Annons:
Etikettallmänt
Läst 375 ggr
AndersCarlsson
5/5/20, 7:13 PM

Unga eller äldre marsvin?

Hej!

Jag är ny här och undrar om ni med erfarenhet kan säga något om skillnaden mellan unga och äldre marsvin.
Jag har funderingar på att skaffa marsvin och vill försöka få dem tama och vana vid hela familjen (inklusive katter).
Min första tanke är att skaffa marsvinsungar eftersom de då inte har hunnit få någon negativ erfarenhet av människor eller andra djur och kan direkt vänja sig vid sitt nya hem och familj. Jag tänker också att yngre djur kanske har lättare att anpassa sig i sin nya miljö?
Äldre marsvin har kanske blivit skygga för människor eller blivit skrämda och blir då svårare att få tama? Sådana saker är kanske svåra för en blivande oerfaren marsvinsägare att upptäcka om man hälsar på sina tilltänkta marsvin hos en säljare? 

Hur lätt/svårt är det att få äldre (1-3 år)  marsvin att lära känna nya människor, hem och andra djur? 

Om jag verkligen vill ha bästa förutsättningar till att göra marsvinen till "mina egna", är det då bäst att skaffa ungar eller går det lika bra med äldre?

Annons:
Ljungåsen
5/5/20, 7:25 PM
#1

Vuxna marsvin är ett mycket bättre val om du är en ovan marsvinsägare. De är mindre ömtåliga och mindre nervösa av sig, just för att de är vuxna. Och även om de inte är det minsta tama när de kommer, så blir de det så småningom, ifall du hanterar dem rätt. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har gjort så i många år. En hel del av de marsvin som kommit hit har varit rädda eller illa hanterade, men de har blivit tama och "mina" allihop. Även han som flyttade hit som sexåring blev "min". Bor du i någorlunda närhet av någon av våra två största städer så rekommenderar jag en kontakt med antingen Marsvinshjälpen i Stockholm eller Eragons i Göteborg. Båda är seriösa omplaceringsorganisationer.

Tippy-Toe
5/8/20, 4:52 PM
#2

Marsvinsungar är väldigt springiga och snabba som tusan och kan vara nästan omöjliga att få tag i. Inte vill de gärna sitta stilla och bli gullade med, och är man inte försiktig så kan de få ett ryck och risken finns att de hoppar ur famnen. 

Vuxna marsvin är betydligt lugnare och lättare att hantera om man är ovan. Så om du inte har haft marsvin förut så skulle jag absolut rekommendera att adoptera ett par vuxna marsvin som söker ett nytt hem.

AndersCarlsson
5/11/20, 1:27 PM
#3

Tack för bra svar! Jag ska ta med era tips i min planering!

Upp till toppen
Annons: