Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 420 ggr
loveelton
5/21/20, 4:04 AM

Kan marsvin bo för stort?

Precis som rubriken lyder, kan marsvin bo för stort? Jag har just nu mina två marsvin i ett helt rum på nästan 5 kvm. Jag städar varje dag och ser ju på kiss+bajs vart dom är mest, och det är under, i eller på husen och där allt hö är givetvis. Resten av buren kan hållas ren i flera veckor utan att jag behöver byta/städa. Med tanke på att jag har öppet dörren från morgon till kväll så har dom möjlighet att springa runt som dom vill i köket och hallen. Så, min fråga är egentligen om det är onödigt att låta dom bo så stort? Jag har haft tankar på att skaffa fler marsvin och skulle då kunna dela av rummet och låta dom vara ute halva dagarna var. Jag vet ju att marsvin tycker om att vara ombonade, där som känner sig mest trygga. Jag har alltid velat att dom ska bo så stort som möjligt, men när jag ser att dom inte rör på sig mer i en stor bur än i en lite mindre (2,5mx1,25m som dom tidigare hade) så känns det onödigt..? Är mest ute efter tankar kring detta med vad som är lagom (om det finns) och om det kan bli för stort? Ha i åtanke att rummet nu är för två marsvin, inte fler. Tack! :)

Annons:
Ljungåsen
5/21/20, 6:57 AM
#1

Att ha fem kvadratmeter på två marsvin är lyx - för marsvinen. Du skulle utan problem kunna ha betydligt fler marsvin på den ytan, utan att det blir det minsta trångt. Är det hanar du har så skulle jag inte ha fler marsvin i samma rum dock. Hanar behöver oftast tro att de är de enda marsvinen i hela världen för att kunna hålla sams. Deras relation kan bli djupt störd av vetskapen att det finns fler marsvin i hemmet. Är det honor du har så ser jag ingen anledning att dela av rummet. Då är det betydligt bättre att ha alla tillsammans, helst tillsammans med en kastrerad hane som flockledare.

Greta 1
5/21/20, 7:20 AM
#2

Marsvin är vanedjur. Om de får bo på en stor yta redan från första början,när de är små,så använder de hela ytan man ger dem,livet ut.

Om man däremot tar emot äldre marsvin,som är vana vid en för liten bur,då finns risken att de inte  använder hela ytan,tyvärr.  För de tycker det känns lite läskigt att gå på ställen de ej är vana vid,eller har gått på förut.

Men nej,jag tycker inte att det är onödigt att låta dem bo så stort. Det är ju bara en bonus för dig att inte behöva städa så mycket i och med att de inte använder hela ytan. Jag skulle absolut ha låtit dem ha den stora ytan kvar. Hur gamla är dem? Kanske att de vänjer sig vid det stora utrymmet längre fram. Beror lite på hur gamla/unga de är.

Om du frågar mig blir svaret nej. Marsvin kan aldrig bo för stort. Marsvin är rörliga djur som gillar att springa runt mycket,om man bara ger dem den chansen från första början i deras liv.

Upp till toppen
Annons: