Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 395 ggr
Semlan2000
8/10/20, 7:42 PM

Göra Marsvinet mer tamt!

Hej! Skulle behöva lite tips/ knep hur man gör marsvinet mer tillgiven och tam☺️ Jo det var nämligen såhär att vårt ena marsvin gick bort vilket gjorde att vår andra blev lämnad själv och enligt regel så ska man ha minst två marsvin i en bur. Vi hade kontakt med kvinnan som brukar sköta våra marsvin när vi är bortresta och hon sa att vi kunde få med oss ett eller flera marsvin hem från henne. Det hela slutade med att vi fick hem två nya marsvin. Ena marsvinet var lite mer van vid människor och att bli buren osv, men den andra hade aldrig blivit kelad med innan. Vi har försökt ett bra tag nu men hon är fortfarande väldigt rädd, min fråga lyder: Har ni några extra bra knep på hur man vinner marsvinets tillit?

Annons:
Chinesecrestedlover
8/10/20, 8:08 PM
#1

Nja…knep och knep…men har märkt på mina (vuxna omplaceringar så var ganska skygga när de kom hit) att de blivit mycket mer trygga och framåt efter att de fått komma upp lite (upp från golvet alltså). De var skyggare då deras bur stod på golvet än nu när de är lite högre upp.

Ljungåsen
8/10/20, 8:10 PM
#2

Tålamod, först och främst. Det kan ta tid för ett marsvin att bli tryggt, Alltid prata med lugn röst när man närmar sig buren så att man inte dyker upp som gubben i lådan och skräms. Aldrig plocka upp utan att muta med något gott att äta. Men allra bäst är handmatning. Marsvin brukar vara vansinnigt matmotiverade, och riktigt goda grejer kan få även en fegis att våga sig fram, speciellt om det har kompisar som gärna tar godsaker ur handen.

_Mino_
8/10/20, 9:05 PM
#3

Prata prata och prata! Det är vad jag gjorde med mina två första, jag fick dom att lära känna min röst, prata med dom när något bra händer, ex mat och att inte prata när något lite läskigare hände, just för att koppla min röst till något bra, sedan så varje gång dom blev rädda så pratade jag, då blev dom lugna för att om jag var nära så var det inget dåligt, sedan stegvis från det gick det bättre, jag pratade när jag gick förbi buren och då brydde dom sig inte, gick jag förbi tyst så blev det rädda och gömde sig, när jag gick in på rummet sa jag alltid hej så dom visste att det var jag och ingen annan. Sedan skaffade jag en till som också var blyg men tack vare sina kompisar så blev den tam väldigt fort och vågade sig snabbt fram

Semlan2000
8/10/20, 9:37 PM
#4

Tack för svaren! Tar till mig av era tips verkligen, gäller bara att hålla tålamodet uppe nu👊🏽😁

Ljungåsen
8/11/20, 6:58 AM
#5

#4 Tålamod är verkligen nyckeln till allting. Och sen får man komma ihåg att alla marsvin är individer, och kan ha väldigt olika preferenser. Jag har tio marsvin. Två pojkpar och en liten flock med kastrat och fem honor. Alla är omplaceringar. En del var någorlunda tama redan från början, andra var det definitivt inte. Alla är, i mina ögon, tama nu. De kommer springande mot mig när jag kommer, och de flesta sitter snällt still och låter sig plockas upp. En del älskar att komma upp i knät och äta godis, andra står ut med det, men blir gladare om jag låter bli - och då gör jag det. Man kan vara väldigt tam, utan att för den skull tycka om att mysa i knät.

Mini.marsvini
8/11/20, 3:36 PM
#6

Gillar Tipsen #2 gav, handmatning är bland de bästa! Ger de nästan hälften av deras mat förhand;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: