Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 639 ggr
[Malin_kost]
2020-05-26 17:38

Operation på Marsvin

Mitt marsvin har en knöl, hon är 2 år och knölen sitter lite bak på ryggen. Allt är som det ska med henne och kan inte se några tecken på annat. Jag undrar vilka risker som finns för veterinären som vi pratat med säger att under en operation så är det 40 %risk att marsvinet avlider…. Har nån av er kunnighet och då undrar jag också om det är värt att operera ett marsvin om risken är så stor? Om nån bor i Norrköping så får du super gärna tipsa om veterinär ❤️

Annons:
91Marran
2020-05-26 18:11
#1

Chansa och operera. Går det inte bra så avlivar man då. Än att bara avliva direkt.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2020-05-26 18:13
#2

Den veterinär ni har pratat med verkar inte vara det minsta seriös, som uttalar sig på ett sånt sätt om ett djur hen aldrig har träffat. Det låter som ren bullshit i mina öron, faktiskt. Jag har låtit operera ett större antal marsvin genom åren. Ingen har dött under eller efter en operation. Ingen, Några veterinärer i Norrköping med marsvinskompetens hittar du i länkarna nedan: http://www.vetroken.se/ http://www.vetlg.se/ http://veterinarkliniken.com/ https://evidensia.se/klinik/evidensia-djurkliniken-norrkoping/

Stigfinnaren
2020-05-26 18:24
#3

Är du säker på att din pappa inte hittat på det där med 40%? Jag har träffat många veterinärer de senaste 20 åren.  Jag tror inte att någon veterinär skulle uttala sig på det viset, med en procentsats.

[Malin_kost]
2020-05-26 19:05
#4

ttack så mycket, ljungåsen, men vad tror du om %

jag är väldigt säker att veterinären vi pratade med var ej gnagar kunnig, men om man går till nån av dem du länkat hur stor är risken då?

[Malin_kost]
2020-05-26 19:10
#5

jo vad kan priserna ligga? på en operation alltså minst och högst min pappa tror 20000 kr

Ljungåsen
2020-05-26 19:34
#6

Jag tycker det låter fullständigt otroligt att en veterinär skulle ge en procentsats alls. Det är liksom inte så som veterinärer uttalar sig. Än mindre utan att undersöka djuret först. Låt marsvinet få träffa en marsvinskunnig veterinär, och be om dennes åsikt gällande operation, är mitt tips. Lita inte på andrahandsuppgifter från någon som inte ens har undersökt henne. Ett av mina marsvin opererade bort en knöl alldeles nyss, i förrförra veckan. Den operationen kostade strax över 2000 kr, men jag fick tillbaka större delen på försäkringen. Inte en enda gång har jag betalat någonting ens i närheten av 20000 kr.

Annons:
[Malin_kost]
2020-05-27 22:11
#7

Tack för support ❤️ vet ju inte om det är en fettknöl eller tumör än så mina föreldrar har gått med på att kolla upp det. Vad gör man åt en fett knöl 😬

Ljungåsen
2020-05-28 06:58
#8

Att inte ge ett sjukt djur vård är ett brott mot djurskyddslagen. Någonting som är straffbart, med böter eller fängelse. Kan vara värt för dina föräldrar att tänka på. Det är inte okej att dra ut på tiden och inte gå till veterinären bara för att djuret är ett litet marsvin. Låt en kompetent veterinär undersöka henne. Då kommer du få en trolig diagnos, och ett förslag på behandling som är lämplig för just hennes knöl.

[Malin_kost]
2020-05-29 09:49
#9

Tack för hjälp, idag kollade min pappa på min fina tjej och han sa : Hon verkar ju frisk knölen stör henne inte veterinären sa ju att om hon äter så är hon ok…

blir så trött på mina föreldrar funderar på att boka tid självv… :(

91Marran
2020-05-29 09:55
#10

Du kan ju göra en anonym anmälan till länsstyrelsen. Då kommer troligtvis marsvinet att få hjälp. Bara skriv om du vill ha hjälp.

Mvh
Mig

91Marran
2020-06-04 14:59
#11

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Cireea
2020-06-05 22:59
#12

Förkastligt beteende av vuxna människor. 
En anmälan till länstyrelsen är på sin plats, såhär ska det inte gå till! 

Under all kritik att låta ett djur gå utan undersökning när det uppenbarligen behövs.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: