Annons:
Etikettallmänt
Läst 302 ggr
Majnes
2020-07-22 21:47

Marsvinshonor inte vänner

Har 2 marsvinshonor ca 7 månader gamla som bott ihop i ca 5 månader. Men den största ger utfall mot den mindre, knycker mat, puttar ut henne ur deras 2 hus och allmänt bråkig. Verkar som den minsta nu söker skydd uppe på husen. Den minsta har även börjat tappa hår på bakdelen. Ser varken sår eller ohyra… Ska man sätta dem i olika burar?

Annons:
Ljungåsen
2020-07-23 06:55
#1

Kort svar: Nej, beteendet du beskriver är ingen anledning till separation. Däremot så skulle jag kolla upp pälsförlusten hos veterinären. Det kan vara skabb eller svamp. Lägre svar: Du har två tonårsmarsvin, och tonåringar kan vara fruktansvärt jobbiga mot kompisen. Ofta när man pratar om marsvin som tjafsar med varandra så handlar det om hanar, men honor kan minsann tjafsa rejält de också. Pälsbortfallet behöver kollas upp av veterinär. Ett friskt marsvin tappar inte päls, så något problem är det. Sannolikt skabb och/eller svamp. Om den lilla inte är helt frisk, så kan det vara förklaringen till att den stora ger sig på henne. Eller åtminstone en del av förklaringen. Annars, om du ser en tydlig koppling mellan brunst och tjafs så skulle jag låta undersöka den som bråkar hos veterinären. Då är det inte alls osannolikt att hon har hormonproblem (äggstockscystor), vilket kan avhjälpas med kastrering. Finns det ingen sådan koppling så skulle jag börja med att se över deras boendemiljö. Bor de tillräckligt stort? Har de tillräckligt med sysselsättning? Får de golvtid så de kan springa av sig och bränna energi? De flesta marsvin blir väldigt mycket trevligare efter sin tvåårsdag.

Majnes
2020-07-24 20:06
#2

De har haft större bur tidigare men vi behövde flytta dem till en lite mindre. Sen har dem fått följa med på Camping och åkt bil i ngn timme. Kan stressen gjort att hon blivit sjuk? Den bossiga har varit bossig mot alla 3 kompisar hon haft, kan det vara så att hon är född bossig? Eller hon kan ha ngn medfödd cysta? Får väl bli veterinären på måndag 😓

Ljungåsen
2020-07-24 20:25
#3

Både byte av miljö, och minskad bostadsyta kan göra så att tjafs ökar, så visst kan det vara en del av förklaringen till att det är mer livat än vanligt. Ser du ingen koppling mellan brunst och tjafs så är det förmodligen inte cystor som är problemet. Hos min (numera kastrerade) hona så var det väldigt tydligt. När hon inte brunstade så var hon snäll och rar mot kompisarna, vid brunst jagade hon skiten ur dem, och var väldigt otrevlig. Numera är hon rar hela tiden. Marsvin är olika tuffa. En del föds helt enkelt trevligare än andra. Sen får man komma ihåg att dina är långt ifrån vuxna, och tonåringar är inte alltid jättetrevliga. Många honor trivs också betydligt bättre i en flock där det finns en kastrerad hane som bestämmer. Jag är mest bekymrad för pälsbortfallet, faktiskt, och tycker det låter som en bra plan att boka en veterinärtid.

Majnes
2020-07-24 21:53
#4

Ok veterinär på måndag då… Kanske ska kolla upp det där med kastrering för hon är extra bråkig när hon brunstar 😊 Tips på ngn bra veterinär i helsingborgs området?

Ljungåsen
2020-07-24 22:02
#5

I Skåne skulle jag vända mig till Fågelkliniken i Lomma. De är duktiga på marsvin.

Upp till toppen
Annons: