Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 544 ggr
Noahskar
4/15/20, 9:57 PM

Hjälp med burmått! ''VIKTIGT''

Hej alla…

Jag vill ha hjälp med marsvins burmått. Det är så att vi snart kanske ska köpa marsvin vet ej hur många. Men kan någon skriva minsta burmått för 2 marsvin, 3 marsvin, 4 marsvin, 5 marsvin, 6 marsvin! Blir jätte glad och tacksam för svar.

//Med vänlig hälsning Noah

Annons:
lydisleon
4/15/20, 10:28 PM
#1

Minsta mått för 2 marsvin är 0.3 m². Det som gäller är att varje enskilt marsvin måste ha minst 0.15 m² . Så 3 marsvin ska ha 0.45 m² , 4 st ska ha 0.6 m², 5 st ska ha 0.75 m² och 6 st ska ha 0.9 m².

I centimeter är det alltså: 40x75 för 2 st, 50x90 för 3 st, 50x120 för 4 st, 60x125 för 5 st och 70x130 för 6 st. Ett vanligt mått som man ofta hittar på burar i djuraffärer är 60x120 cm, i en sån bur kan man alltså lagligt ha 4 marsvin.

Tycker personligen att dessa burmått verkligen är i minsta laget, jag skulle aldrig sätta mina marsvin i så små burar. De behöver mer utrymme än man kan tro, speciellt om man har flera stycken. Ju större yta desto mindre risk för bråk. En bra, billig lösning är att använda en bokhylla.  Om man lägger den ner och tar bort hyllplanen så har man en utmärkt marsvinsbur. Googla "bokhyllebur" om du vill ha lite inspiration :)

Ljungåsen
4/16/20, 7:30 AM
#2

Lagliga mått är verkligen fruktansvärt små, och det kommer bli svårt att få marsvinen att hålla sams med varandra på så liten yta. För att inte tala om hur smutsigt det kommer att bli. Själv anser jag att 140*70 cm är minsta lämpliga buryta för två till tre marsvin. Fler marsvin kräver ännu större yta.

Noahskar
4/16/20, 10:44 AM
#3

Tack så jätte mycket för alla svar. Självklart så kommer jag inte använda minsta burmåttet, men ville bara veta vad det är ''så man har någonting att gå efter''

=)

Upp till toppen
Annons: