Annons:
Etikettallmänt
Läst 551 ggr
[johanpatricia]
2020-03-04 18:06

Bråkande hanar, vad göra?!

Hej! Fick hem 2 supergoa hanar för ca 2 veckor sedan. Allt har varit lugnt, frid och fröjd fram tills här om dagen. Den äldre hanen står nu o "vaktar" på den yngre, när den lilla sen gör något den äldre ej gillar (rör sig eller nåt annat litet) så attackerar han stackarn. Blir inga blodsfighter då den lilla skriker o springer undan, men tycker synd om honom. De är 1,5 och 2,5 år, har bott ihop sen den yngre var liten. Lät ej på gamla ägaren som om det varit problem innan, men kan ju ej veta säkert.. Har gett dom varsina matskålar och hö-högar så det ej ska bli bråk där, men verkar inte spela någon roll.. Har mest haft honor innan, endast ett par hanar men dom var lugnet själv.. Vad kan jag göra? Känns trist om jag ska behöva dela på dom..

Annons:
91Marran
2020-03-04 18:15
#1

Hur stor är buren?

Mvh
Mig

Ljungåsen
2020-03-04 18:20
#2

Miljöbyte kan trigga bråk, så det behöver inte varit bråk innan, även om man förstås inte kan utesluta det. Många goda råd om vad man kan göra med bråkande hanar finns i länken nedan, en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Hur stort bor de? De flesta håller mycket bättre sams på större yta. En typisk marsvinsbur på 120*60 är nästan alltid för liten för två hanar. Det finns ytterligare saker som kan trigga bråk. Lukt är en av dem. Jag skulle börja med att ge båda pojkarna ett bad, komplett med ordentlig rengöring av Talgkörteln, och rengöring av snopp och pungsäcken. Se länk nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5dbc05f88e0e7476bc003a4c-intimhygien-for-marsvinspojkar Sedan släppa ihop dem på neutral yta, minst två gånger två meter stor. Nya hus för dem att gömma sig i, gärna tillklippta kartonger med flera öppningar. Dubbelt av allt. När de är sams och beter sig som folk kan de flytta tillbaka till sin luktsanerade bur, om den är stor nog. Vanligtvis tar det ett par veckor.

Upp till toppen
Annons: