Annons:
Etikettallmänt
Läst 475 ggr
Michaela98
2020-07-02 20:51

Olaglig handel till zoo affärer

Hej, Jag sommarjobbar på en djurbutik i Stockholm nu i Juli. Idag när jag kom till jobbet väntades nya kanin ungar med iver och glädje! Självklart så var det absolut första jag gjorde att kika på dem imorse. Jag frågade frågor till djurbutiks ägaren under dagen samt de anställda som jobbat där flera år angående hur djuren köps in. De tog ut ett marsvin och klappade den. Jag blev förtvivlad, lite rädd…hur stressad måste den här lilla krabaten vara tänkte jag? Hon som arbetar med djuren sa glatt att han var från Tjeckien, jag frågade om ålder men det var inget hon visste. ”Troligen 6 veckor” sa hon. De har ingen aning om vilka djur de väntas få, vilka marsvin samt kanin raser de får in, de vet inte hur många honor eller hanar de får in och det värsta med allt är att de är ok med det. Djuren köps in från djurgrossister, jag hittar inga företag på Google som vill utmärka sig något om att vara det. Jag vet att flera djuraffärer köper in smådjur från Tjeckien. Mitt hjärta brister, Jag vet att de som äger djurbutikerna inte bryr sig om något annat än att det är små bebis kaniner och marsvin de får in som de kan sälja. Hur mycket kostar ett Marsvin från Tjeckien styck? Är de från illegala farmar vi inte vet om? Vad vet ni om det här ämnet? Mvh, förtvivlad tjej :(

Annons:
Wizbot
2020-07-02 20:59
#1

Jag tycker inte detta låter bra men vet inte heller hur lagar och regler ser ut när det gäller smådjur. Jag tycker att du borde höra av dig till länsstyrelsen och be om råd och information och om det kommer fram att det djurbutiken gör är tveksamt eller klart olagligt kan du då lämna in en anonym anmälan. Själv handlar jag numera bara hos butiker som inte säljer andra djur än fiskar och om de har fiskar ska de ha dem i en bra miljö. Jag förstår personligen inte varför man får sälja kaniner, papegojor etc i djurbutik när man inte får sälja katter och hundar på det viset. En papegoja eller sköldpadda är ju faktiskt till och med ett större åtagande än en hund då de kan leva minst lika länge som en människa…

Lillyrod
2020-07-02 21:13
#2

Tyvärr är det så att både kanin och marsvin köps in utifrån. Även andra djur. De lever under väldigt svåra umbäranden i sina hemländer och det är inte ovanligt att flertalet dör under transporten hit. Ungar tas från uppfödaren när de tycker de är tillräckligt stora. De har oftast ingen aning om när de är födda. Honorna föder till de stupar osv. 

Man bör inte köpa smådjur från butiker. Man bör inte handla i butiker som säljer smådjur. Det finns en väldigt bra tråd här på iFokus som berättar varför.

https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull

Ljungåsen
2020-07-02 21:22
#3

Här är ett tio år gammalt blogginlägg om ämnet. https://maskrosmarsvin.webs.com/smdjursgrossister.htm De grossister som nämns där (Imazo, Bränntorps gård, Åkello) är fortfarande verksamma allihop. Kommer djuren från Tjeckien så är de mest sannolikt från Imazo. Länk till dokument med mer obehaglig läsning nedan. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://luvaxhamstery.weebly.com/uploads/1/1/7/0/117087046/att_k%25C3%25B6pa_fr%25C3%25A5n_djuraff%25C3%25A4r.pdf&ved=2ahUKEwiAkOW2pK_qAhUZwcQBHZGcDVYQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw2b4Ds5QjJhCugCTxhjk0WE&cshid=1593717589757

Cireea
2020-07-02 21:45
#4

Detsamma gäller hamstrar som tas in från utlandet 😭 
Sönderavlade och sönderstressade djur där man inte bryr sig ett dugg om deras hälsa eller mående. Kvantitet före kvalité är det som gäller i massproduceringen. 

Därför är det så viktigt att alltid stödja en seriös uppfödare, oavsett vilket djur man köper.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Malin_kost]
2020-07-02 22:00
#5

Vet inget om detta men fy vad tråkigt blir riktigt arg av sånt….. Ändå bra att du skriver om det

Chinesecrestedlover
2020-07-02 22:08
#6

Tyvärr bryr sig zoobutiker bara om att sälja💔. 

Jag har tidigare sökt jobb i många zoobutiker (utbildad djurvårdare), men inte fått jobb. De vill hellre ha en duktig säljare (som kan pracka på diverse saker på folk oavsett om de behöver sakerna eller ej) än någon som kan djur och bryr sig om hur djuren sköts osv….och det tycker jag säger en hel del. 

När jag påpekat brister då jag praktiserat i zoobutiker har jag oftast möts av ointresse, irritation eller blivit tillsagd att göra enligt vad de sagt…trots att det inte är det bästa för djuren. Detta för att reglerna ser ut så och för att de kan förlora sitt tillstånd att sälja djur annars…bakvänt minst sagt! 

Jag praktiserade en gång i en butik där butiksägaren påstod att kaninungarna var sex veckor, men de såg betydligt yngre ut. Yngre ungar = lättare att sälja för de är så söta…sen att det är på bekostnad av djuren…vem bryr sig?…😭 

Tycker vi borde ha kommit längre i och med våra djurskyddslagar osv. Fattar inte varför man fortfarande tillåts sälja djur i butiker.  

Jag kan dock (förhoppningsvis) ha avstyrt ett sköldpaddsköp en gång då jag praktiserade. Det var en som kom och frågade en massa kring sköldpaddor och jag (som ehm…struntar högaktningsfullt i att försöka sälja och bryr mig om djuren😉) sa sanningen till denna person. De lever galet länge, kommer du ha intresse för sköldpaddan i 30, 40, 50, 60+ år osv. Efter vårt lilla samtal så är jag ytterst tveksam till att det blev någon sköldpadda för personen i fråga. 

Vilket jag tycker är väldigt positivt. Sköldpaddor förtjänar att behandlas med respekt och slippa vara "slit och släng" varor.  Jag är "lite" partisk kanske, med tanke på att jag haft sköldpaddor sedan jag var två år (så i 34 år)…min nuvarande tös är 20+…men mitt hjärta brister varje gång jag ser en omplaceringsannons om tidsbrist, bristande intresse osv. och sköldpaddskraken inte ens blivit vuxen ännu. 

Samma sak med papegojor…men där är det ett stort snäpp värre, för de är intelligenta som ett småbarn och kan ta mycket stor skada psykiskt av att behöva byta hem. Tyvärr är papegojfåglar (inklusive undulater och nymfer) otroligt vanliga som "köp - ha en stund - sälj vidare - djur"…fruktansvärt tragiskt. 

Det värsta är att se massor med stora papegojor (bland de mest intelligenta arterna) som ex. kakaaduor och grå jako som sitter ensamma i pyttesmå burar med knappast en enda sak att leka med och som säljes p.ga. diverse idiotiska orsaker som tidsbrist när de bara är några år gamla! Visst saker kan hända som man inte räknat med men…tänk för guds skull efter före! Det är som att tröttna på ett litet barn och adoptera bort det, de är så smarta! 

Papegojor får säljas i butiker vilket är helt makalöst galet, varför är det ok medan det inte är ok att sälja hundar och katter (som inte är i närheten lika intelligenta eller ett lika stort åtagande som att skaffa gojor…för de ska vara två)? Borde förbjudas omgående, fattar inte varför det inte är olagligt att sälja så intelligenta djur till vem som helst som kommer in och pekar i butiken… Grrr…😡

/Chinesecrestedlover

Annons:
Soffan123
2020-07-02 22:14
#7

Det är väldigt bra att detta uppmärksammas. För de djuren får uppleva hos grossisterna är ren tortyr, de lever i sin egen avföring med möglat vatten och knappt med mat. Jag fattar verkligen inte hur människor kan behandla djur på det där sättet. Om det hade handlat om sådan här misshandel mot hundar och katter så hade det blivit väldigt mycket mer uppmärksamt än vad det är gentemot smådjur. Håller verkligen med er alla när ni skriver att man inte bör köpa från djurbutiker. Har mejlat flera djurbutiker runt om i landet och de som svarade sa att djuren kommer från Imazo. Då började jag skaka av ilska och så grät jag samtidigt eftersom jag har sett bilder från Imazo och hur de avlar sina djur.

Min tvillingsyster är det finaste jag har

[MelliOO]
2020-07-02 22:22
#8

Det är sjukt bra att man tar upp det här, känner att jag blir så irriterad av hur folk behandlar djur. Viktigt att fler får veta detta!!

Soffan123
2020-07-02 23:03
#9

De är också hur djurbutikerna som skrivet ovan miss informerar kunderna bara för att fler ska köpa djuren. Jag tänker speciellt på vad #6 skrev så kan ju sköldpaddor leva i över 50 år, det får mig att tänka på min fasters kompis som fick en sköldpadda när hon var runt 10 år. Och familjen visste inte vad de att gett sig inpå och tänkte att sköldpaddor lever i max 7 år pga brist på info om djuren. Men sköldpaddan lever än i dag hos henne och är säkert 35+ år nu.

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Michaela98
2020-07-02 23:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Wow, 

Vilken fantastisk respons och skönt att veta att jag inte är ensam i min oro om dessa små djur i zoo butikerna. Tusen tack #2 och #3 för vidare läsning. 

Det här ämnet är något jag tycker har runnit ur sanden på sistone? Att det är så svårt att få svar och respons på det man vill fråga och undrar över är ju ett svar i sig. Sanningen är för brutal och kan säkert sätta flera butiker med smådjur i ekonomisk knipa. 

Jag brinner inombords, sedan liten har jag alltid sett fram emot att se dessa söta små ansikten i djurbutikerna. Nu vid äldre ålder inser jag sanningen i det hela och mitt brinnande djurhjärta vet att jag måste iallafall försöka få någon där ute att ändra sin åsikt. Jag vill att det här ska framgå mer i medier, hur är inte djurplågeri något att vara mer tydlig med i medier?

Eftersom att det krävs stort engagemang, intresse, vilja, mod och viljestyrka etc för att gå till botten med att stoppa en brutal uppfödning av smådjur frågar jag nu er som gärna vill försöka hjälpa till…hur kan vi tillsammans hjälpas åt för att göra en stor skillnad för de smådjuren som inte har någon talan?

Bifogar en bild på min lilla kämpe Titan på 5 år <3

/Michaela

Ljungåsen
2020-07-03 07:06
#11

#10 Jag är för ett förbud mot försäljning av levande smådjur i butik. Jag tror att det är enda sättet att bli av med grossisterna. I väntan på förbudet så anser jag att man ska bekämpa zooaffärer genom att inte handla smådjur i butik, och inte heller handla någonting alls i butiker som säljer levande djur. På så vis kommer vi åt djurbutikerna där det känns: genom pengarna. Om det blir olönsamt för dem att ha djur i butiken, så kommer de att sluta. Här kan vi alla göra någonting. Spendera inga pengar alls i butiker som säljer djur. Prata med våra vänner och bekanta, och be dem att inte heller spendera sina pengar där. Förklara varför. Länken i #3 innehåller många goda argument. Vi behöver få bort folks känsla av att djur i butik är okej, för det är det inte. Sen tror jag att många skulle må bra av att reflektera lite över varför de prompt måste skaffa bebisdjur. Åtminstone bland marsvin finns det enorma mängder på begagnatmarknaden, och varje nytt marsvin som föds bidrar till att mätta en redan mättad marknad. Genom att välja ett begagnat djur istället för ett nyproducerat så minskar efterfrågan på bebisar, och de djur som redan finns kan få ett hem.

Soffan123
2020-07-03 15:20
#12

#11 Håller med! Om man slutar köpa djur från djuraffär så behövs det inte heller köpas in mer djur för grossister. Det tycker jag är det bästa sättet. Sen som ovan skriver så kan man prata med sin nära och kära om det. 

När jag frågar mina vänner om varför de köper djur så säger de att de är så enkelt att bara gå in och köpa. Och det är bara skrämmande i sig att de säger så. För det är inte bara att köpa ett smådjur, de är levande varelser inte leksaker. Men då förklarar jag varifrån djurbutikerna får sina djur och då så säger de att de räddar djuret från djurbutiken? Nej så är det verkligen inte. Då när man köper djuret så ska ett annat smådjur komma in för att få affärerna rullande. Allt blir bara en ond cirkel som vi måste bryta!

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Upp till toppen
Annons: