Annons:
Etikettallmänt
Läst 498 ggr
Mosesbilly
4/1/20, 11:45 AM

Ska jag skilja marsvinen åt?

Hejsan allesammans!

Jag har två marsvin som är lite äldre än 1 år. De är hanar som är halvbröder och har alltid bott tillsammans. Problemet är att de bråkar VARJE dag. De har aldrig haft slagsmål, aldrig bitit varandra eller liknande. Men de kuttrar och morrar på varandra konstant. I början brydde jag mig inte mycket då jag trodde de skulle bestämma hierarki eller liknande. Men dem har aldrig slutat med detta. Dem "bestiger" även varandra ofta. 

Så jag har övervägt tanken att skilja dem åt. Jag vet om att man inte skall ha marsvin ensamma, men om dem går varandra så mycket på nerverna kanske det vore bättre att ha dem i var sin bur bredvid varandra, eller? Vad tycker ni jag ska göra?

Annons:
Ljungåsen
4/1/20, 12:09 PM
#1

Kort svar: Nej. Även om de inte är helt sams så skulle de bli ännu mer olyckliga utan en kompis i samma bur. Längre svar: De är tonårsmarsvin båda två, och hyfsat jämngamla. Då kan det bli väldigt livat. Så länge som de inte slåss och skadar varandra så skulle inte jag separera dem, men däremot så tror jag att de skulle må bra av en översyn av sin livsmiljö. En hel del kan bli väldigt mycket bättre, om de har en tillräckligt stor och stimulerande miljö med tillräckligt med sysselsättning. De allra flesta bråk beror på antingen platsbrist, uttråkning eller konkurrens om resurserna. Att bara ge dem större yta att röra sig på kan göra extremt stor skillnad. Väldigt många marsvin bor i alldeles för små burar. I nedanstående länk finns mycket information om vad man kan göra med hanar som bråkar. Står en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Sedan vill jag tillägga att lukt också kan vara en trigger för tjafs, så jag skulle börja med att bada dem och göra rent Talgkörteln riktigt ordentligt. Samt se över deras intimhygien. Se länk nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5dbc05f88e0e7476bc003a4c-intimhygien-for-marsvinspojkar

Mosesbilly
4/1/20, 12:36 PM
#2

Tack för snabbt svar! 

Jag har en bur på 1,60 x 60 och har tyvärr inte möjlighet för en större. Men jag håller på att bygga en våning med ramp till buren, så de får lite mer utrymme. Jag har tvättat intimt på de båda men det hjälper inte. Blev nästan värre efter de va ordentligt rengjorda.

Ljungåsen
4/1/20, 12:52 PM
#3

#2 Den bur du har är storleksmässigt helt okej för två vuxna hanar. Problemet är att du har två tonåringar, och då kan den vara för liten. Framförallt är det bredden som kan ställa till det, att de tvingas passera varandra för nära. Tio-tjugo centimeter bredare skulle kunna göra stor skillnad. Och du har åtminstone två av allting? Två gömställen, två matskålar, två höhögar, två vattenflaskor? Man vill ju möblera så att ingen kan bli instängd av den andre någonstans (gömställen med flera ingångar och utgångar), och helst så att de inte alltid måste se varandra. En variant av fleece forest kanske skulle kunna fungera som avskiljare? Jag har haft killar som blivit bråkiga när de varit obekväma av någon anledning. Kan det vara något sånt? Vax i öronen? Mjäll? Torkad sperma som drar i pälsen? Förhårdnader på fötterna?

Mosesbilly
4/1/20, 2:45 PM
#4

Jaha okej! Jag har bara en av varje men jag har en extra uppsättning av allt så det ska jag genast fixa. Ska möblera om och köpa hus med med fler ingångar. Inser nu att jag har värsta labyrint-buren :/. 

Ena killen har förhårdnader på framtassarna men det är det enda problemet jag hittat. Finns det något man kan göra åt det?

Ljungåsen
4/1/20, 3:18 PM
#5

#4 Det låter som en bra idé att göra någonting åt labyrinten. De behöver kunna passera varandra utan att tvingas komma närmre än vad som känns bekvämt. Jag gillar pallar i plast som gömställen. Jula har en som är bra, och hyfsat billig. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/ När det gäller förhårdnader på tassarna så finns det två skolor. Antingen så klipper man bort utstickande delar och filar till kanterna, eller så smörjer man tassarna med någon lämplig salva. Ger man sig på att klippa så måste man vara ruskigt försiktig så att man inte skadar huden på fotsulorna, för sår på fötterna kan leda till fruktansvärda problem. Guinealynx har en del information om marsvinsfötter. http://guinealynx.info/feet.html

Melinda2002
4/10/20, 2:34 PM
#6

När mina marsvin var yngre brukade de ha förhårdnader på fötterna. Min mornor smörjde in deras fötter efter varje kloklippning med olivolja, efter några månader var förhårdnaderna borta och har inte kommit tillbaka på över 4 år

Annons:
Mosesbilly
4/17/20, 3:29 PM
#7

#6 Okej tack för den informationen! Skall testa detta!

Noahskar
4/19/20, 11:19 PM
#8

Dem ”morrar” inte utan dem kurrar och det menas med lycka:)

Upp till toppen
Annons: