Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 427 ggr
lindqvistvera
2/29/20, 10:59 AM

Rinnande öga!

Hej! Precis nu upptäckte jag att mitt ena marsvin kniper med sitt ena öga och blundar ibland med det. Jag har tittat på det och det ser blött ut och lite rött. Finns det något sätt att tvätta och kolla om det går bort innan man åker till veterinär? Kan jag använda linsvätska för att tvätta ur det? Han äter som vanligt, men jag behöver hjälp att veta vad jag ska göra åt ögat. 

Tacksam för alla svar (:

Annons:
Ljungåsen
2/29/20, 11:04 AM
#1

Åk in akut till veterinären. Ögonskador kan förvärras väldigt fort, så ju fortare en veterinär kan titta på ögat desto bättre. Vanlig koksaltlösning fungerar fint att spola ögat med, men ersätter inte ett veterinärbesök.

lindqvistvera
2/29/20, 11:08 AM
#2

Tack! ska försöka åka in till en veterinär. Hur gör jag en koksaltlösning?

lindqvistvera
2/29/20, 11:52 AM
#4

#3 jag har tvättat ögat med koksaltlösning och det ser bättre ut! Jag ska hålla ett öga på honom nu och om ögat blir värre ska jag rådfråga en veterinär.

lindqvistvera
2/29/20, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär ser ögat ut efter jag tvättat med koksaltlösning

Ljungåsen
2/29/20, 11:59 AM
#6

#4 Problemet är att det kan vara väldigt illa utan att det syns speciellt väl. Och när det börjar synas ordentligt så kan det vara försent för att kunna rädda ögat, Just ögonskador vågar jag aldrig vänta med, för det kan gå så ruskigt illa. Hade det varit mitt marsvin så hade jag definitivt åkt in akut idag. Även vanliga hund-och-katt-veterinärer kan avgöra om ögat är skadat eller inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: