Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 572 ggr
ts3k
2020-08-04 12:23

Strö och försäkring

Hej, Ska få hem två marsvinskillar på 7 månader till helgen och är förstagångsägare. Har tänkt ha (vaxduk/byggplast) tidningar (platt) och överst  dammfritt spån som underlag i buren. Undrar dock om man även kan använda strimlat kontorspapper (från dokumentförstörare) antingen som blandas med spånet eller läggs i högar för dem att "göra bon" av. Har nämligen tillgång till detta gratis från jobbet. Är det farligt på något sätt?

Hade även en fundering på att använda inkontinenslakan (engångs) i botten på buren för att kunna minska på mängden tidningar, någon som provat det. Min tanke är att försöka minimera urinen som når botten på buren så att den hålls fräsch och luktfri utan att man behöver rengöra med ättika varje vecka. Det är en hemmabyggd bur av trä. 

En annan fråga är vad som krävs för att försäkra marsvinen. Något slags bevis på när de är födda?  

Behöver Marsvin någon rutinmässig vaccination som andra djur (katt, häst mfl)

Avmaskning?

Många frågor… Tacksam om någon orkar svara :-)

Annons:
Ljungåsen
2020-08-04 12:52
#1

Strimlat kontorspapper skulle jag låta bli. Det har ingen vidare absorptionsförmåga, och tillför ingenting. Marsvin bygger inte bon, och risken är att de äter av det istället. Inkontinenslakan använder jag inte själv, men vet folk som gör, då under fleece och inte under spån. Det verkar fungera bra. Du behöver inget bevis för när marsvinen är födda för att kunna försäkra dem, du anger bara deras (mer eller mindre påhittade) födelsedag när du tecknar försäkringen. Sveland och Agria är de bolag som försäkrar marsvin. Marsvin behöver varken vaccineras eller avmaskas. Eragons har mycket bra nybörjarinformation på sin hemsida. Rekommenderar en genomläsning. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

ts3k
2020-08-04 14:24
#2

Tack så mycket för svar :-)

91Marran
2020-08-04 17:18
#3

På mina försäkringar så står det precis när mitt ena marsvin är född och den andra bara året.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2020-08-04 17:25
#4

#3 Jag har datum på alla mina. En del är säkra, dvs jag vet att marsvinet föddes precis den dagen. Andra är uppskattade datum, ofta vet man ju i alla fall ungefär hur gammalt marsvinet är. Jag vill att alla mina ska ha en födelsedag att fira.

91Marran
2020-08-04 18:35
#5

#4 Mitt ena är en omplacering och föddes någon gång 2014. 4h gården fick inte reda på mer än det när den kom dit. Jag firar lite extra ibland endå.

Mvh
Mig

Lillyrod
2020-08-05 17:57
#6

Jag har 2 utan födelsedag. Inget år heller. Jag gav dem födelsedag 12/2 för det var då de blev räddade, sittande i en bur i en lägenhet där familjen hade flyttat.

De blev pånyttfödda den dagen : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: