Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 538 ggr
pbsm_marsvin
2020-06-09 19:19

Mitt marsvin har blivit av med en bit av örat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt marsvin Pixel har blivit av med en bit av sitt öra. Vi tror att det är den andra marsvins hanen som har bitit i örat. Det blöder inte och är inte rött. Är det farligt?

Annons:
91Marran
2020-06-09 19:33
#1

Det ser inte ut att vara någon fara.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2020-06-09 19:50
#2

Det är nog ingen fara med örat, även om det ser lite tråkigt ut. Däremot så funderar jag på vilken relation pojkarna har till varandra, om någonting sådant kan hända. Det är inte normalt, eller okej, att burkompisar bråkar på ett sådant sätt att en av dem blir skadad. Då måste man börja fundera på vad man kan göra för att förbättra deras boendemiljö.

pbsm_marsvin
2020-06-09 22:47
#3

De bor med två tjejer och har två vattenflaskor och två matskålar. De har också två våningar på deras hus med två höplatser och en liten del utanför buren de kan springa. De har ett kartongens på nedervåningen och ett inbyggt hus på uppervåningen. Vad är det man ska förbättra?

pbsm_marsvin
2020-06-09 22:48
#4

Ska stå kartonghus

Ljungåsen
2020-06-10 06:52
#5

Om du har två hanar tillsammans med två honor så är det det som är problemet. Hanar ska hållas med antingen en annan hane ELLER med en eller flera honor. Att ha två hanar tillsammans med honor leder garanterat till bråk, och du har haft tur att det inte har blivit värre än örat. Riktig tur. Du behöver dela upp dina marsvin i två par. Bäst är hane-hona, under förutsättning att någon av dem är kastrerad. Den kombination du har nu kommer aldrig fungera.

pbsm_marsvin
2020-06-10 08:29
#6

Vi har särat på killarna nu och de bor med varsin hona. Ena bor där uppe och andra där nere. De får byta plats ibland så båda får vara på den lilla platsen utanför buren. Inte tillsammans. Tack för hjälpen!

Annons:
Ljungåsen
2020-06-10 08:45
#7

Bra gjort! Jag hoppas killarna är kastrerade, så att du inte börjar producera en massa marsvin.

Athia
2020-06-23 20:35
#8

Är hanarna inte kastrerade så kan du räkna med ca 4-5 nya marsvin inom 3 månader. Så om hanarna är okastrerade så bör du separera marsvinen i ett honpar och ett hanpar, och sätt dem i olika rum annars kommer hannarna att bråka om honorna för att de känner lukten av dem.

[Malin_kost]
2020-06-28 19:51
#9

Inget ovanligt för två hanar. Det händer har hänt med mina fyra honor också. Men om det börjar blöder och ha sig så ska man söka veterinär. Det händer ofta när hanar duellerar om vem som är alphan. / endast mina åsikter och kunskap

Ljungpåsen
2020-06-28 22:50
#10

Tycker det är fel att skriva att det aldrig fungerar. Rätt är att skriva det oftast inte fungerar. En på fb berättade han hade 5 hanar som stormtrivs ihop. Så visst finns det undantag. Problemet är snarare att vi inte kan erbjuda dem tillräckligt stor boyta så de kan ha såpass stora revir som de behöver.

pbsm_marsvin
2020-07-04 15:19
#11

Hanarna är kastrerade❤️ Tack för all hjälp❤️

Upp till toppen
Annons: