Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 318 ggr
Lova A
8/8/20, 4:47 PM

Mitt marsvin fäller enormt mycket

Jag har två stycken marsvin som jag haft i över två år och nu den senaste tiden så märkte jag att det ena marsvinet har börjat fälla något enormt. Det räcker att man stryker henne lite över ryggen så kommer enormt mycket hår av men inga kala fläckar uppstår. Och då undrar jag om det är nåt farligt eller om det är så för alla virvelmarsvin?

Annons:
_Mino_
8/8/20, 5:33 PM
#1

Mina virvelmarsvin gör också det, kanske inte i just den mängd du berättar om men mina fäller hår.

Har dom bra kost? Ingen stress omkring dom? Bra med aktivering? Det är ju saker som kan spela roll

Ljungåsen
8/8/20, 5:38 PM
#2

Har du uteslutit mjäll och/eller svamp i pälsbotten? Då kan de fälla rätt rejält. Om man försiktigt drar i pälsstråna på ett marsvin med svamp så lossnar pälsen som i tottar. Se länk nedan för bild. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html Med det sagt, jag har tre vita släthår som fäller mer än alla de andra marsvinen, möjligen för att de har fler och tunnare pälsstrån. Tidigare har jag också haft ett svart släthår med liknande tunna pälsstrån, och han fällde också mer. Inget av mina virvelmarsvin fäller nämnvärt.

Ljungåsen
8/8/20, 6:01 PM
#3

Hittade den här wikihow-artikeln om fällning, som möjligen kan vara intressant. https://www.wikihow.com/Stop-a-Guinea-Pig-from-Shedding#Finding-the-Cause-of-Shedding Där tar man bland annat upp C-vitaminbrist som en orsak till överdriven fällning.

Lova A
8/8/20, 8:03 PM
#4

Tack för alla förslagen men jag har tagit henne till veterinären där hon testats för Ohyra och de hittade inget och jag har haft de i 2 år med samma kost och inget har ändrats så tror svagt att det beror på stress. Men det där med c vitamin kan vara nåt, jag har tidigare gett de det men nu på senaste tiden har jag av nån anledning trott att de grönsakerna jag ger de har vad som behövs. Så nu ska jag komma igång med de extra tillskottet, tack som sagt:)

91Marran
8/8/20, 9:05 PM
#5

#4 Jag har pulver som jag stör över grönsakerna och c-vitamin i vattnet. Kan ta reda på vad pulvret heter i morgon när jag kommer hem. Hittar det inte på Google.

Mvh
Mig

Lova A
8/8/20, 10:45 PM
#6

Tack så jätte mycket 91Marran!

Annons:
Lillyrod
8/9/20, 11:13 AM
#7

C-vitamin i vattnet försvinner väldigt snabbt och gör inte så mycket nytta. Har man otur gillar inte grisarna smaken och slutar dricka. Bara en liten varning för det.

Ger man tillräckligt med c-vitaminrika grönsaker så räcker det. 

Om man har ett marsvin som börjar bli äldre, är eller har varit sjuk mm så kan lite askorbinsyra på en gurkbit göra susen. Finns bland kryddorna i mataffären.

Askorbinsyra är ren c-vitamin så det behövs bara några korn. De vill ha sina grönsaker ändå 😉

Lova A
8/9/20, 4:00 PM
#8

Tack så mycket jag hade ingen aning om att c vitaminen kunde gå förlorad i vatten, jag såg ju att de båda drack som vanligt men la inte ihop att de kanske inte fick det de behövde därifrån

Ljungåsen
8/9/20, 4:50 PM
#9

#8 C-vitamin är ljuskänsligt, så det är därför det snabbt bryts ner och försvinner om man häller det i vattenflaskan. Enklaste sättet att vara säker på att de får det c-vitamin de behöver, tycker jag, är yttepyttelite askorbinsyra på en gurkskiva. En mängd motsvarande två sockerkorn ger hela dagsbehovet av c-vitamin för ett enkilos marsvin.

Lova A
8/9/20, 6:24 PM
#10

Tack ljungåsen. Varje dag lär man sig nåt nytt

Upp till toppen
Annons: