Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 383 ggr
BillieBob
4/4/20, 12:12 AM

Klump i pälsen

Jag hittade precis en vit hård klump i pälsen på ett av mina marsvin, tänkte först att det kanske kunde vara lim från en av hyllorna vi har byggt, men kände ovanför klumpen att det också var lite kladdigt. Det är flera dagar sen vi limmade något så det låter inte rimligt att det fortfarande skulle vara vått. Men vad kan det vara? Känns lite som en sårskorv, sitter mitt på magen, i pälsen ända ner mot huden. Ska ringa veterinär imorgon, men hoppades lite på att en nattuggla här kanske vet vad det kan vara?

Annons:
zooeyrush
4/4/20, 12:59 AM
#1

Har du hanar? Vet att sperma ibland kan fastna i pälsen och stelna till en klump, lagom trevligt

Ljungåsen
4/4/20, 7:57 AM
#2

Är det hanar så tror även jag på att den vita klumpen är sperma. Torkad marsvinssperma har en helt hopplös konsistens och brukar vara omöjlig att tvätta bort. Enklaste sättet att bli av med den är att klippa bort den, men ibland kan man få vänta några dagar på att pälsen ska växa lite innan det går.

BillieBob
4/4/20, 7:59 AM
#3

Nej, det är en av damerna i tjejburen som har fått klumpen i pälsen, så tyvärr är inte det svaret. :/ Sitter och funderar på om det kan vara lim ändå, och att vi bara missade att hon fick lite på sig när hyllorna kom tillbaka… Får se vad veterinären säger idag, och så får hon kanske få sig ett bad för att se om det går bort. Hon verkar inte vara det minsta påverkad av det iallafall.

BillieBob
4/4/20, 8:04 AM
#4

Kan det bli att kännas som en skorv eller torkat lim? Pojkarna är i en bur intill, har svårt att se att det skulle kunna vara sperma. Det beror väl iofs på hur långt det kan skjutas iväg. :P

Ljungåsen
4/4/20, 8:36 AM
#5

Är det en av damerna, och de inte har en hane i samma bur så tror jag inte på sperma. Då är det något annat, kanske lim som du är inne på. Trälim kan torka till spermaliknande klumpar, så helt otroligt låter det inte.

Upp till toppen
Annons: