Annons:
Etikettallmänt
Läst 673 ggr
jasta13
2020-03-05 22:11

livslängd osv

jag har två ganska friska marsvin på 7 år. (de har bara fettknölar). de är födda 23 december.  Jag undrar om man (även om de mår bra) ska ta bort dem på grund av ålder. Lider de av att bli för gamla? detta är mina första marsvin som jag haft sen tidigt, men har ingen erfarenhet av äldre marsvin samt död av djuren. behöver lite allmän fakta om det. 🙂

Annons:
Ljungåsen
2020-03-06 07:05
#1

Marsvin lider inte av att bara bli gamla, så det finns ingen anledning att avliva bara för att de uppnått en viss ålder, om de i övrigt mår bra. Däremot så drabbas äldre marsvin ofta av diverse krämpor, så om de inte varit hos veterinär i närtid så kan det vara klokt att boka tid för en seniorkontroll. Exempelvis Artros är ganska vanligt, och kan framgångsrikt behandlas med Metacam så att marsvinet slipper ha ont sin sista tid. Man får naturligtvis ha extra koll på att marsvinet håller vikten (väg åtminstone varje vecka), och att det äter som det ska. Den här länken ger mer information om hur man bör ta hand om sina äldre marsvin. http://jpgpr.guinealynx.info/jpgpr400.html Det gäller att ha koll, så man vet när det är dags att ta sin lille vän till veterinären för att somna in.

jasta13
2020-03-06 21:27
#2

Ok, tack så mycket😄

Upp till toppen
Annons: