Annons:
Etikettuppfödare
Läst 679 ggr
polo
7/3/20, 11:08 AM

Skaffa marsvin för första gången

Hej,

Börjar med att be om ursäkt om detta hamnar i fel del av forumet. Försökte kolla i forumreglerna, men mod kanske kan flytta om mitt inlägg hamnat galet.

Familjen, d.v.s. jag, min fru och två döttrar 7 & 10 år är sugna på att skaffa marsvin som sällskap/keldjur. Nu vill jag börja sätta mig in i vad som krävs för att vara så väl förberedd som möjligt innan vi gör slag i saken.

Min fru har haft marsvin som barn, men i övrigt har vi inga tidigare erfarenheter av att ta han om marsvin.

Jag har förstått att man helst inte ska ha marsvin ensamma och därför kommer vi att skaffa två stycken så att de utöver oss människor även kan ha sällskap av varandra.

Verkar, så vitt jag kan läsa mig till, också vara så att det är att föredra att vända sig till en uppfödare för att köpa marsvin och inte till djuraffär. 

Någon som har några andra tips på vad som kan vara viktigt att tänka på som "förstagångare" eller rent av kan rekommendera en uppfödare (vi bor i Södermanland)

Tacksam för all eventuell hjälp eller goda tips.

//P

Annons:
Ljungåsen
7/3/20, 11:35 AM
#1

Vill börja med att reda ut ett missförstånd. Man får inte ha ett ensamt marsvin. Marsvin ska hållas i par eller grupp, enligt djurskyddslagen. Att hålla ett ensamt marsvin är alltså inte bara elakt mot marsvinet, det är ett brott. Med det sagt, rekommenderar Eragons infomaterial som nybörjarinformation. Finns att ladda ner från den här sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/ Som nybörjare kan det vara en fördel att börja med redan vuxna marsvin. Marsvinshjälpen är en seriös omplaceringsorganisation, verksam i Stockholm.

polo
7/3/20, 12:19 PM
#2

Tack så mycket för det Ljungåsen! Informationsmaterialet var kanonläsning, precis vad jag behövde.

[Malin_kost]
7/4/20, 3:39 PM
#3

Ja håller med ljunggåsen när barnen är runt 7 10 år så är det mycket bra att börja med ett vuxet marsvin. Jag skulle kunna rekommendera foder märkena burgess och selective. Det är mycket vanligt att som "nybörjare" välja ett foder som djur affärer rekommenderar men efter den hårda vägen har jag lärt mig vilket foder som man inte ska köpa. Sen rekommenderar jag för marsvinen och eran skull att köpa hö från bonde, finns massvis med annonser på nätet. Då höet är mycket billigare och godare med bättre kvalité för marsvinen. Saker som jag säger nej till inom marsvins värden är Att använda Toa i ett hörn Ha tidnings papper i botten[döds farligt] Köpa en för liten bur Hoppas det blir bra nu, förlåt om jag söte på med massor av åsikter….

91Marran
7/4/20, 6:11 PM
#4

#3 Varför är tidningspapper farligt?

Mvh
Mig

Chinesecrestedlover
7/4/20, 6:25 PM
#5

#4 Skulle gissa att #3 tänker på för en herrans massa år sedan när tidningssvärta kunde vara giftigt. 

Det var dock som sagt mycket länge sedan och sedan många, många år tillbaka så är tidningssvärta mig veterligen helt ofarligt. 

Jag har tidningar på botten av mina fåglars burar t.ex. och fåglar är extremt känsliga mot diverse saker som andra djur inte skulle ens reagera på.

91Marran
7/4/20, 6:28 PM
#6

#5 Misstänkte att det var det. Men det är ju som du skriver gammalt. Trodde att det kanske är något annat.

Mvh
Mig

Annons:
Chinesecrestedlover
7/4/20, 6:35 PM
#7

#6 Det är den enda anledningen jag kan tänka mig…varför skulle det vara farligt annars, det är ju bara papper…men vi får se vad/om #3 svarar.

Mini.marsvini
8/12/20, 10:37 AM
#8

Gömställen, är mitt (typ) ända tips. Marsvinen ska känna sig trygga i sin bur och inte känna oro för att någon lyfter upp deras trygghet (gömstället) och börjar jaga runt dem i buren för att sedan klämma in de i ett hörn och ta upp de. Fel. Och för att det inte ska bli så tipsar jag handmatning så att de vänjer sig vid er och barnen:)

Majnes
8/17/20, 9:22 AM
#9

Vi skaffade marsvin för ca 7 månader sedan. (döttrarna var då 7 och 9) Perfekta djur för vår familj. Det vi märkte var att våra marsvin snabbt växte ur sin bur. De började bråka när det blev trångt så fick bygga egen bur. Så fundera på om ni har ngn plats där ni kan ha en stor bur. (vår är nu ca 130×100) Annars perfekta djur för barn i den åldern. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: