Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 712 ggr
DvärgisHampus
2020-03-17 20:23

Dominansbeteende?

Hej! 

Har köpt 2 marsvin , två killar. Har haft dom ganska exakt en vecka nu, dom 2 sista dagarna har dom börjat ''bråka'' Den ena vill ''betäcka'' den andra? 

Antar att det är dominansbeteende?

Tacksam för svar!

Annons:
DvärgisHampus
2020-03-17 20:24
#1

Det marsvinet som blir utsatt ( Mikael ) verkar ändå vilja vara med Robert, även fast dom håller på att bråka.. Dom springer med varandra osv..

Ljungåsen
2020-03-18 07:24
#2

Hur gamla är de? Och hur stort bor de? Visst kan det vara någon sorts dominansbeteende, men det kan vara klokt att försöka bryta det innan det eskalerar. Fullt slagsmål vill du inte ha. Väldigt ofta handlar det om brist på plats, konkurrens om resurserna, eller någon sorts obehag hos den som klättrar på den andre. Hade det varit mina pojkar så hade jag börjat med att ge pojkarna varsitt bad, med ordentlig rengöring av Talgkörteln och rengöring av snopp och pungsäcken. Se länk nedan för instruktioner. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5dbc05f88e0e7476bc003a4c-intimhygien-for-marsvinspojkar Passa också på att kontrollera att det inte finns någonting annat som skapar obehag. Sår? Svamp i pälsbotten? Sperma i pälsen? Vax i öronen? Sedan skulle jag släppt ihop dem på stor, neutral yta - minst två gånger två meter, där det finns minst två av allting. Två höhögar, två matskålar, två vattenflaskor, två gömställen. Som gömställen skulle jag använda antingen barnpallar i plast, eller kartonger med flera öppningar. Det viktiga är att de inte ska kunna stänga in varandra någonstans. När de väl är sams på neutrala ytan kan man börja fundera på att flytta tillbaka dem i buren - om den är stor nog.

DvärgisHampus
2020-03-18 20:00
#3

Hej! De är 6 veckor gamla. Buren är 140 cm bred 

Grejen är att dom inte är så jätte tama ännu, den ena kan man ta upp osv, men den andra springer och blir rädd, så känner att jag inte vill stressa han så mycket. 

Det verkar har lugnat ner sig lite sen igår kväll.  Dom popcornar osv :) 

Ska jag försöka att kolla på Robert ( det är han som är tam ) Om det finns sperma i pälsen  osv.. däremot har jag läst att marsvins hanar blir könsmogna vid 8-10 veckor, dom är just nu 6 veckor. Men kan det har vart så att han är lite tidig?

Ljungåsen
2020-03-18 20:22
#4

Okej, de är små ungar fortfarande. Då skulle jag inte tro att du har ett spermaproblem. Det är betydligt vanligare bland halvvuxna eller vuxna hanar. Men könsmogna är de. Det kan de vara från 3-4 veckors ålder. Ha lite koll på dem, och se till att det finns två av allting i buren så att de har så lite som möjligt att tjafsa om. Fortsätter tjafsandet så behöver du plocka upp båda två och kolla igenom. Under tonårstiden så kan det bli så att din bur är för liten. En del killar behöver riktigt bra med plats för att kunna hålla sams.

DvärgisHampus
2020-03-18 20:24
#5

Tack för svar! 😃

Upp till toppen
Annons: