Annons:
Etiketterallmäntbeteende
Läst 264 ggr
Wilmalovisa07
2020-07-31 11:45

Marsvins pojkar bråkar

Mina marsvin är båda pojkar och ingen av de är kastrerade. Dem ”bråkar” hela tiden. Och den ena försöker para dig med den andra. Dem skadar inte varandra utan de låter och skriker och backar upp mot varandra. Den ena biter också. Vet någon vad det är och varför de gör så?

  • Redigerat 2021-01-19 21:12 av Cireea
Annons:
_Mino_
2020-07-31 11:51
#1

Hur gamla är dom? Det kan helt enkelt vara ett dominansbeteende, så länge ingen stor skada sker så är det ingen fara

Ljungåsen
2020-07-31 12:07
#2

Att de inte är kastrerade spelar ingen roll. Marsvins beteende påverkas inte nämnvärt av en kastrering. Hur gamla är pojkarna? Är de jämngamla? Beteendet du beskriver är vanligt bland yngre hanar, men bara för att det är vanligt så kan man inte låta det bero. Det kan lätt eskalera till fullständigt slagsmål, och där har du ett problem på riktigt. När hanar håller på och tjafsar så handlar det oftast om brist på utrymme, brist på resurser (gömställen, mat) eller någon sorts obehag hos den som bråkar. Jag brukar börja med att bada båda marsvinen och göra rent Talgkörteln ordentligt. Kolla igenom dem. Har de mjäll? Smutsiga öron? Fastklistrad sperma i pälsen? Allt för att säkerställa att det inte finns något fysiskt obehag någonstans. Sedan släppa ihop dem på en större yta, där det finns många gömställen (pallar i plast är bra för de har flera ingångar och utgångar), flera högar med hö och flera matskålar. När de väl håller sams på större ytan kan de flytta in i sin bur, under förutsättning att den är stor nog. Jag skulle aldrig ha mindre än 140*70 till två hanar. Och avslutningsvis, för att återknyta till din andra tråd. Om marsvinen tjafsar med varandra så är det ingen bra idé att låta dem flytta fram och tillbaka mellan två ställen. Det är någonting man kan göra med två marsvin som är sams.

Wilmalovisa07
2020-07-31 13:54
#3

Tack för svaret och marsvinen är 9 månader och är syskon. De har 160cm bur och 2 hus,två vatten flaskor, två matskålar, och högar med hö överallt. Men det är inte hela tiden de bråkar utan de började idag. De började när jag städade buren. Men dem bråkar ett tag sen är de jätte gosiga mot varandra och sen bråkar dem igen. Så jag vet inte vad jag ska göra

Ljungåsen
2020-07-31 14:11
#4

#3 Det där med lukt är lurigt. Möjligen tyckte de att buren inte luktade hemma när den var nystädad, och då blev det tjafs om den. Nästa gång du städar kan du spara lite nedkissat spån och lägga i, så luktar det hemma. Niomånaders är mitt i tonåren och kan vara precis hur skitjobbiga som helst. Någon gång mellan ett och ett halvt och två år brukar de flesta hanar vara vuxna, och då är de betydligt trevligare. Du har en bra storlek på bur, det underlättar massor. Jag skulle börja med ett bad och ordentlig rengöring av Talgkörteln. Kolla även snopp och pungsäcken, se instruktioner i länken nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5dbc05f88e0e7476bc003a4c-intimhygien-for-marsvinspojkar Se till att de har sysselsättning, och gott om mat. Färska grenar att gnaga på brukar uppskattas. Äpple och sälg uppskattar mina mest. Ger du kraftfoder, typ pellets, så strö ut det i spånet istället för att servera i skål, så har de att göra medan de letar. Blir det allt för livat så brukar man ibland kunna bryta beteendet genom att väsnas lite själv, exempelvis genom att klappa i händerna eller tappa något i golvet. Eller så kan man plocka upp den som bråkar och ge honom en stund i knät så han lugnar sig, innan man släpper ner honom i buren igen. Det är hormonerna som spökar, och hanterar du det rätt så kommer det bli bra med tiden.

Wilmalovisa07
2020-07-31 14:15
#5

Okej tack så jätte mycket för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: