Annons:
Etikettallmänt
Läst 303 ggr
Nightwish
2020-04-26 10:41

Hjälp med grönsaker igen...

Jag undrar hur länge yngre marsvin behöver 30mg C-vitamin per kroppsvikt? Mina tjejer går stadigt upp i vikt och är nu cirka 5 månader gamla. Men allt eftersom dom går upp i vikt behövs ju mer grönsaker för att täcka c-vitaminbehovet. Så jag undrar om det finns nån "stoppvikt" eller ålder när dom inte längre behöver 30mg utan går ner till 10mg som vuxna marsvin? Vuxna är dom väl vid 1 års ålder. Har jag helt missuppfattat något?

Annons:
Ljungåsen
2020-04-26 11:31
#1

Jag skulle nog vilja påstå att ett marsvin behöver bli någonstans mellan ettochetthalvt till två år innan det är helt färdigvuxet, även om det viktmässigt inte brukar hända jättemycket mellan ett och två år. När det gäller C-vitaminbehovet så brukar man prata om att dagsbehovet är mellan 10-30 mg per kilo marsvin, där yngre behöver sina 30 mg per kilo, och äldre oftast klarar sig på mindre. Men, det finns individuella variationer och därför tycker jag personligen att det känns säkrare att ligga i övre änden av skalan även för vuxna marsvin. C-vitaminbrist kan ge hemska skador, som inte alltid syns med en gång, utan som kan komma många år senare. Då tänker jag mest på stela leder och Artros. Det är tyvärr inte alls så ovanligt som man gärna vill tro. Jag ger mina marsvin yttepyttelite askorbinsyra på en gurkskiva varje dag, för att verkligen säkerställa att de inte drabbas av brist. Sedan får de givetvis grönsaker också, och gräs sommartid.

Upp till toppen
Annons: