Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 343 ggr
[Malin_kost]
6/27/20, 2:46 PM

Grått grumligt öga

Idag under dagen när jag tog upp mitt marsvin från ute buren så märkte jag att nåt var fel jag plockade upp henne och när hon är uppe så ser jag att hennes öga är otroligt grumligt och gråt. I ögat så finns något som ser ut som en lina som är mosad! Det rinner massa vätska frön ögat. Hon är 2 år gammal och har alltid varit aktiv. Men nu är hon jätte slö och rör sig inte från huset ligger ned hela tiden. Har haft henne i en egen bur för tillfället för att se lm hon äter. Hon äter sådär bra men dricker knappt! När jag ska ta upp henne så verkar hon nästan blind så hon inte lägger märket till min hand och blir jätte förvånad när jag plockar upp henne. Ja om du läst mitt tidigare inlägg så är detta marsvin [oreo] som också! Har en knöl på ryggen. Uppskattar hjälp! Är jätte orolig..

Annons:
Ljungåsen
6/27/20, 3:00 PM
#1

Åk in med henne akut. Hon behöver få träffa en veterinär idag. Hon har sannolikt fått en skada i ögat, och har fruktansvärt ont. Det är därför hon inte beter sig som vanligt. Påpekar som jag gjort tidigare att det är ett brott mot djurskyddslagen att inte söka vård för ett sjukt eller skadat djur.

[Malin_kost]
6/27/20, 3:02 PM
#2

Veterinären har inte uppet nu på helgen. Vi är på landet inom Motala

Ljungåsen
6/27/20, 3:08 PM
#3

Det finns alltid veterinär som har öppet på helgen, men man kan behöva åka en längre bit. Att inte söka vård idag är djurplågeri.

Ljungåsen
6/27/20, 3:16 PM
#4

Valla djursjukhus i Linköping har öppet till 1930 idag. Ring dit. https://evidensia.se/klinik/evidensia-valla-djursjukhus-linkoping/vara-oppettider/

[Malin_kost]
6/27/20, 3:29 PM
#5

När min mamma såg saken så sa hon direkt. Veterinären. Frågan var inte direkt ska jag åka till veterinären för det är väl klart men vad kan det va vad gör man åt det och överlever hon?

[Malin_kost]
6/27/20, 3:29 PM
#6

När min mamma såg saken så sa hon direkt. Veterinären. Frågan var inte direkt ska jag åka till veterinären för det är väl klart men vad kan det va vad gör man åt det och överlever hon?

Annons:
Ljungåsen
6/27/20, 3:33 PM
#7

Veterinären får kolla om ögat är skadat, och skriva ut lämplig medicin. Smärtstillande behöver hon också. Förmodligen behöver ni stödmata, om hon inte äter själv. Ögonskador som kommer under snabb behandling brukar inte vara livshotande. Väntar ni till imorgon ser det betydligt sämre ut.

[Malin_kost]
6/27/20, 3:44 PM
#8

Inget illa menat eller så men vill ju veta vad detta är för källa. Är du veterinär hutr gammal är du? Du behöver inte svara men alltså föräldrarna undrar vad jag har för källa och eftersom vem som helst kan skriva en kommentar så litar dem inte på det😑

Ljungåsen
6/27/20, 3:58 PM
#9

Nej, jag är inte veterinär. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har gjort det i nästan tjugo år. Just nu har jag tio stycken. Därför har jag sett en hel del, och lärt mig en hel del om marsvin och vad de kan råka ut för. Jag är över 50, och jag vet vad jag pratar om.

91Marran
6/27/20, 4:50 PM
#10

Man behöver inte vara veterinär för att inse att något är fel eller vara kunnig.

Mvh
Mig

Maria
6/27/20, 4:51 PM
#11

Oavsett om man är veterinär eller inte så förstår man ju att marsvinet behöver komma till en veterinär omgående.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Malin_kost]
6/27/20, 4:59 PM
#12

Okej förlåt för att jag sa veterinär i min mening säger inte att andra inte är marsvin kunniga Jag har haft marsvin i flera år och då också när ett marsvin behöver gå till veterinären. Frågan var vad kan det va? Vad tror ni behandlingen kan kosta runt?

Ljungåsen
6/27/20, 5:14 PM
#13

Valla djursjukhus tar 665 kronor för ett besök, enligt deras prisinformation. https://evidensia.se/klinik/evidensia-valla-djursjukhus-linkoping/priser/ Jag tror hon har en skada i ögat. En skada som sannolikt blir infekterad om hon inte får komma till veterinären idag.

Annons:
[Malin_kost]
6/27/20, 5:21 PM
#14

Tack för ett bra svar ljungåsen! Meddelar med vad som händer ikväll

Ljungpåsen
6/28/20, 10:51 PM
#15

Gick det bra?

Upp till toppen
Annons: