Annons:
Etikettfoder
Läst 497 ggr
Greta 1
2020-05-03 09:13

Ärtplättar/Pro Fibre

Min  snart 6-åriga marsvinskille har med åldern blivit mager över rygg och bakdel,och jag har läst någonstans att det är normalt när de blir gamla. Han är frisk och sund för övrigt.

Jag fick tipset här på Marsvin i Fokus att jag skulle ge honom ärtplättar och ProFibre pellets för att motverka hans tunnhet över dessa kroppsdelar.

Sagt och gjort. Jag beställde hem både ärtplättar och ProFibre pellets,och han äter det med STOR förtjusning och aptit.

Men hans tunnhet över rygg och bakdel försvinner inte,utan han är fortfarande mager över detta område.?  Hans vikt ligger på samma nivå som alltid,men jag tycker ibland han är otäckt mager…Jag har även en marsvinshona som är  tre månader äldre än honom,men hon har inte uppvisat några som helst symtom på att vara mager över någon kroppsdel.  Helt fantastiskt att se att hon ser ut som hon alltid gjort trots att hon är så pass gammal. 

Jag har aldrig haft såhär gamla marsvin förr om åren när jag hade marsvin,och jag får för mig att de lever längre när man slutar upp att ge dem gnagarblandning och pellets från zoo butiker.,vilket jag gjorde i min okunskap i början av min marsvins-karriär,för många år sedan. 

Den senaste tiden har jag börjat fundera över detta ProFibre pellets som jag ger min magra kille.

Exakt vad skiljer ProFibre från  vanliga pellets man köper i djuraffärer?

Skulle vara intressant att veta🙂

Annons:
Ljungåsen
2020-05-03 09:40
#1

Pro fibre rabbit är egentligen inte en pellets, även om den ser ut så. Den är ett kosttillskott, avsett för att hjälpa till att stabilisera bakteriefloran i tarmarna, och på så sätt hjälpa marsvinet att lättare ta upp näringen i den mat det äter. Pro fibre rabbit innehåller prebiotika och probiotika, någonting som inte finns i "vanliga" pellets. Dessutom har den en riktigt hög fibernivå. Roligt att höra att han uppskattar sin nya mat, även om den inte påverkat hans kroppsform än.

Upp till toppen
Annons: