Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 428 ggr
My5665
7/28/20, 11:39 PM

Tyg i buren?

Hejsan, jag har tänkt byta ut spånet i burarna till flece filtar.Alltså flera lager. Men jag har hört att man får ha det av länstyrelsen. stämmer detta?

Annons:
Ljungåsen
7/29/20, 7:30 AM
#1

Det är jordbruksverket som bestämmer vilka regler som gäller. Från den här sidan kan du ladda ner "Föreskrifter och allmänna råd om hållande, uppfödning och försäljning av sällskapsdjur". Den finns ute i högerkanten. https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html Det här dokumentet kallas för L80 och ställer upp de regler som ska följas av alla som har smådjur hemma. Det finns två paragrafer som styr val av bottenmaterial. Dels den allmänna, som gäller för alla smådjur, i kapitel 4. 11 § Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm. Och dels den specifika för gnagare och kaniner, som finns i kapitel 8. 12 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel. Att fleece i buren (med ett absorberande lager under) uppfyller kap 4 11§ är uppenbart. Det är inte lika uppenbart att det uppfyller kap 8 12§. Det beror på om fleece kan anses vara strömedel eller inte, och vad jag vet har det inte blivit prövat. Min egen personliga uppfattning är att fleece borde kunna anses vara ett godkänt bottenmaterial för marsvin, för det uppfyller deras behov.

Upp till toppen
Annons: