Sjukdomar, ohyror & skador

STOR KNÖL

2020-05-19 12:52 #0 av: Malin_kost

Mitt älskade marsvin fick en knl för 3 månader sedan nu den senaste 2 veckorna har knölen växt knölen är l större än en 5 krona. Vad kan detta vara ? fettknöl tumör godartad eller elak artad hur kan man ta reda på det?

Vad gör jag för att få bukt på den, behöver hon extra vitamin?

/Malin

Anmäl
2020-05-19 12:55 #1 av: Vixxen

Uppsök veterinär!

Anmäl
2020-05-19 12:57 #2 av: Malin_kost

Ja, kommer uppsöka veterinär om hon börjar få ont och mår dåligt, men vad är det mest rimliga att det är?

Anmäl
2020-05-19 12:59 #3 av: Vixxen

Det är inget vi kan svara på här. Veterinär besök omgående!

Anmäl
2020-05-19 13:02 #4 av: Malin_kost

Men om hon äter och beter sig frisk behöver jag väl inte uppsöka veternär det skrivs mycket om fettknölar och att dem inte är farliga? det står på oika sidor om att tumörer är ovanliga?

Anmäl
2020-05-19 13:36 #5 av: Lona

Det går inte att avgöra via nätet, det är bara en veterinär som kan säga vad som är fel. OM det är något allvarligt så är det viktigt att ditt marsvin får rätt hjälp snarast, börjar hon må dåligt så har hon mycket mindre chanser att klara sig.
Med andra ord, sök veterinär och vänta inte!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2020-05-19 13:52 #6 av: 91Marran

Har hon en tumör, så måste du enligt lag till en veterinär. Åk dit och se. Är det en tumör så kan de operera bort den, lika dant med fettknöl. Marsvin är bytesdjur och visst sällan att de har ont.

Hade ett marsvin med en liten knöl. Hon som tittade trodde att det var en fettknöl. Han mådde som vanligt, men en dag låg han död i buren.

Anmäl
2020-05-19 14:03 #7 av: Malin_kost

Så hon kan inte leva med det? Mina föreldrar säger att vi ska vänta och om hon mår dåligt eller så så avlivar vi henne. '

vad kostar ett besök för att ta bort en knöl? kanske har råd själv? ( 13 år)

Anmäl
2020-05-19 14:17 #8 av: 91Marran

Hälsa dina föräldrar att de bryter mot lagen om det inte tar henne till veterinären. Det kostar nog några tusen.  Vågar inte gissa.  Ring runt och hör vad det kan tänkas kosta ungefär. Att avliva en hamster kostar 750:- Ett marsvin kommer vara ännu dyrare att avliva då de är större och behöver mycket mer "sövningsmedel". Avlivar ni henne så måste ni skaffa en kompis till den som är kvar.  Inget illa menat mot dig, även om det kanske kan låta så. Det är dina föräldrar som har största ansvaret.

Anmäl
2020-05-19 14:18 #9 av: Ljungåsen

Samma marsvin som du skrev om i februari?
https://marsvin.ifokus.se/discussions/5e5264118e0e74405f002c64-knol

Jag upprepar vad jag skrev då.

Att avvakta med att söka vård när marsvinet är besvärat är inte okej. Det är ett brott mot djurskyddslagen, som faktiskt ställer krav på att man som ägare ger sina sjuka djur den vård de behöver.

Anmäl
2020-05-19 14:18 #10 av: 91Marran

Fråga om du får låna av dina föräldrar och sen få betala av.

Anmäl
2020-05-19 14:22 #11 av: Malin_kost

Jag har 4 st så dem blir inte ensamma.... men alltså ja ..... men om hon inte har ont är det väl ingen fara? Jag menar hon har inte ont.

Anmäl
2020-05-19 14:23 #12 av: Malin_kost

det är inte så att mina föreldrar kommer bidra då vi köpte hund... och att dem betalar mina fina marsvin redan från början.. men kan ju ställa in allt i sommar så sparar jag ju lite pengar... men i sommar är det väl försent hur lång tid tror ni hon har kvar?

Anmäl
2020-05-19 14:32 #13 av: Cireea

Men herregud.. Förskräckt
Hur kan du veta att marsvinet inte har ont? Det kan du omöjligt veta. 

Ta marsvinet till veterinären omgående. 
Fruktansvärt att låta djuret gå omkring med en tumör utan att göra något åt det. Har man tagit på sig djur ska man också ta dom till veterinär det behövs. 

Om dina föräldrar inte tänker ta det ansvaret tycker jag att ni ska sälja marsvinen. 
Det låter hårt men det är den krassa verkligheten. 

FilmGuldhamster, HamsterLitteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2020-05-19 14:34 #14 av: Malin_kost

Men vi vet ju inte om det är en tumör!

JO hon äter ordenkligt dricker och springer med alla andra hon kommer fram som vanligt vill fortförande bli klappad och har inte ont och jag tar på knölen hon bryr sig lite hon bryr sig mer när jag rör hennes fötter :)

Anmäl
2020-05-19 14:38 #15 av: Cireea

#14 Men hon har ju uppenbarligen en knöl som växer. Du kan inte avgöra om det är en tumör eller inte, lika lite som att vi kan det. Då uppsöker man veterinär som gör en bedömning. 

Bara för att hon inte reagerar så betyder det inte att hon inte har ont eller lider. 
Dom är bra på att dölja smärta med tanke på att dom är bytesdjur. 

Oansvarigt är vad det är. 

Anmäl
2020-05-19 14:40 #16 av: Malin_kost

eh nej men jaja om du säger det,.....Då är allt jag lärt mig fel?

Anmäl
2020-05-19 14:56 #17 av: Cireea

#16 Du kan gärna förklara vad du svarar på för just nu har jag ingen aning om vad du pratar om eller svarar på. 

"eh nej men jaja" -> vad? 
"då är allt jag lärt mig fel" -> angående vad? 

Köper man ett djur så tar man också på sig ett enormt ansvar. 
Du har redan för flera månader sedan skrivit ett inlägg om att ditt marsvin fått en knöl. Du beskriver i ditt tidigare inlägg att marsvinet tappat hår på knölen och ogillar att du tar på den, samt att den växer. 

Nu är du tillbaka och skriver att tumören växt och att du vill veta vad det är för något. Med andra ord, du har ingen aning om det är en tumör eller en fettknöl. Om det är en godartad eller inte.

Det kan vara så ofarligt som en fettknöl, men det kan lika gärna handla om en tumör. Det är ingenting vi här inne kan avgöra. Ju fortare du tar marsvinet till en kunnig veterinär som kan ge ett utlåtande, desto större är chansen att man kan göra något åt knölen innan det är försent. 

Flera hänvisar dig till veterinären och då du är under 18 år så är det dina föräldrar som har huvudansvaret. Det dom gör är fruktansvärt oansvarigt, och det tänker jag inte tona ner. Man låter inte ett djur gå med en potentiell tumör hur som helst, bara för att avvakta och avliva om den blir värre. 

Anmäl
2020-05-19 14:58 #18 av: Ljungåsen

#16 Om du har lärt dig att man kan låta bli att ta ett sjukt marsvin till veterinären bara för att det är dyrt, så har du definitivt lärt dig fel!

Ett marsvin som har en knöl stor som en femkrona är inte frisk. Friska marsvin har inte knölar. Alls. När man upptäcker en knöl, så tar man marsvinet till veterinären för kontroll av vad det är för slags knöl, och får ett förslag på lämplig behandling. Man låter inte bara tiden gå och gör ingenting och inbillar sig att marsvinet inte plågas. Att göra ingenting är ett brott mot djurskyddslagen.

Anmäl
2020-05-19 16:20 #19 av: 91Marran

Vart finns marsvinet? Kanske kan hjälpa till.

Anmäl
2020-05-19 18:45 #20 av: Tippy-Toe

Veterinär nu. Det är inte ens något att fundera på. Du kan inte avgöra om marsvinet har ont eller inte. Marsvin är bytesdjur och experter på att dölja om de har ont. När de börjar visa teckan på att inte må bra så är det ofta för sent för att kunna göra något. Du har ansvar för ett liv här och kan inte bara gå och intala dig själv att allt är ok. Om du inte kan ta rätt ansvar och om dina föräldrar inte bryr sig alls så är det ju uppenbart att du inte ska ha husdjur. Det kan låta hårt, men du leker med någon annans liv och det är inget att bara vifta bort. 

Anmäl
2020-05-19 21:00 #21 av: Randomel93

Kommer dina föräldrar resonera likadant så fort hunden du nämnde blir lite sjuk?
Ingem menar att vara elak eller hoppa på dig, vi säger bara en hård och verklig sanning. Om man inte kan ge den vård som ett djur behöver så ska man inte ha djuret. Punkt.

En knöl eller svullnad, oavsett vad, känns ganska ofta obehagligt för den drabbade, även om man inte visar det, det är inte ovanligt att det trycker på nerverna och gör ont.

Alla djur, särskilt bytesdjur, äter så länge dom bara kan, oavsett smärta eller sjukdom, dålig aptit är oftare ett sent symtom än ett tidigt symtom på att något är fel så man ska helst inte vänta tills dess att dom slutar.
Vi hoppas ditt marsvin får hjälpen den behöver och har rättighet till, lycka till!

Anmäl
2020-05-20 07:45 #22 av: Malin_kost

Pratat ett jobbigt snack med mina föreldrar..... dem sa att det blir antingen veterinär beroende på kostnad eller avliva. men aldrig i hela mitt liv att vi avlivar henne om det går att fixa knölen!

Vad gör man nä man tar bort en knöl? operation?

Anmäl
2020-05-20 07:49 #23 av: Ljungåsen

#22 Ja, man brukar operera bort den.

Ett av mina marsvin opererade bort en knöl för en dryg vecka sedan. Hon blev sövd, rakad runt knölen och har nu ett sår på ett par centimeter som håller på att läka.

Anmäl
2020-05-20 08:14 #24 av: Malin_kost

men en operation kostar väl mycket??!!

Är det inte riskabelt ? opererar man oavsett fettknöl eller tumör?

Anmäl
2020-05-20 08:47 #25 av: Ljungåsen

#24 Går man till en marsvinskunnig veterinär så är risken med en operation mycket låg. Man opererar, oavsett typ av knöl, om knölen är stor, just för att en stor knöl är obehaglig för marsvinet att ha. Det är inte ok att låta henne ha kvar knölen och inte göra någonting! Hon var besvärad av den redan för tre månader sedan.

Läs gärna mer om knölar hos marsvin på Humlans sida.

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/tumorer.html

Anmäl
2020-05-20 09:09 #26 av: Malin_kost

Vet inte vart du bor men om du vet så vore det bra, jag bor i norrköping vilken veterinär ska jag gå till? har aldrig gått till veternären....

Anmäl
2020-05-20 10:02 #27 av: Ljungåsen

Norrköping är inte alls min del av Sverige, tyvärr, så jag kan inte rekommendera någon. Det verkar dock finnas flera veterinärer i Norrköping som både tar emot marsvin och kan utföra operationer.

Anmäl
2020-05-20 13:01 #28 av: Malin_kost

OK, när jag kommer hem ska vi boka tid oss smådjurskliniken ab där min kompis kastrerade sin kanin :) hoppas det går bra tack för all hjälp och kritik!

Anmäl
2020-05-20 14:27 #29 av: Lona

Lycka till! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2020-05-20 15:00 #30 av: Cireea

Lycka till, uppdatera gärna hur det går! Blomma

Anmäl
2020-05-20 15:04 #31 av: 91Marran

Lycka till nu! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.