det ju din kunskap och mognad som gäller inte deras. Ett försvarslöst djurs välbefinnande är faktiskt viktigare än att du blir sårad av sanningen om att man som tioåring inte är redo att ta hand om ett djur själv. Om du hade förstått att ens husdjurs välbefinnande behöver gå före ens egna behov så hade det varit första steget (men inte enda) till att vara mogen nog att ta hand om någonting levande med känslor och behov. Och du har själv döpt tråden till "övertalning", det betyder ju i sig att du inte respekterar dina föräldrars beslut.

Marsvin01
2/28/20, 9:24 AM
#17

Hej! Förlåt för den lite elaka kommentaren igår. Jag förstår nu att jag måste vänta med marsvin, inte tills jag blivit vuxen, men några år iallafall.

Marsvin01
2/28/20, 9:25 AM
#18

Hej Lona! Kolla min senaste kommentar.

Lona
2/28/20, 2:41 PM
#19

#18, Jättebra! Det låter som en klok plan, lycka till när det väl är dags! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[johanpatricia]
2/29/20, 10:01 PM
#20

Ta det lugnt! Tjejen är 10, vi har alla varit där. Jag tror nog de flesta små tjejer/killar hemskt gärna velat ha ett djur. Hon kanske inte kan formulera sig lika bra som vi andra här som ska vara vuxna! Du diskuterar som att hon ska skaffa 2 pitbulls. Självklart ska marsvinen ha omvårdnad och kärlek, men en 10-åring klarar självklart av att sköta om dom om intresse och kunskap finns. Givetvis måste föräldrarna vara med på det och finnas där som stöd när det behövs, men det finns ingen anledning att sitta och vara elak.

Annons:
Upp till toppen
Annons: