Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 742 ggr
Majnes
2020-07-26 18:56

Bygga egen bur, galler...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bygga en egen bur till marsvinen så de får lite mer lekyta. Har hittat dessa men storleken på hålen är 4×4 cm är det för stort? Tänkte bygga en bur på 100×80 cm, de bor nu i en som är 107×50. Vad tror ni?

Annons:
Ljungåsen
2020-07-26 19:21
#1

Som jag har fattat det är galleravståndet i de galler man brukar använda för att bygga en c&c-bur 1 3/8", vilket motsvarar 3,5 cm. Det anses vara ett säkert galleravstånd för vuxna marsvin. Större galleravstånd skulle jag inte vilja ha. När det gäller burstorleken så anser jag att minsta lämpliga bottenyta för 2-3 marsvin är 140*70, men gärna större.

Ljungåsen
2020-07-26 19:27
#2

Hittade den här informationen : The safe C&C grids (or panels) should have 9 squares along each side and measure about 14 inches or 35.5cm with a 3.5cm or 1.4 inch gap in each square. These grids will form the main structure of your cage. You'll find other panels that have less squares but these can be dangerous for guinea pigs. This is because the individual holes are too large and baby guinea pigs and even small adult guinea pigs may escape or get their heads stuck in the grids. There have been reports of fatal accidents with guinea pig owners using other grids so it's essential for the safety of your guinea pigs that you buy the safe 9x9 grids we specify here. https://www.guineapiggles.co.uk/c-and-c-cages-for-guinea-pigs

Lillyrod
2020-07-26 20:37
#3

Jag har köpt mina galler på Clas Ohlson och de är 4x4 i utkant av rutorna. Det finns inte en chans att ens ett bebismarsvin ska komma igenom de rutorna om de inte är precis nyfödda. 

Det är 8 rutor i rad istället för de 9 som C&C burarna håller. De duger gott till vuxna marsvin : )

Det finns däremot samma hyllor med 6 rutor i rad och de är inte lämpliga. Då blir rutorna för stora.

Majnes
2020-07-27 09:18
#4

Tack då vet jag! Fick besked att jag borde köpa en kastrerad hane till våra tjejer. Kan det va ok med en bur på 120×100, kan knappt få plats med större. Eller bättre satsa på att kastrera den bossiga honan?

Ljungåsen
2020-07-27 09:39
#5

1,20*1,00 ger en bostadsyta på 1,2 kvadratmeter. Det räcker fint till 2-3 marsvin. Om den bossiga honan är bossig för att hon har hormonproblem (typ äggstockscystor) så kommer en kastrering göra henne betydligt trevligare. Om det bara är hennes personlighet som gör henne bossig, så spelar kastreringen ingen roll. I vilket fall som helst så är det trevligt att ha en kastrerad hane, tycker jag. Och han brukar verkligen uppskattas av flickorna.

[Malin_kost]
2020-07-29 22:40
#6

Jag köper kompost galler och knipsa av dem på hälften. Super billigt och enkelt! Men kompost galler funkar bra för vuxna marsvin och om man har ungar så är det bara sätta gallrerna som 2 st lager

Annons:
redets
2020-07-30 08:47
#7

Jag vill varna lite för kompostgaller då det fungerar för de flesta vuxna men man ska inte vara säker. Jag hade en högdräktig hona som tog sig ut.

Fick lov att kolla efteråt så inte ungarna blivit kvar på insidan 😉 fattar inte hur hon gjorde med sin jättemage men ut kom hon.

[Malin_kost]
2020-08-02 00:00
#8

Jo men precis man vet aldrig så då kan man läga två galler på varandra, men det finns så himla många olika sätt att bygga bur. Min bur har jag byggt men en stor trä skiva i botten sedan plexi glas runt kanten.

Upp till toppen
Annons: