Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 655 ggr
Kkakkan
5/20/20, 11:44 PM

Ska vi sära på dem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Mitt första inlägg här. Vi har köpt två marsvin till våran son. Vi köpte två hanar… Det har gått sådär tyvärr… Båda lika envisa o ska bestämma.. De älskar varandra och hatar varandra.. Den ena lite mer utåt och den andra mer inåt.. Vi bestämde oss för att kastrera den ena och samtidigt dränera örat då det svullnat upp… 4ml tappade veterinären ut.. förra veckan.. Till en början verkade det gå mycket bättre men idag hittar vi detta (se bild nedan) ser inte ut som ett bett eller något utan skav… Fråga 1: ska vi separera dem? Fråga 2: kan de vara något mer än ett skav/bråk dem emellan? Tacksam för svar Cecilia

Annons:
Ljungåsen
5/21/20, 6:49 AM
#1

Aj. Det där ser inte alls trevligt ut. Stackars liten. Hanar kan tjafsa en hel del när de är i puberteten, speciellt om de är jämngamla och bor på en, i deras tycke, för liten yta. Jag drar gränsen vid sår. Bråkas det så mycket att den ena eller båda går sönder, då ska de inte vara tillsammans. Så ja, jag skulle separera dem. Och ja, jag tror att såret är orsakat av kompisen. Bitsår blir lätt infekterade, så det gäller att hålla det rent och se till att det läker inifrån och ut, så att det inte bildas en varböld. Så kortsiktigt är lösningen att separera dem, och låta såret läka, men det är ingen långsiktig lösning. Marsvin får inte hållas ensamma utan en kompis i samma bur. För att kunna rekommendera bästa vägen framåt behöver jag veta lite mer om dina pojkar. Hur gamla är de? Hur länge har de bott tillsammans? Var kommer de ifrån (zooaffär eller uppfödare)? Hur stor är deras bur, och vad finns det för inredning i den?

Kkakkan
5/21/20, 10:08 AM
#2

#1 Hej tack för svar! De är födda i slutet av juni och den andre i slutet av juli och kommer från djuraffär och han som inte har såret har levt med kanin där och han är lite mer inåt.. Men ser inte han (Elvis) som den som kan göra detta på Tusse. Dock är han inte kastrerad utan vi tog den andre.. Tusse bodde tillsammans med andra marsvin i butiken han är minst och yngst när vi köpte dem… De bor i en standard kanin bur. Lite mindre än dem som finns på arken zoo. Vi har beställt en som är 162cm lång.. Antingen att vi delar av buren en på varje sida? Vi köpte dem i september/oktober förra året så dem bott tillsammans sedan dess.. I buren finns de två hus, 2 matställen, 2 matskålar, 2 vatten ett hjul att gå i.. Hoppas jag kunde svara på lite av dina svar Med vänlig hälsning, Kkakkan

Ljungåsen
5/21/20, 10:32 AM
#3

#2 Ok. En standard kaninbur (gissar att du menar 120*60) är alldeles för liten för två tonårsmarsvin. Till och med största gallerburen på marknaden kan vara för liten, speciellt om de börjat bråka. Och rent generellt så brukar marsvin från zooaffär ha mer problem med hormoner, det var därför jag undrade var de kom ifrån. Har jag fattat det rätt att Tusse är den yngre med såret? Och Elvis den äldre, utan sår fast nykastrerad? Du sitter i en rätt jobbig sits, med två småkillar som bråkat isär sig. Och där en fått ett riktigt otrevligt sår. Om du inte är proffs på att ta hand om sår på marsvin själv, så rekommenderar jag ett veterinärbesök så att det blir ordentligt rengjort och du får skötselråd. Vad du absolut inte vill nu är att det läker på fel sätt och blir en inkapslad varböld, som måste opereras bort. Det kan bli precis hur dyrt och jobbigt som helst. Jag tycker absolut att det ser ut som ett sår orsakat av ett annat marsvin. Var sitter det någonstans på kroppen? Båda killarna är i en hopplös ålder för att sätta samman med en annan hane. För att det ska fungera vill man helst att antingen den ena är max sex veckor, eller att båda är över två år. Och då finns egentligen bara ett alternativ kvar och det är att kastrera båda (och vänta fyra veckor efter kastreringen) och ge dem varsin flickvän. Att låta dem sitta ensamma på varsin sida av en mellanvägg är en okej lösning under tiden han läker, men det är inte en lösning som är okej på sikt. De behöver ha en vän i samma bur, och eftersom de bråkat så illa är det extremt osannolikt att de ska bli kompisar igen. Jag skulle leta efter vuxna honor på Blocket, sådär 1-3 år gamla som sällskap. Absolut inte köpa fler zooaffärsdjur, se länken nedan om varför. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull

91Marran
5/21/20, 1:34 PM
#4

Lite OT, men vad har du för hjul?

Mvh
Mig

Lillyrod
5/21/20, 8:04 PM
#5

Jag tänker detsamma. Hamstrar springer i hjul men inte marsvin.

Kkakkan
5/24/20, 1:28 PM
#6

Hej igen! Inte hjul/tunnel såklart :) Tyvärr så har det förvärrats under helgen och vi har sett att det är han själv som tuggar sönder sin hud… Vi har separerat dem och vi ser att han har ett mindre sår på andra sidan.. Såren sitter på sidan vid frambenen och ett mindre under halsen. Tusse- pojke på 10 månader kastrerad för 1,5 vecka sen tuggar på sig själv avmagrat avsevärt bara på 3 dagar.. väldigt utåt och go o glad. Fick hem honom vid 6-8 veckors ålder till Elvis. Elvis - lite inåt men go o glad ändå. Inte kastrerad inga sår men är den som följde efter Tusse innan. Fick hem honom vid 8-10 veckors ålder två dagar innan Tusse. Så vi har gjort allt enligt normerna men tyvärr så ser de ut som om Tusse inte kommer att klara sig. Ska ringa veterinären direkt imorgon och få tid och se vad han säger. Håll tummarna //C

Annons:
Ljungåsen
5/24/20, 2:10 PM
#7

#6 Tuggar han på sig själv så gissar jag på marsvinsskabb. Oerhört plågsamt för marsvinet, men enkelt botbart med rätt medicin (Stronghold eller ivomec). Rekommenderar stödmatning så han inte tappar ännu mer i vikt, och en veterinärkontakt idag, så att behandling kan sättas in snarast. Han lider.

Kkakkan
5/29/20, 10:15 AM
#8

#7 Uppdatering! Vi åkte till veterinären och Tusse fick både spruta för skabb men veterinären sa att det var Ringorm och behandling är insatt På båda så om ca 3 veckor vet vi om de klarar sig eller inte.. Tusse har även fått isoderm att smörja in 2ggr dag på sina sår.. Även en riktigt lång bur är installerad dock är Tusse den största delen i ”barnavdelningen” i buren då han kan få ro att äta och ta det lugnt. Men sätts ihop med kompisen lite då o då för att leka! Du pratade om stödmatning vad kan jag ge honom för något så han lägger på sig? /kkakkan

Ljungåsen
5/29/20, 10:38 AM
#9

#8 Vad bra att de båda är satta under behandling! Vad får de för ringormen? Pratade veterinären någonting om den livsnödvändiga saneringen? Se länk nedan. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm När det gäller Stödmatningsmat så finns det två sorter lämpliga för marsvin: Critical Care eller Recovery Plus. Som marsvinsägare så bör man alltid ha någon av dem hemma. Maten kan förvaras i frysen så håller den i evigheter Du kan läsa mer om skillnaden mellan dem i länken nedan. https://www.eragons.se/blogg/recovery-plus-eller-critical-care/

Upp till toppen
Annons: