Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2111 ggr
[Malin_kost]
2020-05-19 12:52

STOR KNÖL

Mitt älskade marsvin fick en knl för 3 månader sedan nu den senaste 2 veckorna har knölen växt knölen är l större än en 5 krona. Vad kan detta vara ? fettknöl tumör godartad eller elak artad hur kan man ta reda på det?

Vad gör jag för att få bukt på den, behöver hon extra vitamin?

/Malin

Annons:
Vixxen
2020-05-19 12:55
#1

Uppsök veterinär!

[Malin_kost]
2020-05-19 12:57
#2

Ja, kommer uppsöka veterinär om hon börjar få ont och mår dåligt, men vad är det mest rimliga att det är?

Vixxen
2020-05-19 12:59
#3

Det är inget vi kan svara på här. Veterinär besök omgående!

[Malin_kost]
2020-05-19 13:02
#4

Men om hon äter och beter sig frisk behöver jag väl inte uppsöka veternär det skrivs mycket om fettknölar och att dem inte är farliga? det står på oika sidor om att tumörer är ovanliga?

Lona
2020-05-19 13:36
#5

Det går inte att avgöra via nätet, det är bara en veterinär som kan säga vad som är fel. OM det är något allvarligt så är det viktigt att ditt marsvin får rätt hjälp snarast, börjar hon må dåligt så har hon mycket mindre chanser att klara sig. Med andra ord, sök veterinär och vänta inte!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

91Marran
2020-05-19 13:52
#6

Har hon en tumör, så måste du enligt lag till en veterinär. Åk dit och se. Är det en tumör så kan de operera bort den, lika dant med fettknöl. Marsvin är bytesdjur och visst sällan att de har ont. Hade ett marsvin med en liten knöl. Hon som tittade trodde att det var en fettknöl. Han mådde som vanligt, men en dag låg han död i buren.

Mvh
Mig

Annons:
[Malin_kost]
2020-05-19 14:03
#7

Så hon kan inte leva med det? Mina föreldrar säger att vi ska vänta och om hon mår dåligt eller så så avlivar vi henne. '

vad kostar ett besök för att ta bort en knöl? kanske har råd själv? ( 13 år)

91Marran
2020-05-19 14:17
#8

Hälsa dina föräldrar att de bryter mot lagen om det inte tar henne till veterinären. Det kostar nog några tusen.  Vågar inte gissa.  Ring runt och hör vad det kan tänkas kosta ungefär. Att avliva en hamster kostar 750:- Ett marsvin kommer vara ännu dyrare att avliva då de är större och behöver mycket mer "sövningsmedel". Avlivar ni henne så måste ni skaffa en kompis till den som är kvar.  Inget illa menat mot dig, även om det kanske kan låta så. Det är dina föräldrar som har största ansvaret.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2020-05-19 14:18
#9

Samma marsvin som du skrev om i februari? https://marsvin.ifokus.se/discussions/5e5264118e0e74405f002c64-knol Jag upprepar vad jag skrev då. Att avvakta med att söka vård när marsvinet är besvärat är inte okej. Det är ett brott mot djurskyddslagen, som faktiskt ställer krav på att man som ägare ger sina sjuka djur den vård de behöver.

91Marran
2020-05-19 14:18
#10

Fråga om du får låna av dina föräldrar och sen få betala av.

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2020-05-19 14:22
#11

Jag har 4 st så dem blir inte ensamma…. men alltså ja ….. men om hon inte har ont är det väl ingen fara? Jag menar hon har inte ont.

[Malin_kost]
2020-05-19 14:23
#12

det är inte så att mina föreldrar kommer bidra då vi köpte hund… och att dem betalar mina fina marsvin redan från början.. men kan ju ställa in allt i sommar så sparar jag ju lite pengar… men i sommar är det väl försent hur lång tid tror ni hon har kvar?

Cireea
2020-05-19 14:32
#13

Men herregud.. 😮
Hur kan du veta att marsvinet inte har ont? Det kan du omöjligt veta. 

Ta marsvinet till veterinären omgående. 
Fruktansvärt att låta djuret gå omkring med en tumör utan att göra något åt det. Har man tagit på sig djur ska man också ta dom till veterinär det behövs. 

Om dina föräldrar inte tänker ta det ansvaret tycker jag att ni ska sälja marsvinen. 
Det låter hårt men det är den krassa verkligheten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Malin_kost]
2020-05-19 14:34
#14

Men vi vet ju inte om det är en tumör!

JO hon äter ordenkligt dricker och springer med alla andra hon kommer fram som vanligt vill fortförande bli klappad och har inte ont och jag tar på knölen hon bryr sig lite hon bryr sig mer när jag rör hennes fötter :)

Cireea
2020-05-19 14:38
#15

#14 Men hon har ju uppenbarligen en knöl som växer. Du kan inte avgöra om det är en tumör eller inte, lika lite som att vi kan det. Då uppsöker man veterinär som gör en bedömning. 

Bara för att hon inte reagerar så betyder det inte att hon inte har ont eller lider. 
Dom är bra på att dölja smärta med tanke på att dom är bytesdjur. 

Oansvarigt är vad det är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Malin_kost]
2020-05-19 14:40
#16

eh nej men jaja om du säger det,…..Då är allt jag lärt mig fel?

Cireea
2020-05-19 14:56
#17

#16 Du kan gärna förklara vad du svarar på för just nu har jag ingen aning om vad du pratar om eller svarar på. 

"eh nej men jaja" -> vad? 
"då är allt jag lärt mig fel" -> angående vad? 

Köper man ett djur så tar man också på sig ett enormt ansvar. 
Du har redan för flera månader sedan skrivit ett inlägg om att ditt marsvin fått en knöl. Du beskriver i ditt tidigare inlägg att marsvinet tappat hår på knölen och ogillar att du tar på den, samt att den växer. 

Nu är du tillbaka och skriver att tumören växt och att du vill veta vad det är för något. Med andra ord, du har ingen aning om det är en tumör eller en fettknöl. Om det är en godartad eller inte.

Det kan vara så ofarligt som en fettknöl, men det kan lika gärna handla om en tumör. Det är ingenting vi här inne kan avgöra. Ju fortare du tar marsvinet till en kunnig veterinär som kan ge ett utlåtande, desto större är chansen att man kan göra något åt knölen innan det är försent. 

Flera hänvisar dig till veterinären och då du är under 18 år så är det dina föräldrar som har huvudansvaret. Det dom gör är fruktansvärt oansvarigt, och det tänker jag inte tona ner. Man låter inte ett djur gå med en potentiell tumör hur som helst, bara för att avvakta och avliva om den blir värre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ljungåsen
2020-05-19 14:58
#18

#16 Om du har lärt dig att man kan låta bli att ta ett sjukt marsvin till veterinären bara för att det är dyrt, så har du definitivt lärt dig fel! Ett marsvin som har en knöl stor som en femkrona är inte frisk. Friska marsvin har inte knölar. Alls. När man upptäcker en knöl, så tar man marsvinet till veterinären för kontroll av vad det är för slags knöl, och får ett förslag på lämplig behandling. Man låter inte bara tiden gå och gör ingenting och inbillar sig att marsvinet inte plågas. Att göra ingenting är ett brott mot djurskyddslagen.

91Marran
2020-05-19 16:20
#19

Vart finns marsvinet? Kanske kan hjälpa till.

Mvh
Mig

Tippy-Toe
2020-05-19 18:45
#20

Veterinär nu. Det är inte ens något att fundera på. Du kan inte avgöra om marsvinet har ont eller inte. Marsvin är bytesdjur och experter på att dölja om de har ont. När de börjar visa teckan på att inte må bra så är det ofta för sent för att kunna göra något. Du har ansvar för ett liv här och kan inte bara gå och intala dig själv att allt är ok. Om du inte kan ta rätt ansvar och om dina föräldrar inte bryr sig alls så är det ju uppenbart att du inte ska ha husdjur. Det kan låta hårt, men du leker med någon annans liv och det är inget att bara vifta bort.

Annons:
Randomel93
2020-05-19 21:00
#21

Kommer dina föräldrar resonera likadant så fort hunden du nämnde blir lite sjuk? Ingem menar att vara elak eller hoppa på dig, vi säger bara en hård och verklig sanning. Om man inte kan ge den vård som ett djur behöver så ska man inte ha djuret. Punkt. En knöl eller svullnad, oavsett vad, känns ganska ofta obehagligt för den drabbade, även om man inte visar det, det är inte ovanligt att det trycker på nerverna och gör ont. Alla djur, särskilt bytesdjur, äter så länge dom bara kan, oavsett smärta eller sjukdom, dålig aptit är oftare ett sent symtom än ett tidigt symtom på att något är fel så man ska helst inte vänta tills dess att dom slutar. Vi hoppas ditt marsvin får hjälpen den behöver och har rättighet till, lycka till!

[Malin_kost]
2020-05-20 07:45
#22

Pratat ett jobbigt snack med mina föreldrar….. dem sa att det blir antingen veterinär beroende på kostnad eller avliva. men aldrig i hela mitt liv att vi avlivar henne om det går att fixa knölen!

Vad gör man nä man tar bort en knöl? operation?

Ljungåsen
2020-05-20 07:49
#23

#22 Ja, man brukar operera bort den. Ett av mina marsvin opererade bort en knöl för en dryg vecka sedan. Hon blev sövd, rakad runt knölen och har nu ett sår på ett par centimeter som håller på att läka.

[Malin_kost]
2020-05-20 08:14
#24

men en operation kostar väl mycket??!!

Är det inte riskabelt ? opererar man oavsett fettknöl eller tumör?

Ljungåsen
2020-05-20 08:47
#25

#24 Går man till en marsvinskunnig veterinär så är risken med en operation mycket låg. Man opererar, oavsett typ av knöl, om knölen är stor, just för att en stor knöl är obehaglig för marsvinet att ha. Det är inte ok att låta henne ha kvar knölen och inte göra någonting! Hon var besvärad av den redan för tre månader sedan. Läs gärna mer om knölar hos marsvin på Humlans sida. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/tumorer.html

[Malin_kost]
2020-05-20 09:09
#26

Vet inte vart du bor men om du vet så vore det bra, jag bor i norrköping vilken veterinär ska jag gå till? har aldrig gått till veternären….

Ljungåsen
2020-05-20 10:02
#27

Norrköping är inte alls min del av Sverige, tyvärr, så jag kan inte rekommendera någon. Det verkar dock finnas flera veterinärer i Norrköping som både tar emot marsvin och kan utföra operationer.

Annons:
[Malin_kost]
2020-05-20 13:01
#28

OK, när jag kommer hem ska vi boka tid oss smådjurskliniken ab där min kompis kastrerade sin kanin :) hoppas det går bra tack för all hjälp och kritik!

Lona
2020-05-20 14:27
#29

Lycka till! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
2020-05-20 15:00
#30

Lycka till, uppdatera gärna hur det går! 🌺


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2020-05-20 15:04
#31

Lycka till nu! :)

Mvh
Mig

_Mino_
2020-05-21 10:19
#32

Lycka till så hoppas vi på att detta går bra nu

[Malin_kost]
2020-05-25 20:26
#33

Eh jo, vi åkte inte till veterinären. Utan när pappa var och vaccinerade vår hund så frågade han om mitt marsvin och förklarde från en lapp jag get honom. då sa veterinären att det är 40% risk att det går dåligt under en operation och att han endast utfört 2 pga risken. då säger mina föreldrar att antingen avliva eller låta henne va tills hon börjar få ont och veterinären sa att när marsvinet sllutar äta så är det då den börjar få ont…. håller inte riktigt med veterinären….

[Malin_kost]
2020-05-25 20:27
#34

och han sa att det med 90% var en tumör

men ska man inte kolla upp det innan avlivning tänkt om man avlivar och sen visar sig att det var nått annat!

Annons:
Randomel93
2020-05-25 20:40
#35

Sjukt oseriös veterinär, ta en annan.

[Malin_kost]
2020-05-25 20:53
#36

nej går inte…det är nu mera vår hunds veterinär och alla andra är ju dyra

91Marran
2020-05-25 21:20
#37

Fast den måste till veterinär även om det är dyrt!! Kan hoppas att någon anmäler, så att du får hjälp med marsvinet. En veterinär där jag bor opererar bort tumörknölar på hamstrar, så varför skulle det inte gå med marsvin. Går det bra att operera så gör det, annars avlivar man då. Alla djur ska få en chans. :) Omplacera om de marsvin som blir kvar, så att detta inte drabbar fler marsvin. Inget av detta är elakt mot dig! Så ta inte illa vid dig.

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2020-05-25 21:37
#38

Men han sa att den troligtvis hade spridit sig

vad menar du med med "Omplacera om de marsvin som blir kvar, så att detta inte drabbar fler marsvin" 

marsvin är flockdjur och lever ju bäst om dem är 3 eller fler

91Marran
2020-05-25 21:46
#39

Jo de mår bäst ihop. Men alla kan behöva ett nytt hem som har råd med dem. Att de alla omplaceras till samma hem.

Mvh
Mig

Lona
2020-05-26 11:23
#40

Så ledsen jag blir på såna veterinärer! Han kan omöjligt veta vilken typ av tumör det är och om den är godartad eller malign. (Alla tumörer är inte cancer!) Han kan heller inte veta om den har spridit sig och man kan fundera på om han är synsk som kan avgöra hur marsvinet mår utan att ens ha träffat det. Som tidigare nämnts i tråden, marsvin och andra bytesdjur försöker se pigga ut ända tills de är riktigt, riktigt illa däran. Om och när hon slutar äta så har hon sannolikt lidit en tid innan. Det är en stor stress att leva med smärta eller sjukdom även om man är ett litet marsvin, sorgligt att dina föräldrar inte tar det på större allvar. TS, det här är som sagt inte riktat mot dig. Jättebra att du frågar och försöker få dina föräldrar att ta ansvar. Tack för att du uppdaterar! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
2020-05-26 14:07
#41

I den här situationen hade jag hellre avlivat än att låta marsvinet fortsätta gå med en knöl som inte blivit undersökt och utan att man vet hur det egentligen står till med djuret. 😕När engagemanget att låta marsvinet åka in och få en undersökning och eventuell hjälp inte finns från föräldrarnas sida så är det nog snällare att låta den somna in, innan det går så långt att den slutar äta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
LovaLovaLo
2020-06-08 16:53
#42

Såg denna tråd för sent, men ville bara se hur det gick med marsvinet. Har ni tagit henne till veterinären igen? Avlivat henne? Lever hon? Ville bara kolla läget liksom.

[Malin_kost]
2020-06-16 08:13
#43

Hon lever…. Jag fick 1200 kr i födelsedags present av min morfar gammelfarmor och mormor… Räcker det att åka och igalafall kolla upp knölen?

Ljungåsen
2020-06-16 11:27
#44

#43 Det borde absolut räcka för en vanlig undersökning.

91Marran
2020-06-16 13:54
#45

Har du inte åkt ännu???

Mvh
Mig

91Marran
2020-06-16 18:40
#46

Har ingen anmält?

Mvh
Mig

Cireea
2020-06-16 18:41
#47

#46 Lite svårt att anmäla när ingen vet något om TS. 
Kan ju vara vem som helst..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Malin_kost]
2020-06-16 19:15
#48

Tack för all "! Hjälp!" Det räcker nu….

Annons:
Tippy-Toe
2020-06-18 08:29
#49

Vadå räcker nu? Alla vill ju ditt marsvins bästa. Det måste du ju förstå själv. Man kan bara inte ha djur om man inte tänker ta hand om dem och se till att de får den vård de behöver. Det är den "hårda" sanningen. Du har i det här fallet inte gjort något fel. Det märks att du har viljan att hjälpa ditt marsvin även om du är ung och kanske inte har all kunskap. Det är dina föräldrar som har huvudansvaret och det är riktigt dåligt av dem att inte sköta det ansvaret. 

Jag hoppar verkligen att ditt marsvin får den hjälp det behöver och att ni omplacerar övriga djur för din famlij klarar uppenbarligen tyvärr inte av ansvaret. Om du fortfarande vill ha marsvin i framtiden så läs på så mycket som möjligt och vänta tills du har ett jobb och själv kan stå för eventuella oförutsedda kostnader.

91Marran
2020-06-21 13:40
#50

Hur har det gått?

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2020-06-22 08:01
#51

Jag har tvingat mina föreldrar så vi ska åka till veterinären och kolla upp knölen se om det är en fettknöl eller tumör eller annat. Kan Medela senare vad som vi får reda på där.

91Marran
2020-06-22 09:19
#52

#51 Så bra! :)

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2020-06-22 13:49
#53

Så idag 15.30 ringer first vet så vi ska prata med en gnagar kunnig veterinär.! Äntligen…. Jag antar att vi kollar upp det oss veterinären

[Malin_kost]
2020-06-22 13:49
#54
[Malin_kost]
2020-06-22 15:43
#55

Jag har fått dem bästa beskeden i Värden vi åkte direkt till veterinären vet ej vad det hette men ingen tumör. Men om den växte mer skulle den kunna spricka! Så att en operation är på sin plats sa hon min syrra och jag ska stå för operationens kostnad. Är så lättad 😭

Annons:
Tippy-Toe
2020-06-22 15:46
#56

Låter eventuellt som en abscess/varböld. Skönt att höra att ni ser till att marsvinet får hjälp! Och jag hoppas att allt går bra.

91Marran
2020-06-22 15:51
#57

Vad skönt att höra! Jag hoppas att operationen går bra.:)

Mvh
Mig

Ljungåsen
2020-06-22 15:51
#58

Eller ett aterom. De kan också växa sig ruskigt stora. Jag hoppas verkligen ni bokar en operationstid riktigt snart, så att hon får bli av med knölen som plågat henne så länge.

91Marran
2020-06-24 11:48
#59

Hur går det?

Mvh
Mig

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
2020-06-26 17:25
#61

Att experimentera själv är helt förkastligt. Är marsvinet sjukt ska man ta det till veterinär. Punkt slut!

Som flera tidigare sagt i tråden så är underlåtelse av vård straffbart.

Ljungpåsen
2020-06-28 23:21
#62

Ni pratar med ett barn som är orolig för sitt marsvin. Tycker flera av er är onödigt hårda i tonen.

Annons:
Ljungåsen
2020-06-29 06:42
#63

#62 Barnet är fjorton och har skrivit om samma sjuka marsvin i flera månader. Efter ett tag tröttnar man på alla ursäkter för att inte ta marsvinet till veterinären. Att inte ge ett sjukt djur vård är ett brott mot djurskyddslagen.

[Malin_kost]
2020-06-29 17:46
#64

Ni tror inte jag förstått det efter alla gånger ni sagt det. Ja jag är 14 år men snälla jag kan ett och annat. Det är inte jag som gör fel det är mina föräldrar som gör fel. Jag bad om råd om vad detta kan vara och vad man gör åt det tack jag fick svar för ganska länge sedan. Tack ljungpåsen!

91Marran
2020-06-29 17:59
#65

Viss dina föräldrar denna tråden så kanske de förstår.

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2020-07-20 19:03
#66

Hej Nu så har ögat blivit bättre med tiden och knölen har spräckt så allt är lungt. Så nu vet ni hon är bara 2 år och har ett långt liv att leva!

91Marran
2020-07-20 19:21
#67

Skönt att det går åt rätt håll! :)

Mvh
Mig

Lillyrod
2020-07-20 19:48
#68

#66 Förmodligen inte. Att varbölden är spräckt betyder inte att det är bra. 

Du och din familj utsätter fortfarande detta arma djur för lidande och att du fortsätter att berätta om det här är förfärande. 

Om du inte vill ta ditt ansvar som djurägare så låt åtminstone oss andra slippa veta hur detta djur plågas! Skäms på dig!

91Marran
2020-07-20 20:01
#69

Glöm inte att omplacera de andra djuren så att de inte går samma väg till mötes. Vart bor du? Vet eventuellt en som kan hjälpa till beroende på vad det är för djur.

Mvh
Mig

Annons:
[Malin_kost]
2020-07-23 16:51
#70

Ursäkta mig hon mår bra? Jag litar mer på veterinären än er så ja skäms på er som då kollar på inlägget. Ni skrev att jag skulle återkomma hur det gick ja det gick bra det är lungt ni behöver inte oroa er!jag kan ta hand om mina djur bara fint.

[Malin_kost]
2020-07-23 16:53
#71

Och förresten så lystna de jag bara på veterinären så det är knappast mitt fel. Här betalar man pengar för att ni säger att hon behöver veterinär vård och då lyssnar jag tar tag i det och nu ja då är ni helt plötsligt emot mig. Haha rolig människor det finns där ute

91Marran
2020-07-23 16:57
#72

Fast det tog lång tid innan hon fick vård. Och det är enligt lag inte okej. Om du mår dåligt och inte får gå till en läkare och får hjälp långt senare skulle du vara nöjd då? Vill du gå med smärta ungefär tre månader utan hjälp? Så bra att hon äntligen fick vård. Är allt löst nu?

Mvh
Mig

[Malin_kost]
2020-07-25 21:58
#73

Sa det nudligen men ni kunde inte svara så särskilt bra så då säger jag väl det ännu en gång hon mår bra!

[Malin_kost]
2020-07-25 21:58
#74

Sa det nudligen men ni kunde inte svara så särskilt bra så då säger jag väl det ännu en gång hon mår bra!

[Malin_kost]
2020-07-25 21:58
#75

Sa det nudligen men ni kunde inte svara så särskilt bra så då säger jag väl det ännu en gång hon mår bra!

LovaLovaLo
2020-08-04 11:32
#76

Gud vad skönt att höra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: