Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 389 ggr
Molly_N
2020-07-25 22:19

Krångel mellan två marsvins hanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har två marsvin hanar Harry och Leo. Leo har råkat ut för en skada och nu på tisdag så har hans vilo vecka gått ut. Pga de Leo fick gå igenom har Harry och Leo varit brevid varandra två olika burar, största buren till Harry och en mindre för leo, för att låta han få vila och så. Problemet är nog att nu när jag försöker vänja dom med varandra igen så börjar Harry hugga efter Leo samt hacka tänder som betyder att han (varnar). Att Harry springer och jagar är väll helt normalt tror jag men han fortsätter hugga mot honom. Jag vet inte vad jag ska göra, kan ni snälla ge mig några tips? Jag har läst att man kan kastrera dem och ge dom en var sin tjej men det tycker jag är lite onödigt pga att harry bråkar med Leo bara i stora buren inte utanför buren på tillexempel golvet eller i famnen. Annars är de snälla😌. En till fråga kan man sätta gäller mellan dom? Jag har en DIY marsvinsbur, jag kan visa bilder ifall det behövs. Tack 😉

Annons:
Ljungåsen
2020-07-26 06:05
#1

Sådär kan det bli när man har haft sina marsvin separerade, det är synd att så många veterinärer inte förvarnar om att det kan hända. Vad du behöver göra är att börja om från början, och behandla det som en hopsättning av två vuxna hanar som inte känner varandra. Det står om hanar en bit ner i länken nedan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Kortfattat ; bada och rengör Talgkörteln ordentligt, släpp ihop på neutral yta, typ ett golv. Möblera med hus som inte luktar hemma, hö, vatten och sysselsättning. Vänta åtminstone ett par dagar efter att de slutat tjafsa innan du flyttar in dem i sin bur igen. Se till att buren är ordentligt rengjord (med ättika) så att den inte luktar hemma för någon av dem när de flyttar tillbaka. Dela inte av buren. De behöver kunna få umgås med varandra. De fattar det inte själva nu bara, men eftersom de känner varandra och verkar vara sams i knät, så finns det gott hopp.

Molly_N
2020-07-26 10:31
#2

Ok jag kan testa med det tack

[Malin_kost]
2020-07-29 22:43
#3

Om du har en bur som dom alltid går i och sedan delar dem så en sitter i buren och en annan i ja en annan bur. Sedan tar du ett marsvin till den andra marsvinet bur efter en vecka [hoppas du förstår] då kommer marsvinet att ha hunnit markera revir. Det kan vara en anledning

Upp till toppen
Annons: