Annons:
Etikettallmänt
Läst 388 ggr
Nightwish
3/14/20, 10:48 AM

Bajspluttarna har blivit mindre i storlek?

Hej, 

mina marsvinshonor är 4 mån, och deras bajs har de senaste 1,5 dagarna varit väldigt små, alltså i storlek, inte mängd. Det har krympt i storlek, men har fortfarande bra mörk färg och ingen diarré. 

Igår morse fick dom lite för mycket pellets, kanske 15 stycken att dela på istället för 6 st att dela på som dom brukar få, då min sambo inte visste att jag redan gett detta till dem. Kan det vara en anledning? 

Under natten har dom ätit lite mindre hö än vanligt, men nu på morgonen äter dom hö igen. 

Tacksam för svar!

Annons:
Ljungåsen
3/14/20, 11:13 AM
#1

Mindre pluttar kan vara ett tecken på för lite fibrer i kosten, alltså att de ätit för lite hö och för mycket annat. Mindre pluttar kan också vara ett tecken på att marsvinet inte äter tillräckligt, kanske för att det inte mår helt bra. Om mängden pellets var problemet för dina så kommer pluttarna bli normala igen bara de äter tillräckligt mycket hö. Det är bra att väga sina marsvin regelbundet, och skriva upp vikten. En gång i veckan tycker jag är lagom. Då kan man, när någonting sånt här händer, väga varje dag så man har koll på att de inte minskar i vikt, och sätta in stödmatning med Critical Care eller Recovery Plus redan innan situationen blivit akut.

Nightwish
3/14/20, 11:37 AM
#2

Tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: