Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 435 ggr
Asi
5/31/20, 6:44 PM

Tre hanar

Jag har tre hanar, två som är syskon. De var 9 månader när den tredje hanen kom. Han var könsmogen och 11 veckor. Det gick bra den första månaden. Nu är det mycket tjafs mellan den nya och de två andra. De slås aldrig i riktigt slagsmål men det är mycket hackande tänder och hugg i luften. Vid några tillfällen har det blivit små bitmärken. Jag har byggt ut buren , de får springa lösa 1-2ggr per dag. Kommer det lugna ner dig när den lilla har vuxit till sig. Den nya är väldigt på och envis , modigare än de två andra. Ska jag hoppas att det lugnar dig med tiden ?

Annons:
Lillyrod
5/31/20, 6:48 PM
#1

Nej tyvärr är det inget du kan räkna med. Istället kan du förstöra vänskapen mellan de du hade först. 

Hanar har man i par eller som kastrat ihop med honor. Det är ytterst sällan det funkar att ha mer än 2 hanar tillsammans.

Ljungåsen
5/31/20, 7:07 PM
#2

Håller med #1. Att ha tre hanar tillsammans är ett högriskprojekt, som inte brukar fungera. I värsta fall blir någon rejält skadad, och du blir sittande med tre hanar som inte tål varandra någon av dem. Hanar ska hållas i par, inte i grupp.

Anouk
6/25/20, 6:26 PM
#3

Har hamnat i samma situation som #0, med tre marsvinshannar där den ene är väldigt aggressiv mot de andra två. Är det bara till att sära på dem, och se om man kan skaffa en ny vän till den som blir ensam, så att man har två par i varsin bur, eller finns det något annat man kan göra?

Ljungåsen
6/25/20, 9:25 PM
#4

#3 Nej, det enda alternativ som fungerar är att separera och skaffa ny kompis till den som blir ensam. Ha helst de båda burarna i varsitt rum sen. Helst ska de inte fatta att det finns andra marsvin i hemmet. Det minskar risken för bråk.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: