Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 360 ggr
Greta 1
2020-03-18 11:42

Mager över rygg och bakdel pga ålder?

Ett av mina marsvin ska fylla 6 år senare i år.  Har hört mycket om äldre marsvin,att när de börjar komma upp i åren,att de magrar av över rygg och bakdel,och detta stämmer tyvärr på min kille.

Han är oförskämt frisk och pigg, för sin ålder,har aldrig varit sjuk,och har en bra aptit,äter och dricker som han ska,finns det något foder man kan ge,för att han inte ska magra av så mycket i dessa kroppsdelar? I övrigt är han inte mager. Väger honom regelbundet,och han har en bra vikt och har inte gått ner något.

Annons:
Ljungåsen
2020-03-18 12:19
#1

Mitt bästa tips för äldre marsvin är pro fibre rabbit. Det är ett pelleterat foder som innehåller prebiotika och probiotika, och gör så att marsvinet får ett bättre fungerande matsmältningssystem. På så vis tar det upp mer av näringen i den mat det faktiskt äter. Ett tillskott av protein kan också vara bra för att minska förlusten av muskelmassa. Jag ger ärtplättar / valsade ärtor. Att han håller vikten är jättebra! Tyvärr är det väldigt vanligt att de tappar i vikt när de blir äldre.

Greta 1
2020-03-18 12:38
#2

#1 Detta foder pro fibre rabbit,var får man tag på sådant? Finns det i djuraffärer eller är det att köpa på nätet som gäller? Samma fråga gäller ärtplättar/valsade ärtor? 

Låter toppen att det finns foder att ge för att avhjälpa avmagringen i just dessa kroppsdelar.

Ljungåsen
2020-03-18 12:58
#3

#2 Jag brukar handla pro fibre rabbit på vetzoo.se, men välsorterade veterinärer kan också ha. Ärtplättar brukar finnas i vanliga zooaffärer, ofta i lösvikt. Vetzoo.se hade två sorter inne (som de givetvis kallar för ärtflakes respektive ärtplattor). Länkar dem så kan du se hur de ser ut. https://vetzoo.se/jr-farm-artflakes https://vetzoo.se/grona-artplattor Min pensionär får fem-sex pro fibre och fem-sex ärtplättar per dygn, så det är inga stora mängder det handlar om. Jag handmatar, annars skulle de mer glupska kompisarna trycka i sig alltihop.

Greta 1
2020-03-18 13:13
#4

#3 Toppen! Tack Ljungåsen!

Upp till toppen
Annons: