Annons:
Etikettfoder
Läst 333 ggr
Greta 1
2020-03-23 11:41

Förvaring av ärtplättar/Pro Fibre?

Har idag fått hem min beställning av Ärtplättar och Pro Fibre Rabbit,som jag tänkte ge ett av mina äldre marsvin på 6 år,som har magrat av över rygg och bakdel. (Han är frisk för övrigt)

Förpackningarna var mycket större än jag trodde de skulle vara,och det är ju bra,men man vill ju ha en bra förvaring av dessa stora förpackningar också,så de håller så länge som möjligt,tänker jag.

Därför undrar jag nu hur man bäst förvarar denna mat efter att man öppnat förpackningarna? Kallt och torrt står det på. Är det kylskåp som gäller då eller?

Annons:
Ljungåsen
2020-03-23 12:17
#1

Jag förvarar faktiskt både pro fibre och ärtplättar i mitt marsvinsskåp tillsammans med alla andra marsvinsgrejor. I rumstemperatur. Jag hade inte (förrän nu) reflekterat över att det står på pro fibre-burken att den ska förvaras torrt och svalt. Skafferi med friskluftsventil borde vara bästa stället. Annars tror jag mer på rumstemperatur än i kylskåp, för det är fuktigt i ett kylskåp. Alltså hellre varmt och torrt än svalt och fuktigt.

Greta 1
2020-03-23 12:51
#2

#1 Ok,det verkar som att det går bra att förvara dem i rumstemperatur då,med andra ord. Jag har ett skafferi,men ingen friskluftsventil i vad jag vet.

Nu till nästa fråga. Hur får man ett marsvin att äta detta kost tillskott? Min hane som jag hade tänkt ge detta till,vill inte ha det nämligen…. Han tar det i munnen och smakar, men sedan spottar han ut det. Det är väl så nytt för honom,han har aldrig ätit varken ärtplättar eller pellets innan,men något tips på hur man får honom att vilja ha det?  Jag kommer direkt att tänka på att kan han ha något tandfel?,men det har han aldrig uppvisat några symtom på innan. Han har alltid haft en god aptit och aldrig varit sjuk. Äter även hö  bra.  Jag tänker att detta foder är så nytt för honom,så därför är han tveksam? Han behöver kanske bara vänja sig vid det nya fodret?

Ljungåsen
2020-03-23 13:02
#3

Tror nog mest att han vägrar för att han inte är van vid det, faktiskt. Tandfel låter orimligt, eftersom han äter hö. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och en del har varit väldigt skeptiska mot ärtplättar i början, men när de ser hur entusiastiska kompisarna blir så har det gått över. Testa att servera i en liten skål? Ofta räcker det med att en vill ha så vill de andra också ha. Pro fibre kan man också lösa upp i vatten och ge med spruta direkt i munnen.

Greta 1
2020-03-23 14:17
#4

#3  Tror också att det kan vara så att det är ett helt nytt foder för honom och att han därför tvekar. Jag får ge honom lite tid. Hans kompis vill inte heller ha. Båda står som levande frågetecken när jag serverar det nya fodret till dem. Så de kommer aldrig att se någon annan äta det heller,tyvärr. Men men. Jag får ge dem lite tid.

Är detta kost tillskott enbart för äldre djur,eller kan yngre marsvin  också äta av det?

Ljungåsen
2020-03-23 15:23
#5

Jag ger alla mina, även de unga. Om du har någon som lätt blir tjock så skulle jag vara sparsam med mängden dock.

Lillyrod
2020-03-23 19:55
#6

Mina slåss nästan om Pro-Fibre. Räcker jag fram en pellets till en så drar den som står bredvid mej i fingret. De vill ha samtidigt hela tiden. 

Jag har mina ärtplättar i en glassburk. De fick precis plats. Båda burkarna står på bänken i köket över buren 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: