Annons:
Etiketteravelungar
Läst 374 ggr
Ljungpåsen
2020-06-28 22:58

Kastrering hona

Om nu över 80% av marsvin över 2 år utvecklar äggstockscystor. Varför väljer inte fler att kastrera honorna. Är det för att det är dyrare än att kastrera en hane? Enligt veterinär på mälardalens djursjukhus är riskerna med operation idag inte alls i klass med för några år sedan då utvecklingen går framåt. Nyfiken på hur tankarns går bland marsvinsägare då jag själv efter kontakt med mälaren överväger att jastrera alla mina honor

Annons:
Randomel93
2020-06-28 23:29
#1

Lite OT men vad ditt namn är förvirrande då det är väldigt likt Ljungåsen som är mycket aktiv och hjälpsam på den här sidan. Hur kommer det sig med val av namn? Och som svar på din fråga: Många avvaktar nog kastrering då narkos och eftervården efter narkos är hög risk för marsvin. Mälaren är mycket duktiga på marsvinsnarkos men långt ifrån alla eller ens många kliniker är det tyvärr.

Ljungpåsen
2020-06-28 23:39
#2

Ny på sidan och har inte hunnit lära mig alla namn😊 Ljungpåsen har följt med mig i 20 år😂 vi plocka ljung å hade en speciell påse jag sydde för ändamålet. Namnet du skrev läser jag som LjunGåsen. Jag förutsätter att alla som söker veterinär för sina marsvin försäkrar sig om att de är kunniga inom just marsvin. Enligt henne var riskerna inte större för kastrering av hona än för hane. Och man slipper oro för cystor.

Ljungåsen
2020-06-29 06:26
#3

Det ska läsas som LjungÅsen. Jag har också sett påståendet att 80% av alla honor över två drabbas av äggstockscystor, utan någon egentlig förklaring till var siffrorna kommer ifrån. Sen är det ju så att alla honor som får cystor inte nödvändigtvis påverkas av dem. En operation är en operation och innebär alltid en risk. Risken kan minimeras, precis som #1 skriver, genom att välja en klinik som är duktig på narkos. Och när det gäller kastrering av marsvinshonor, genom att välja en klinik som använder flanksnitt som metod. En av mina flickor är kastrerad. Hon fick äggstockscystor, och de påverkade hennes humör vid brunst. Övriga är inte kastrerade, och kommer inte kastreras i förebyggande syfte. Jag är inte mycket för att utsätta ett marsvin för en operation som egentligen inte behövs.

Ljungpåsen
2020-06-29 10:43
#4

”Påståendet” kommer från en veterinär som i vintras var på en föreläsning om just äggstockscystor hos marsvin. Att operera ett marsvin som är ungt och friskt minskar risken avsevärt för komplikationer jämfört med att operera ett äldre marsvin som dessutom är sjuk. Den infon fick jag från mälardalens djursjukhus som också rekommenderade att kastrera honorna.

[Malin_kost]
2020-07-04 15:42
#5

Alltså nu för tiden och om du går till en kunnig smådjursveterinär så är risken inte stor. Men ingreppet på en hona är ganska stort och det kan ibland bli svårt att läka såret efter operationen.

Ljungåsen
2020-07-04 15:56
#6

Det man ska tänka på när det gäller kastrering av marsvinshonor är att det finns två olika metoder. Den vanligaste är när man gör ett snitt i magen, och då kan eftervården bli både jobbig och komplicerad. Den andra metoden är flanksnitt, och den är betydligt säkrare och mindre jobbig för marsvinet. Tyvärr finns det, vad jag vet, bara två kliniker i Sverige som har kompetens att kastrera med flanksnitt: Mälarens smådjursklinik i Stockholm och Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg.

Annons:
Frejathegurl1
2020-11-23 18:27
#7

Mitt marsvin blev gravid vid två års ålder och honan klarade sig och ungarna. Ungarna är nu 1 vecka gammal, hon fick 3.

Upp till toppen
Annons: