Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 282 ggr
Terjan
2020-06-03 08:30

Äldre marsvin

Tog över två honor på 1år/2år mamma dotter. Fick info att dom var snälla lite skygga. Men den på 2 år får typ panik att vara utanför buren. Å den på 1år är lite lika. Dom vill inte bli klappade. Dom vill bara ta sig från knät. Är det svårt att få äldre att bli tama? Dottern tycker inte det var så kul när det blev svårt att hantera dom.

Annons:
Ljungåsen
2020-06-03 09:06
#1

Det går alldeles utmärkt att få äldre marsvin tama. Det kräver förstås tålamod, och varsam hantering, precis som för yngre marsvin. Sen tycker jag inte att 1-2 år gamla marsvin ens kan klassas som äldre, faktiskt. För mig är de definitivt yngre. Väldigt många marsvin, alldeles oavsett hur tama de är, uppskattar inte att klappas i buren. Av mina tio numera tama omplaceringsmarsvin är det bara tre som accepterar just det. För att det ska vara njutbart för marsvinen att sitta i knät så bör knäsittandet, åtminstone i början, utföras tillsammans så de får trygghet av varandra. De behöver någonting att gömma sig under i knät. En handduk eller en fleecefilt duger fint. Och slutligen behöver man muta med något jättegott att äta. De flesta marsvin gillar gurka, så det brukar jag använda som muta. När de äter obehindrat i knät kan man börja glutta på filten, och stoppa in händerna och klappa. Innan de äter är de inte avslappnade och lär inte uppskatta själva klappandet. Att de försöker rymma från knät idag beror på att de inte känner sig trygga där, men de är tillräckligt tuffa för att våga rymma. Det är mycket bättre med en rymmare än en som sitter still, paralyserat vettskrämd.

Upp till toppen
Annons: