Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 344 ggr
KajsaochCO
5/14/20, 9:03 PM

Har mitt marsvin ont?

Mitt marsvin har sedan igår blivit väldigt upprörd när någonting nuddar vid och runtom hans bakdel( även bakbenen) . Han kan lixom råka backa in i en vägg och få värsta tokspelet. Han är inte svullen utan det ser helt normalt ut och annars är han beteende mässigt "normal". Det ska kanske tilläggas att det annars inte brukar vara något problem och han är generellt väldigt lugn. Jag funderar på om han kan ha ont eller något liknande? Jag är tyvärr inte så kunnig som jag kanske borde va inom detta område men hoppas därför att någon här kanske är det.

Annons:
Maria
5/14/20, 9:18 PM
#1

Jag vet heller inget om marsvin men jag hade åkt till veterinären.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ljungåsen
5/14/20, 9:23 PM
#2

De flesta hanar uppskattar inte att man rör deras bakdel. Den är privat. Men eftersom det är ett nytt beteende, så känns det som att det är någonting som är fel. Kan vara smärta. Kan vara någonting som han tycker är obehagligt. Hade det varit mitt marsvin så hade jag börjat med att gå igenom honom ordentligt. Finns det något sår någonstans? Kan han ha blivit biten av kompisen? Stuckit sig på ett höstrå? Har han torkad sperma någonstans som drar i pälsen? Har han mjäll? Sedan skulle jag göra rent Talgkörteln riktigt ordentligt, och avsluta med en ordentlig rengöring av hans privata delar. Instruktion för hur man gör det i länken nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5dbc05f88e0e7476bc003a4c-intimhygien-for-marsvinspojkar Om ovanstående inte hjälper så skulle jag ta honom till en marsvinskunnig veterinär för vidare utredning av problemet.

Upp till toppen
Annons: