Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1002 ggr
RobHM
2020-05-22 22:29

Fleecefiltar lämpliga för Marsvinsbur?

Hej, mina kunniga marsvinskännare!

Min fru och jag har haft två underbara hanar nu i cirka två månader, och har kommit till slutsatsen att det skulle vara trevligare för dessa två att få bruka fleece som underlag istället för spån.

Min fråga lyder som följande: vart exakt får man tag på dessa fleecefiltar / fleecestycken som är anpassade för marsvin, i större dimensioner? Jag har inte lyckats hitta en svensk återförsäljare, utan enbart amerikanske webbsidor såsom eBay och dylikt. Det känns tämligen roligt att betala 800-900 kronor + frakt, med chans att de kan förekomma mer kostnader i tullen.

Någon som har pejl på detta?

Tack!

Annons:
Randomel93
2020-05-23 00:36
#1

Jag köper vanliga fleecefiltar för 15-20 kr på ÖoB som jag tvättar ett par vändor innan användning och ibland syr jag ihop två filtar med tvättbart kissskydd för barnsängar mellan tygen :) är det vetbed du kikat efter eller missförstår jag?

Hyvla
2020-05-23 11:44
#2

Om det är till marsvinen kan jag rekommendera att kika efter fleece från tygaffärer som ett alternativ. Själv har jag tidigare beställt hem fleece på meter då jag har en hyfsat stor innehage till marsvinen och större delen av den bäddas med det, medan marsvinens hö-del har strö.

När det är fleece behöver man vanligtvis inte sy in kanterna och så när man köpt det på meter, för det repar ju inte upp sig. Plus, utifall man får någon skvätt över här eller där kan det eventuellt klippas upp till små snuttefiltar åt svinen eller användas till att sy myskuddar, bäddar, etc. Snuttefiltarna är populära här. Hade dom egentligen över pallarna dom har som hus för lite extra koj-känsla i början, men marsvinen är ganska förtjusta i att dra med sig dom och bädda sen ett av marsvinen kom på att det gick att göra det för några år sen.

Hur som haver, spånade lite utanför frågan där. Tygaffärer som sagt, kan vara värt att kolla upp antingen på nätet eller lokalt. Det finns svenska tygaffärer med webbshop att kika igenom som borde ha mer acceptabla fraktpriser.

Nightwish
2020-05-23 11:57
#3

Jag använder Guinea Dads fleecefiltar. Dom är ASBRA. Blir aldrig blöta, är mjuka att gå på och finns i massor av olika storlekar/modeller. Dom kostar en slant, ja, men det är helt klart värt det. Jag har haft mina i 6 månader nu, och dom är som nya fortfarande. Enligt tillverkaren kan dom hålla i ett par år om man tar hand om dom ordentligt. Jag har två uppsättningar som jag byter emellan vid tvätt 1 gång i veckan. Kolla hemsidan eller deras youtubekanal!

Hyvla
2020-05-23 13:30
#4

Aah. Var helt insnöad på bäddning med fleece över handdukar eller dylikt på yta i udda storlek. Förstår varför du inte hittat billigare varianter om du var ute efter liknande som #3 har. Färdigsydda filtar komplett med absorberande lager och så. Då blir det såklart mer pengar och import inblandat.

Majnes
2020-05-23 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi använder picnicfiltar, fungerar perfekt. Vi har oxå flera att byta med. Mjukt för tassarna och bara att skaka av utomhus och tvätta ca varje-varannan vecka. Kan ni inte lägga ut lite bilder på era burar! Kul med lite inspiration 🐹😊

RobHM
2020-05-24 18:58
#6

Oj, nu får jag vara så fräck att jag svarar samtliga personer i ett och samma inlägg, då jag inte riktigt förstår hur jag svarar på varje inlägg separat☺️

Nåväl, tusen tack för svaren! Var och en av er sitter ju på en förmögenhet av tips och info! Jag skall kika närmare på Guniea Dad, och kommer nog också att använda mig av vanliga fleecefiltar tillsammans med kissskydd. Låter som det ena inte behöver utesluta det andra :) 

Bilder på bur är på g :) Just nu är våra grabbar inkvarterade i en vanlig 120cm bur som vi har som reserv, då vi håller på renovera vår två-våningsbur en aning, och det är också där som vi kommer att använda fleece. Vi har också en större inhägnad i anslutning till buren med gömmor, men som de är en aning för skygga för att använda i nuläget (men märkligt nog väldigt tillgivna till oss).  Kan återkomma när vi fått ordning på buren med lite färska bilder : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: